Különösen az amerikai sportok rajongóinak lehet ismerős a fantasy játék, de az utóbbi években már a labdarúgásban is megjelent egy változata, amely sajnos közel sem annyira izgalmas, mint az eredeti, de ennek ellenére is sokan kipróbálták a Bajnokok Ligája és a labdarúgó világbajnokság alatt.
A fantasy sportok közül az első - és jelenleg is a legnépszerűbb - a fantasy football, vagyis az NFL (az amerikai fociliga) köré épülő játék.
A lényege, hogy általában 10-14 játékos bajnokságot alkot, akik lehetnek barátok, kollégák, de teljesen ismeretlenek is, viszont természetesen sokkal élvezetesebb a dolog, ha a résztvevők ismerik egymást.
Ezt követően a bajnokság résztvevői kitűznek egy időpontot a drafthoz, vagyis a játékosbörzéhez. A draftot megelőzően a számítógép kisorsolja, hogy melyik csapattulajdonos hanyadik helyen választhat, majd a kialakult sorrend alapján mindenki kiválasztja a számára legszimpatikusabb játékost, és ez így halad, ameddig ki nem alakulnak a végleges keretek.
A fantasy csapatokban lévő játékosok a valós életben nyújtott teljesítményük után kapják egy pontokat. Például ha az egyik játékosunk gólt rúg vagy touch downt szerez a valóságban, akkor azért a mi fantasy csapatunk is kap pontokat. A résztvevők a szezon kezdetekor egy sorsolás szerint játszanak egymással minden héten, majd a szezon végén következik a rájátszás, valamint a bajnoki döntő.
Csak Kanadában és az Egyesült Államokban évente 59 millióan vágnak neki a fantasy sportok valamely műfajának, legyen az amerikai foci, kosárlabda, baseball vagy NASCAR.
Emellett a világ minden táján űzik ezt a hobbit, és Magyarországon is kifejezetten népszerű, rengeteg liga indul minden évben a különböző kosaras és amerikai focis blogoknak, Facebook csoportoknak és online hírportáloknak köszönhetően.
A fantasy foci koncepcióját még 1962-ben találták ki, de a most is ismert formáját a CBS mutatta be 1997-ben, amikor is elindították a saját fantasy honlapjuk béta verzióját. Az NFL hivatalos fantasy játéka ezután 13 évvel, 2010-ben mutatkozott be, és a mai napig is ez a liga legjelentősebb marketingeszköze.
A sportrajongókról köztudott, hogy mindenki szereti elmondani véleményét és megmutatni, hogy jobban ért az adott sporthoz, mint a barátai vagy éppen a szakértők. A fantasy sportok pedig erre remek platformot szolgáltatnak, hiszen a legjobbak már hónapokkal a szezon indulása előtt elemzik a játékosokat és a csapatokat, hogy mindenre fel legyenek készülve, amikor már élesben megy a verseny. Egy jó szezon után pedig barátaik és ismerőseik orra alá tudják dörgölni az eredményt.
A sportmédia is felült a fantasy foci vonatra és jelenleg minden jelentősebb amerikai sportújság külön rovatot szentel a fantasy sportoknak, ahol szakértők különböző tanácsokkal látják el az olvasókat hol ingyen, hol viszont éves előfizetésért cserébe.
Van, aki pedig szívesen fizet azért, hogy egy kis előnnyel induljon a többiekkel szemben, mivel sok oldal, köztük például a Pro Football Focus, hihetetlenül részletes statisztikákat és elemzéseket biztosít az ügyfeleknek.
A Fantasy Sports Trade Association szerint jelenleg a 7 milliárd dollárt is meghaladja a fantasy sportipar értéke és ez az elkövetkező években robbanásszerűen fog növekedni, hiszen két nagyon komoly cég jelent meg a piacon néhány éve, amelyek teljesen átírták a fantasy szabályokat.
A DraftKings és a FanDuel úgynevezett rövidtávú fantasy sportokat (daily fantasy) vezetett be, ráadásul itt már a szerencsejáték is bekapcsolódik a folyamatba, az utóbbi startup pedig akkora sikert aratott, hogy nemrég csatlakozott az unikornisok közé, vagyis a cég becsült értéke már átlépte az 1 milliárd dollárt.
A két startup rájött arra, hogy nem mindenkinek van ideje és kedve közel egy éven át foglalkozni a fantasy csapatával, ezért megoldást kínáltak azoknak, akik ugyan szeretik a fantasy sportokat, de csak rövidebb ideig kötik le a figyelmüket. Másrészt az általuk kitalált koncepció azt a kockázatot is kiveszi a képletből, miszerint valaki rossz játékosokat választ a drafton és egy teljes évig velük kell szenvednie. Ezért úgynevezett napi bajnokságokat indítanak, ahol gyakorlatilag 24 óra alatt lezajlik a teljes verseny, majd másnap újra is lehet kezdeni.
A FanDuel és a DraftKings által kínált fantasy sportok kétfajta kategóriába sorolhatóak: a készpénzes játék és a garantált díjazású (GPP).
A résztvevők szintén kiválasztják a csapatukat, akárcsak a klasszikus fantasy sportokban, viszont itt valós pénzzel kell fizetni a részvételért és a teljesítményük alapján akár megduplázhatják a pénzüket, vagy bizonyos esetekben több száz dollárt vihetnek el.
Az Investopedia szerint 2018-ban a DraftKings 14 millió dolláros bevételt könyvelt el, míg a Fanduel 10 millió dollárt szerzett. A két startup a bevételük jelentős részét abból szerzi, hogy a nevezési díjak egy bizonyos százalékát zsebre rakja. Az ilyen oldalak üzemeltetése viszont egyáltalán nem kis költségekkel jár, ráadásul a FanDuel éves szinten 20 millió dollárt költ csak tévés reklámokra.
A Forbes számításai szerint átlagosan 68 dollárba kerül a vállalatoknak egy ügyfél megszerzése, viszont szezononként 100 dollár bevételhez jutnak egy játékos által.
A fizetős daily fantasy cégek emellett gyakran társulnak olyan médiavállalatokkal, mint az NBC, a Sports Illustrated, a Comcast vagy éppen magukkal a profi ligákkal, akik rendkívüli üzleti lehetőséget látnak a fantasy sportok ezen struktúrájában.
A fantasy sportok sikeressége az Egyesült Államokban annak is köszönhető, hogy rengeteg a reklámszünet a mérkőzések közben, ezt az időt pedig valamivel el kell ütni. Erre a legalkalmasabb a fantasy csapatok böngészése, megtekinteni, hogy éppen mennyi pontunk van, és szidni a játékosokat, akik a vártnál gyengébben teljesítenek. Ezenfelül a digitális világban egyre kevésbé tudnak a fiatalok egy dologra koncentrálni, valamint mindig böngészni kell, így pedig a sportligák garantálni tudják, hogy akkor is velük foglalkozzanak, ha éppen nem a tévé képernyőjét nézik.