Mikor alakult a Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ)?
A munkálatok már korábban megkezdődtek, de az ügynökség 2018. augusztus elsején alakult, azóta a legfőbb stratégiai pillérek mentén aktívan szervezzük a programokat és koordináljuk a magyar divat és design területének fejlesztését. Alapvetően az ügynökség feladata egy koordináló szerepkör, és az a célunk, hogy minél jobban felhívjuk a figyelmet a magyar tervezőkre és a hazai divatiparra. Ehhez egyrészt a hazai divat és designipart akarjuk stabilizálni, másrészt pedig külföldre is szeretnénk eljuttatni a magyar divat és design hírét.
Mik a legfőbb célok az az MDDÜ-vel, milyen elképzeléseik vannak?
A hosszú távú célunk, hogy Magyarország, és azon belül Budapest, a régió divat és dizájn központjává tudjon válni. Azt be kell látni, hogy valószínűleg nem lehetünk a világon az ötödik vagy hatodik legjelentősebb divatközpont, hiszen nehéz versenybe szállni az olyan városokkal, mint London vagy éppen Párizs. Régiós szinten viszont már reális célnak tűnik a vezető szerep betöltése, ugyanis a környező országokban ilyen jellegű és ennyire összefogott szakmai támogatás nincs.
Regionális szinten mely országok, városok erősek divatvonalon?
A környező országok közül Lengyelország a legerősebb, ez részben az ország méreteiből adódik, hiszen egy hatalmas piacról van szó. A lengyeleknél a 2000-es évek elején elindult egy nagyon erős építkezés a divatiparban, kifejezetten a fast fashion márkák irányába. Szintén ide sorolnám Berlint is, amely ugyan nincs a közvetlen környezetünkben, de számunkra ők a legnagyobb vetélytársaink Európán belül, így fontos, hogy utolérjük, majd idővel túl is szárnyaljuk őket.
Említette, hogy a lengyelek főleg a fast fashionre építettek. Magyarországon miben lehet inkább lehetőség? A fast fashion irányába kellene haladni, vagy inkább luxusmárkákat építeni?
Szerintem a kettő között van a megoldás. Mi arra törekszünk, hogy olyan márkák szülessenek, amelyek tudnak mennyiségi gyártást produkálni, de itt nem a tömeggyártásról beszélek, ami a fast fashionre jellemző. Ugyanakkor a luxus, az egyedi gyártás mindig nagyobb humántőke kapacitást igényel, ezért limitált a darabszám is, így meg kell találni a kettő közötti egyensúlyt.
Nálunk az egy fontos szempont, hogy mennyiségi gyártás lehessen, hiszen a mi feladatunk, hogy az egész iparágra hatást tudjunk gyakorolni. Ha a tervező vagy a márka sikeres, akkor elindul a gyártási folyamat, majd később tudnak kapacitást bővíteni. Azonban itt megint ki kell emelnem, hogy nem tömeggyártásra, hanem mennyiségi gyártásra van szükség. A magyar márkákra egyébként az jellemző, hogy vannak az egyedi dizájnok, és e mellé szoktak behozni egy olyan vonalat, amely szélesebb rétegek számára is elérhető. Éppen ez a kettősség, ami miatt a magyar divatipar egyedi, és ez az, amiben igazán erősek vagyunk.
Mondta, hogy egyik céljuk a magyar márkák külföldre való eljuttatása. Mi kell ahhoz, hogy egy brand sikeres legyen itthon, és mire van szükség a külföldi áttöréshez?
A külföldi piacra lépés egy rendkívül nehéz feladat, és elsősorban komoly tőke szükséges hozzá, valamint egy jól kiépített kapcsolatrendszer, tapasztalt szakemberekkel. Viszont, ha egy magyar márka sikereket tud elérni külföldön, az a hazai stabilitásukat is segíti, ráadásul azt tudjuk közvetíteni a vásárlók felé, hogy nem feltétlenül kell külföldi márkát választani, mivel remek hazai alternatívák is elérhetőek. Nekünk egyébként ez a fajta kommunikáció a célunk, és két fontos pillérünk is erre épül.
