Töretlen a webshopok népszerűsége, egyre többen rendelnek online, itthoni és külföldi oldalakról egyaránt. Az e-kereskedelem dinamikus növekedésével párhuzamosan a küldemények száma is évről évre komoly emelkedést mutat. A növekvő mennyiség megfelelő kezelésére és kézbesítésére fejlesztésekkel és minden évben speciális intézkedésekkel készül a Magyar Posta. A vállalat már 2018-ban is összesen 41 millió csomagot, illetve csomagjellegű küldeményt kezelt.
A Posta előrejelzése szerint 2019-ben 14 százalékkal emelkedhet a küldemények mennyisége.
Az emelkedést leginkább a nemzetközi árutartalmú küldemények hajtják. Az ingyenes szállítással, általában Európai Unión kívülről rendelt küldemények mennyisége novemberben akár 30-40 százalékkal is több lehet, mint egy évvel korábban ugyanebben az időszakban.
Az Európai Unión kívülről érkező árutartalmú küldemények hátránya, hogy közönséges levélként érkeznek (a legolcsóbb, általában ingyenes a szállításuk), ezért azokat postaládába kell kézbesíteni. Sokszor azonban még a postás táskájába is alig fér bele, nemhogy a postaládába, ilyenkor jellemzően értesítőt kap róla az ügyfél. Ezekhez a küldeményekhez nincs postai azonosító, vagyis életútjuk nem nyomon követhető, legfeljebb szállítási azonosítót kap a megrendelő, ami nem alkalmas a nyomkövetésre. A küldemények ömlesztve, hatalmas zsákokban, konténerekben érkeznek meg a célállomásra.
Jellemzően a zsáknak van szállítási azonosítója, és azt küldi el a webshop a címzettnek azonosítóként.
A tapasztalatok szerint minimálisan emelkedett azon ügyfelek száma, akik hajlandóak fizetni a szállítási és kézbesítési szolgáltatásért.
A magyarok jelentős része vásárol online, tavaly mintegy 3,2 millióan tették ezt. A következő tíz évben legalább megduplázódhat, de akár a két és félszeresére is ugorhat az évente kezelt csomagok száma.
A külföldről érkező árut tartalmazó küldemény leggyakoribb kiindulási pontja Kína, innen rendelnek a legtöbben, ezt követi az Egyesült Államok, Szingapúr, Japán, Malajzia, Dél-Korea és Hongkong. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal tavaly 69 ezerszer vámkezelt Európai Unión (EU) kívüli országból feladott postai csomagokat, ez a szám idén már most meghaladja az 58 ezret. A csomagok leggyakrabban mobiltelefont, tabletet, étrend-kiegészítőt, ruházati termékeket, kozmetikumot és elektronikai kiegészítőket, valamint LED lámpákat tartalmaztak.
A NAV a vámérték alátámasztása érdekében további dokumentumokat is bekérhet.
Ajándékküldemény (magánszemélytől magánszemélynek térítésmentesen) esetén szükséges:
Ha az ügyfél a vámeljáráshoz szükséges valamennyi – valós adatokat tartalmazó – okmányt, a küldemény érkezése előtt vagy után megküldi a Postának, akkor a NAV a Posta által benyújtott vámkezelési indítványt átlagosan 23 perc alatt feldolgozza.
Egyedi engedély, igazolás kell a gyógyszer vagy védett növényből, állatból készült termékek behozatalához.
Az interneten cégtől (webáruházból) megrendelt és
az EU-n kívülről érkező áruk 22 euró értékig vám- és adómentesek, 150 euróig vámmentesek, de áfakötelesek, 150 euró fölött pedig áfát és vámot is kell fizetni.
Ha EU-n kívüli magánszemély csomagot küld magyar magánszemélynek, akkor 45 euróig nem kell vámot és adót fizetni. 150 euróig vámmentes, de áfaköteles, 150 és 700 euró között 2,5 százalék vámot és áfát, e fölött pedig az áfa mellett már a vámtarifa szerinti vámot kell megfizetni.
Ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy a szellemi tulajdonjogot sértő (hamis) termékeket és kábítószereket tilos behozatni!
Az internetes vásárlással kapcsolatban részletes tájékoztatót talál a www.nav.gov.hu/nav/kiadvanyok_vasarlas és a www.posta.hu/vam internetes oldalon is.