A Boxing Day hagyományát elsősorban az Egyesült Királyságban, valamint olyan, legalább részben angolszász gyökerű országokban őrzik, mint Ausztrália vagy Új-Zéland, de találkozni azzal Kanadában is. A "Doboznap" ezekben az országokban mindig karácsony második napja. Kialakulásának, történetének több magyarázata van. A legismertebbek közé tartoznak azok, amelyek szerint ezen a napon az urak és a módosabb polgárok megjutalmazták szolgáikat, illetve ezen a napon nyitották fel a templomok karácsonyi perselyeit, és osztották szét az összegyűlt pénzt a rászorulók között. Ismert olyan magyarázat is, ami szerint a régi időkben az előző nap főúri lakomáinak maradékát dobozokba összegyűjtve szétosztották a szegények között.
Bárhogy is, a Boxing Day hagyománya napjainkra sem veszett el, bár átalakult, jelentősége pedig csökken. Így van ez a kiskereskedelemben is.
A briteknél az előzetes várakozások szerint, idén a 4 milliárd fontot is elérheti a Boxing Dayen való költések forgalma.
Ez önmagában tekintélyes összeg, de így is alatta marad a korábbi évek volumenének.
"A Boxing Day évek óta csúszik le a nagy vásárlós napok hiearchiáján", mondja Diane Wehrle, a Springboard nevű, kiskereskedelmi piackutató cég egyik vezető munkatársa, arra utalva, hogy az emberek évről évre kevesebbet költenek ezen a napon. Más szakértők megjegyzik, hogy idén a Fekete Péntek forgalma különösen erős volt, a karácsonnyal kapcsolatos vásárlások és költések főként ezen a napon valósultak meg, illetve az onnantól az ünnepig terjedő időszakban.
Az adatok szerint, 2015 óta átlagosan 11 százalékkal csökkent a vásárlók száma az üzletközpontokban, fontosabb bevásárlóutcákban, illetve az outlet-szerű létesítményekben 2018-ra a Boxing Day-en.
Sőt, az ünnepekhez kapcsolódó forgalom alakulásába az időjárás is beleszól:
a viszonylag enye és száraz idő is tehet arról, hogy a ruházati termékek eladásai idén 8 százalékot estek vissza karácsonyig 2018-hoz képest.
Ugyanakkor az üzletek forgalmát az online értékesítés növekedése is csökkenti. A múlt héten közzétett brit adatok szerint, a kereskedelem forgalmának ötödét az online értékesítési csatornákon realizálják. A Kiskereskedelmi Kutatóközpont adatai szerint, ennek az értékesítési formának a Boxing Day-en is nagy szerep jut, a vásárlók várhatóan 1,1 milliárd fontot fognak költeni így idén. Ez 10 százalékkal több mint 2018-ban.