A tengerjáró monstrumok kettévágása és azokba betoldás építése, mára egészen bevett gyakorlattá vált a hajóépítő iparban. Az Origo ebben a cikkében már bemutatott egy ilyen, nem hétköznapi hajófejlesztést, amikor a Silver Spirit nevű utasszállító óceánjáró hosszát 15 méterrel növelték meg ezen a módon.
A Bloomberg most arról ír, hogy nemrégiben egy Seattle-i székhelyű cég, a Windstar Star Breeze nevű, 212 fős hajóját vágták ketté az olaszországi Palermóban, hogy a közepére beillesszenek egy előregyártott, 25 méter hosszú, 1250 tonnás elemet, így növelve meg annak kapacitását.
Túl azon, hogy - ahogy a lenti galériában látni - egy ilyen komplex művelet rendkívül látványos és nem hétköznapi, roppantul gazdaságos is a tengeri utaztatással foglalkozó vállalatok számára.
Hihetelennek tűnik?
Valóban, de minden józan üzleti számítás azt mutatja, hogy a cégeknek sokszor jobban megéri "megműteni" egy régóta szolgálatban lévő hajót, mintsem rögtön újat építtetni. A Star Breeze toldása 50 új kabint jelent 100 további utas számára, ezzel a hajó kapacitása közel 50 százalékkal, a szolgálatban tarthatóság ideje pedig 20 évvel nő meg. A hajó "megnyújtása" az üzemeltető vállalat szerint olyan izgalmas eredményekkel kecsegtet, hogy eldöntötték, 2020 végéig további két hajójukat is megnövelik hasonló módon, 250 millió dollárból. Ezzel flottájuk teljes kapacitása 24 százalékkal emelkedik. Ez pedig még mindig olcsóbb megoldás, mintha új hajók vásárlásába kezdenének.
A hajók megnyújtása kettévágás után behelyezett betoldással egy szakportál szerint nem új ötlet. Elsőként Skandináviában valósítottak meg ilyet, ahol a kompok teherszállító kapacitásának megnövelése volt a cél. Az első, utólagos betoldást kapó hajó 1972-ben futott ki újra a vizekre, Finnországban.
Később egymás után vontatták ki a boncasztalra - valamelyik szárazdokkba - a tengeri behemótokat, hogy azok új blokkot kapjanak. Az 1990-es években a világ óceánjárók üzemeltetésében vezető vállalata, a Norwegian Cruise Line három hajóját is átalakította. Napjainkban az egyik következő ilyen beruházás az MSC Cruises nevű céghez kötődik, amely több hajóját is bővítené így. Például az MSC Magnifica 2021-re 215 új kabinnal bővülne, két étteremmel és más fedélzeti szolgáltatásokkal, és egy kicsit környezetbarátabbá is válna attól, hogy 143 millió dolláros (kb. 43,5 milliárd forint) betoldást kap.
A fent pedig már említett Silver Spirit bővítése 70 millió dollárba került, melyen 500 dolgozó 450 ezer munkaórát dolgozott.
Kattintson a képre, és nézze meg a galériát arról, hogyan vágták szét a hatalmas óceánjárót!
A matematika pedig tényleg a hajók szétvágása mellett szól.
A Windstar egy 150 kabinos bővítés révén, átlagosan 450-550 dollárt tud kérni egy utasától egy éjszakára. Egy másik vállalat, amely hat hajót üzemeltet, a betoldások révén 300 további utas szállításával, 49 millió dollárral növelte meg éves bevételét.
Egy átlagos, 300 utasra tervezett tengerjáró építése 175 millió dollárnál kezdődik, míg az iparági adatok alapján, egy, már szolgálatban álló hajó megnyújtása átlagosan 80 millió dollárból jön ki.
Ráadásul a hajók bővítése nem pusztán a kapacitás növeléséről szól. A most szárazdokkba kerülő és betoldást kapó hajók többsége az 1980-as években épült, amikor még számos fedélzeti szolgáltatás - például fedélzeti medence, edzőterem - nem volt magától értetődő úgy, mint napjaink új hajóinál már igen. Egy bővítéssel ezeket a szolgáltatásokat is ki lehet építeni.
Ám talán ennél is fontosabb, hogy a megnyújtás általában együtt jár más, fontos beavatkozásokkal, például a motorok felújításával, illetve a környezet védelmét segítő technológiák beszerelésével. A cégek jelentős része így sokat tud megtakarítani az üzemanyagokon, kisebb környezeti terheléssel működtetve hajóit.