A Magyar Nemzeti Bank (MNB) friss Pénzügyi fogyasztóvédelmi jelentése szerint a fogyasztóvédelmi felügyelésben egyre hangsúlyosabb szerepet kap az információs technológia fejlődésével kapcsolatos kihívásokra való felkészülés, illetve az ügyfelek pénzügyi kultúrájának fejlesztése.
A hagyományos hatósági ellenőrzések mellett egyre nagyobb teret nyer a folyamatos felügyelés, és a piaci intézmények magatartásának egyéb eszközökkel – így a Minősített Fogyasztóbarát pályázattal, ajánlásokkal – való befolyásolása.
Az MNB tavaly összességében közel 250 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki, ls 137 fogyasztóvédelmi figyelmeztetés keretében jelezte kifogásait az általa felügyelt pénzügyi intézmények felé.
A pénzpiacokon változatlanul a háztartási (jelzálog)hitelek kamatkockázata ad kihívást.
Bár tavaly év végére az új lakáshitel-kihelyezések bő 60 százaléka már minősített termék volt, és az új lakáshitelek 97 százalékának kamatát egy évnél hosszabb időre fixálták, a teljes jelzáloghitel-állomány közel háromötöde még változó kamatozású.
A pénzügyi intézményeknél lévő késedelmes jelzáloghitel-szerződések száma kétharmadára (164 ezerről 109 ezerre) esett a 2019-et megelőző öt évben. Számos követelés teljesítővé vált vagy megszűnt, miközben a késedelmes szerződések jelentős része pénzügyi vállalkozásokhoz került.
A fogyasztóvédelmi vizsgálatok alapján a hitelezésnél továbbra is probléma a teljes hiteldíj-mutató (THM) kiszámítása,
feltüntetésének módja, továbbá a reprezentatív példa bemutatásának hiánya. Az MNB tavalyi, a fair banki előírások betartását ellenőrző témavizsgálata a vizsgált intézmények döntő részénél – jellemzően kisebb súlyú – hibákat talált.
Továbbra is tapasztalható sajnos, hogy a nem megfelelő tájékoztatás és az értékesítés módja miatt egyes ügyfelek nem az igényeiknek megfelelő biztosítást kötnek. A felek hibájából sokszor az online kommunikáció sem hatékony, ami nehézségeket okozhat a fogyasztóknak.
A közérthetőbb biztosítói tájékoztatást erősítette ugyanakkor a nem életbiztosítási terméktájékoztatók és a Kiemelt információkat tartalmazó dokumentumok (KID) kötelező bevezetése.
A lakásbiztosítók lanyha piaci versenyét az MNB Minősített fogyasztóbarát otthonbiztosítás bevezetésével élénkítené, emellett elemzi az utasbiztosítási károk bejelentésével kapcsolatos jelenlegi biztosítói korlátozások jogszerűségét is.
A nyugdíjpénztáraknál az MNB a pénztártagok díjterhelését pontosabban bemutató díjterhelési mutatót dolgozott ki a hatékonyabb tájékoztatás érdekében.
Tavaly közel 21 ezer ügyfél kapott díjmentes, független segítséget az ország minden megyeszékhelyén elérhető Pénzügyi Navigátor Tanácsadó Irodahálózat munkatársaitól.
A pénzügyi tudatosság fejlesztését célzó, Pénzügyi Navigátor néven elérhető tájékoztatórendszer 2018-ban új csatornával bővült, az aktuális felhasználói trendeket figyelembe véve mobilapplikációt fejlesztett az MNB.
A testre szabható program segítségével immár mobilplatformon is elérhetők a pénzügyi döntést segítő tartalmak, keresők és kalkulátorok.
A pénzügyi kultúra fejlesztését segítő jegybanki program keretén belül 2018-ban 3 nagy szezonális, valamint egy nemzetközi programhoz kapcsolódó ügyféltájékoztató kampányra került sor, amelyekhez az MNB Pénzügyi Navigátor Partnerei is csatlakoztak. A kereskedelmi-szolgáltató szektor vezető szereplőinek jóvoltából kampányonként közel 800 áruházban és 500 postafiókban jelenhettek meg a jegybank aktuális pénzügyi fogyasztóvédelmi üzenetei.