A hajó csatlakozik a Csukcs autonóm területen fekvő Pevek kikötőjéhez, ahol villamos energia termelése kiváltja majd a tőle mintegy 250 kilométerre délnyugatra fekvő Bilibino atomerőmű által biztosított energiát, amely a világ egyetlen, állandóan fagyos környezetben működő kereskedelmi atomreaktora Szibéria keleti részén.
A 140 méteres úszó erőmű, amelyet több mint egy évtized alatt gyártottak le, két KLT-40 reaktorral van felszerelve, amelyek együttesen 70 megawatt teljesítményt nyújtanak. A körülbelül 70 fős kezelőszemélyzet használhatja az üzem edzőtermét, uszodáját és bárját is.
Az erőművet kifejlesztő orosz Roszatom becslése szerint
az Akademik Lomonoszov 100 ezer lakosú városméretig használható.
Pevekben ugyanakkor mindössze 4700 ember él, így az erőmű villamos energiájának nagy részét helyi bányászati tevékenységekhez és tengeri olajfúró berendezések számára biztosítják.
Az atomerőmű 12 évig képes működni.
A környezetvédők szerint a projekt egy szerencsejáték.
A Greenpeace az Akademik Lomonoszovot „nukleáris Titanicnak" nevezte el.
Különösen azt tartják aggasztónak, hogy az erőmű hogyan tudna megbirkózni egy szökőár vagy más nehezen kiszámítható tengeri esemény súlyos következményeivel.
A Roszatom azonban ragaszkodik ahhoz, hogy az úszó atomerőmű „gyakorlatilag elsüllyeszthetetlen", és képes ellenállni a jéghegyekkel való ütközésnek, illetve akár hét méter magas hullámoknak is.
Az Akademik Lomonoszov úszó atomerőművet Oroszország - gyakran titokban - megpróbálta már értékesíteni a világ távoli régióiban. Bár a megrendelések elmaradtak, a Roszatom azt reméli, hogy a külföldi vevők számára testreszabott úszó atomerőműveket tervezhet majd, és az Akademik Lomonoszovot használja referenciaként.
Bár a Rosatom nem közölt költséget, egyes becslések szerint az erőmű építése és a kikötői csatlakozáshoz szükséges infrastruktúra együttesen mintegy 480 millió dollárba került.
Forrás: Maritime-executive.com