A 2030-as évek elejére elkészülhet a vállalat első, 100 utas szállítására alkalmas regionális repülőgépe, mely károsanyag-kibocsátástól mentes. Ez jelentős lépés lesz a légiközlekedési iparág karbonlábnyomának csökkentésében - erről az Airbus egyik magas beosztású, fejlesztésekért felelős vezetője beszélt a dubaji légiexpón.
Az ugyanakkor egyelőre nem világos, hogy a karbonsemlegességet hogyan valósítja meg a cég. Az viszont bizonyos, hogy az Airbus jelenleg is számos mérnöki irodával működik együtt azért, hogy mind hatékonyabb, kevesebb üzemanyagot használó motorok készüljenek. Számos startup vállalkozással közösen pedig hibrid meghajtások és alternatív üzemanyagok fejlesztésén dolgoznak.
A légkiközlekedés iparága nagyon komoly nyomásnak van kitéve azért, hogy csökkentse az üvegházhatás erősödéséhez hozzájáruló károsanyag-kibocsátását. Ugyanakkor a repülőgépgyártókat és a légicégeket vehemensen támadók sokszor elfeledkeznek arról, hogy még ha a szándék meg is van rá, az iparág szereplői csak lassan, fokozatosan, akár csak évtizedes távlatban tudnak átvenni illetve alkalmazni új, a meglévőknél korszerűbb, tisztább technológiákat.
Az ugyanakkor biztos, hogy a nagy gyártóknak és az innovatív kisebb repüléstechnológiai vállalkozásoknak is fontos a szektor zöldítése.
Az amerikai Boeing és az Airbus, mint a két legnagyobb repülőgépgyártó, több más szereplővel közösen, idén júniusban vállalást tett arra, hogy nettó szén-dioxid kibocsátásukat 2050-re a 2005-ös szint felére csökkentik.
A repülőgépgyártók képviselői egyetértenek abban, hogy jelenleg nincs kizárólagos üdvözítő megoldás a kibocsátás csökkentésére. Párhuzamosan futnak kutatások és fejlesztések az elektromos és a hibrid megoldások területén, új üzemanyagok előállítása kapcsán, valamint a hatékonyság növelésében.
Az is biztos, hogy elsőként a kisebb gépek "zöldülhetnek" ki, például a néhány fő szálíltására tervezett üzleti magángépek. A Boeing a JetBlue-val közös fejlesztését 2022-re ígérte, a Zunum Aero név alatt várhatóan egy hibrid, de elsődlegesen elektromos meghajtású kisgép érkezik majd. Egy izraeli startup pedig a párizsi airshow-n mutatott be egy 9 személyes, teljesen elektromos meghajtású kisgépet. Az Airbus jelzése a 100 fő szállításra alkalmas, zéró emissziós regionális gép bő egy évtized múlva várható érkezéséről ezért is nagy jelentőségű.
Azt ugyanakkor a gyártók és a szakértők is jelzik - húzza alá a Bloomberg -, hogy ha a 2030-as évekre valóban be is köszönt az elektromos meghajtások korszaka a kissebb gépek piacán, a nagy utasszállítóknál - például az interkontinentális utakra tervezett Airbus A350-esnél - erre még bizonyosan várni kell, és többféle technológiát kell kipróbálni átállításukhoz.