A kiszállítás igazolására szolgáló dokumentumok két csoportra oszthatók. Az első csoportba a fuvarozás tényét alátámasztó dokumentumok (CRM, fuvarszámla stb.), míg a másik csoportba az egyéb dokumentumok (például a fuvaros kifizetését igazoló banki átutalási bizonylat) tartoznak.
A szabályozás azonban nem egyszerű, hiszen több követelményt is megfogalmaz a dokumentumok körét és tartalmát illetően.
Jóllehet az áfareform célja a vállalkozások adminisztrációs terheinek csökkentése lenne, a rendelkezések szigorúnak tűnnek.
A magyar hatósági gyakorlat alapján széles körben alkalmazott CMR okmányok beszerzése például nem mindig könnyű, ami miatt az áfamentesség alkalmazása kockázatos lehet.
"Bár a hatóságnak a bemutatott dokumentumok ellenére is lesz lehetősége megkérdőjelezni az áru kiszállításának tényét, az új szabályok segítségével könnyebb lesz eldönteni, hogy az adott ügylet során alkalmazható-e az adómentesség vagy sem" - mutatott rá Schütt Attila, a Deloitte adóosztályának menedzsere.
Ráadásul az új szabályoknak köszönhetően mód nyílik arra, hogy a kiszállítás tényét egyes könnyebben beszerezhető dokumentumokkal igazolják az érintettek.
"Az ilyen dokumentumok beszerzése és rögzítése beépíthető a vállalkozás üzleti folyamatai közé, így nemcsak az adómentes számlázás lesz biztonságosabb, de az adóellenőrzés hatékonysága is jelentősen javítható" - tette hozzá Tancsa Zoltán, a Deloitte adóosztályának partnere.