Mióta az Apple 13 éve piacra dobta az iPhone-t, a márka a teljes okostelefon-piac profitjának 87 százalékát fölözte le, noha a vállalat a használatban lévő készülékek csupán 18 százalékát gyártotta. Mára azonban egyre világosabb, hogy a technológiai óriás töretlen felfutása a végéhez közeledik, és ez a csillagászati nyereségeket is fenyegeti – írja a MarketWatch elemzése.
A befektetőknek pedig oda kellene figyelniük erre a jelenségre, mivel az iPhone erejének gyengülését az Apple egyelőre nem tudja kellően ellensúlyozni.
A szolgáltatásaival (beleértve például a műsor-streaming platformot is) a társaság igencsak le van maradva a versenytársai mögött.
Az okostelefon-piac mérete 2017-ben már 1,462 milliárd készülékre zsugorodott, majd tavaly még tovább csökkent 1,420 milliárdig. Noha az egész évben eladott közel 1,5 milliárd készülék még így is elég jelentősnek számít, az árak folyamatosan csökkennek a piac egészén. Ez pedig az Apple-t különösen kellemetlenül érintheti.
Mindeközben az IDC telekommunikációs kutatócég a múlt hónapban úgy számolt, hogy az idén eladott készülékek száma 2,2 százalékkal 1,37 milliárd darabra csökkenhet. A cég ezzel együtt csupán 1,1 százalékos éves növekedést vetített előre a következő öt évre.
A globális piacon pedig jól látszik, hogy az Apple értékesítési erejét egyre jobban fenyegetik a versenytársak.
A friss adatok szerint a globális listavezető (piaci részesedés alapján) a Samsung, míg a második a Huawei (amely jelenleg a világ leggyorsabban növekvő okostelefon gyártója), az Apple pedig csupán a bronzérmes. Ráadásul a negyedik és az ötödik helyen két olyan kínai cég (a Xiaomi és az OPPO) áll, melyek egyre erősebben fenyegetik az Apple helyezését.
Ráadásul a kínai piac nem csupán hatalmas, de folyamatos szenvedést jelent az Apple számára az árversenyben. Tavaly az amerikai cégnek például vissza is kellett fognia az árait Kínában a gyenge kereslet miatt.
Jövőre pedig még tovább éleződhet az árverseny, amikor megjelennek az 5G-kompatibilis készülékek.
Az IDC elemzése szerint ugyanis ezek átlagos eladási ára az USA-ban, Latin-Amerikában és Japánban 1000 dollár körül mozog majd, míg Kínában csupán 600 dolláros átlagárat várnak az elemzők.
Mindeközben úgy tűnik, a befektetők igencsak figyelmen kívül hagyják ezeket a folyamatokat, és inkább az Apple szolgáltatásaira fókuszálnak. Kétségtelen, hogy a szolgáltatásokból befolyó bevételek már az összbevétel ötödét teszik ki, azonban a teljes kép azt mutatja, hogy az összesített bevétel csökken az amerikai óriásnál.
Az idei évre vonatkozó várakozások szerint az összbevétel 258 milliárd dollár lesz, ami 7 milliárdos csökkenést jelentene.
A részvénypiacon azonban kicsit sem jelentkeznek aggodalmak ezzel kapcsolatban.
Normális esetben komoly eladási hullámot indítana el, ha egy vállalat arról jelentene, hogy a megelőző negyedév során a bevétele 1 százalékkal, míg az egy részvényre eső nyeresége 7 százalékkal csökkent. Ezzel szemben az Apple papírja ma a mindenkori csúcsok közelében forog – köszönhetően elsősorban az osztalékfizetésnek, illetve a nemrég bejelentett részvény-visszavásárlásnak.
Noha az Apple bevétele még mindig hatalmas, és az 50 milliárdos készpénzállománya is lenyűgöző, a MarketWatch elemzése szerint már nem lehet azt állítani, hogy az Apple növekedése meggyőző.
Következésképpen
az elemzés azzal zárul, hogy a részvénypiaci sikerek ellenére az Apple hosszú távon már kimondottan kockázatos befektetésnek számít.
A fentiek alapján pedig úgy tűnik, épp a zászlóshajónak számító iPhone jelentheti a legnagyobb problémát a technológiai gigász számára.