Az EU luxembourgi központú számvevőszéke arra emlékeztetett, hogy az Európai Bizottság az 1990-es években megkezdte a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) kiépítését, amely közúti infrastruktúrát is tartalmaz.
A cél az, hogy 2030-ra elkészüljön a Baltikumot az Atlanti-óceánnal és Skandináviát a Földközi-tengerrel összekötő, mintegy 40 ezer kilométeren húzódó, kilenc törzshálózati folyosó.
Ezek a törzshálózat legnagyobb részét lefedő folyosók stratégiai szempontból kiemelten fontosak a szakpolitikai célkitűzések eléréséhez.
2050-re a teljes hálózatnak el kellene készülnie, hogy az európai Unió minden térsége elérhetővé váljon, és összeköttetésbe kerüljön a többi régióval annak révén.
A TEN-T hálózat hazánkat is érintő elemei:
A legfontosabb jellemzői az egyes magyarországi szakaszoknak:
Az Európai Unió honlapján egy interaktív térképen is láthatók a TEN folyosók.
A számvevők szerint az Unióban továbbra is a közút jelenti a fő szárazföldi közlekedési módot, mind a személy-, mind az áruszállítás területén, és ez valószínűleg a közeljövőben sem fog megváltozni. Kiemelték, az útépítés és az utakhoz való hozzáférés javítása a gazdasági növekedés ösztönzése szempontjából is lényeges.
2016-ban a közlekedési ágazat több mint 11 millió embert foglalkoztatott, ami a teljes uniós munkaerő több mint 5 százaléka.
A tagállamok és a tagállami régiók között kiépített közúthálózat - amennyiben teljesen elkészül -, lerövidítheti a személy- és áruszállítás idejét, növelheti az utak kapacitását, javíthatja a minőségüket.
Az unió egészére kiterjedő közúthálózat kiépítése azonban még nem fejeződött be.
A közép- és kelet-európai tagállamok például még nem rendelkeznek kielégítő kelet-nyugati közútkapcsolatokkal, és a közöttük levő összeköttetés sem éri el az optimális szintet.