Az Amazon dollármilliárdokat éget el azért, hogy minél gyorsabban kiküldje a megrendelt cikkeket. Az óriáscég
idén több mint 35 milliárd dollárt költ szállítási költségekre, ez több mint kétszerese annak, mint amit két évvel ezelőtt költött.
A társaság nemrégiben közölte, hogy további 1,5 milliárd dollárt költ az ünnepi idényben azért, hogy egynapossá rövidítse a szállítást a Prime tagok számára. Ez a vállalás azonban még szerénynek is tűnik a társaság jövőre vonatkozó terveihez képest.
Ha egy teljes drónparkkal rendelkezünk, akkor a vevő bármit megrendelhet, és 30 perc alatt meg is kapja, ha a drónok által lefedett raktár közelében él
- mondta Jeff Wilke, az Amazon egyik vezetője. "Ez csak a robotika bevetésével lehetséges" - tette hozzá.
Az egész sztori az Amazon évekkel ezelőtti egyik akvizíciójával kezdődött, amely dollárérték szerint még csak az öt legnagyobb ügylet közé sem került be: 2012-ben az Amazon 775 millió dollárért (kb. 234 milliárd forintért) megvásárolta a robotfejlesztő Kiva Systems rendszert.
Manapság már 200 ezer Kiva robotból álló flottával töltik fel a raktáraikat, az akvizíció óta felvett több mint félmillió alkalmazott mellett.
Korábban a Kiva Systems volt az egyetlen vállalat, amely mobil robotok használatával próbálta felgyorsítani az e-kereskedelmi raktárak működését. A padlón található vonalkódos matricák segítenek a robotoknak megismerni a helyüket és elkerülni az ütközéseket. A Kiva robotok üzembe állítása előtt a raktárakban dolgozóknak hosszú folyosókon kellett le és fel mozogniuk, hogy az árukat levegyék a polcokról.
Az Amazon 2012 márciusában vásárolta meg a Kiva Systems rendszert, és 2014 vége előtt az Amazon raktárközpontjai már 15 ezer Kiva robotnak adtak otthont. Tye Brady, az Amazon Robotics vezető kutatója szerint az Amazon már négy alkalommal is végzett átalakításokat a roboton a Kiva megvásárlása óta.
Az Amazonnak azonban még több robotra lesz szüksége ahhoz, hogy még inkább lerövidítse a szállítási időket és a versenytársak előtt maradhasson, ezért manapság a vállalat robotokkal kapcsolatos ambíciói már messze túlmutatnak a raktárakon. Ezek az új robotcsapatok a kezdeti Kiva Systems robotcsoporttól teljesen függetlenül működnek.
Az óriáscég most azokat a robotokat teszteli, amelyek az önvezető járművekből csomagokat szállítanak a gyalogosan megközelíthető helyekre.
Ezek négykerekű szállítórobotok, amelyek képesek gurulni a járdán. "Még mindig találkozunk olyan tárgyakkal, amelyeknek nem kéne a járdán lenniük, mint például parkoló autók vagy gyerekkerékpárok - mondta Sean Scott, aki az Amazon Scout programot vezeti, de időnként utcai szemét is blokkolja a robotokat, hozzátéve, hogy még a kóbor macskák is követik őket. Ezen kívül az Amazonnak a heves havazás is problémát okozott a téli washingtoni tesztek idején.
Az Amazon drónjainak tesztelése sem egyszerű feladat, hiszen
a levegőben mozgó gépeknek be kell jutniuk a házak hátsó udvaraiba is, kikerülve a vezetékeket, a fák ágait, a madarakat és a kutyákat.
Az Amazon drónjai vészhelyzet esetén maguktól keresnek egy biztonságos leszállási helyet.
"Csak akkor repülünk, amikor biztonságban vagyunk és nem korábban" - mondta az Amazon drónokkal kapcsolatos fejlesztéseinek vezetője.
Az Amazonnak foglalkoznia kell a robotok munkahelyekre gyakorolt hatásával is. A cégnek 2012-ben még kevesebb alkalmazottja volt, mint a Microsoftnak és az Apple-nek, nagyjából annyi, mint a Google-nak. Ma viszont már többen dolgoznak neki, mint a Microsoft, az Apple, a Google és a Facebook alkalmazottai együttvéve.
A McKinsey tanulmánya arra figyelmeztetett, hogy 2030-ig 375 millió munkavállalónak kell automatizálási okokból megváltoztatnia a munkahelyét.
Pete Wurman, aki a Kiva társalapítója és aki azóta már elhagyta az Amazont, arra figyelmeztet, hogy ami az emberek számára könnyű - mint például felismerni a kézműves ékszereket és egy átlátszó zsákból levenni a polcról -,
az hihetetlenül nehéznek bizonyul a gépek számára.
Bár azt is hozzátette, hogy optimista az automatizálás hosszútávú társadalmi vonatkozásaival kapcsolatban.