Az Aftonbladet jelentése szerint Svédországban drámai változás tapasztalható a fogyasztói tendenciában: egy új mozgalom a fogyasztók felelősségét helyezi előtérbe.
A svéd nyelven megjelenő nyelvújító kifejezések számos környezetvédelmi kérdésre utalnak.
Például a „flygskam" kifejezéssel azokat illetik, akik repülőgéppel utaznak, ami az utazási formák közül a leginkább szennyezi a környezetet. De ilyen kifejezés a „köpskam" is, amivel a divattermékek ész nélküli vásárlóit illetik.
Az országban ráadásul növekedett a használt ruhák vásárlási hulláma, valamint az ezek ajándékozása is elfogadott szokássá vált.
A HUI Research vezérigazgatója, Jonas Arnberg szerint csak idő kérdése, hogy a kifejezés elterjedjen a nyelvben.
Az ENSZ összesítése szerint a divatipar több szén-dioxid-kibocsátásért felelős, mint a nemzetközi repülés és tengeri szállítás együttvéve.