Tehát az egyik célunk a hazai stabilizáció elérése, a másik pedig, hogy nemzetközi szinten is sikeres márkákat hozzunk létre. Az előbbire nagyon jó eszköz a Budapest Central European Fashion Week, mivel ezáltal fel tudjuk hívni a figyelmet a márkára. Sokszor az a tévhit a magyar divattal és dizájnnal kapcsolatban, hogy nagyon drága, és a magyarok nem tudják megengedni maguknak. Ez viszont nem igaz, mert vannak olyan hazai márkák, amelyek árban a magasabb kategóriájú fast fashion cikkek közé sorolhatók. Ez azt jelenti, hogy kicsit több odafigyeléssel és tudatosabb döntéshozással tudunk magyar terméket támogatni egy külföldi fast fashion brand helyett.
Nekünk rendkívül sokat segít a nemzetközi piacon a partnerintézményünk, a Camera Nazionale della Moda Italiana, amely többek között a milánói divathetet is szervezi, és már több mint 60 éve működik, valamint ők fogják össze az olasz divatipar fejlesztését. Ezáltal nekünk óriási előnyünk van, hiszen az ő háttérbázisukkal, a szakmai tudásukkal és partnereikkel tudunk együtt dolgozni és menni előre. Egy ilyen kapcsolatrendszer kiépítése egy feltörekvő márka számára több évbe telhet, mi viszont az ezekhez szükséges alapot meg tudjuk adni a mentoráltjainknak, összekötjük őket a megfelelő emberekkel.
Néhány magyar márka ruhái annyiba kerülnek, mint egy már jól bejáratott, ismert külföldi divatmárka kollekciói. Hogyan lehet a magyar emberek felé azt kommunikálni, hogy ennek ellenére is érdemes inkább a hazait választani?
Én azt gondolom, hogy első körben mindenképp meg kell mutatni, hogy mit is kínálnak a magyar márkák és milyen választék van. A fogyasztók hozzáállása tekintetében az elmúlt években egyértelműen látszik a változás. A divatra is részben úgy kell gondolni, mint a gasztronómiára, és az, hogy fenntartható helyi dolgokat vásárolunk, már nem kérdés, hanem az emberek többsége már törekszik arra, hogy megnézik, honnan van a tojás, a hús és a tej, és igyekszik a magyart választani. Ugyanez a divatiparban is elkezdődött, és az emberek láthatóan szeretik támogatni a magyar tervezőket és a divatipart.
Önök hogyan tudják segíteni azt, hogy a magyar márkák minél sikeresebbek legyenek, és egyre többen megismerjék őket?
Négy területen tudunk segítséget nyújtani, ezek a gyártásfejlesztés, az oktatásfejlesztés, a nemzetközi szintű megjelenések és a hazai szintű megjelenések. A legjobb lehetőség arra, hogy egy márkát megismerjen a nagyközönség, a Budapest Central European Fashion Week, amelyet mi szervezünk. A novemberi háromnapos divatesemény első napján a Teslában a nemzetközi, valamint a fiatalabb márkáink mutatkoztak be. A másik két napon a Bálnában már a stabilabb, és már több éve működő márkák kerültek, akik meg tudták tölteni a 450 férőhelyes nézőteret. A divathét alatt jelen voltak a nemzetközi és a hazai média képviselői is, de megjelentünk már az orosz, kínai és az olasz Vouge-ban is.
Emellett az évente kétszer, ősszel és tavasszal megrendezett divathétre meghívtunk neves nemzetközi szakembereket, valamint buyereket is, így a tervezőinknek is volt lehetősége a kapcsolatépítésre. Szintén nagy segítséget nyújt partnerintézményünk, a Camera Nazionale della Moda Italiana, akik a kollekciók megtervezésekor is fontos tanácsokat adnak. Mindemellett megismertetjük a programunkban résztvevőket a divat gazdasági oldalával is, tehát megtanítjuk nekik, például hogyan tárgyaljanak a buyerekkel.
A Camerával való együttműködésnek az is nagy előnye, hogy így részt tudunk venni a milánói divathéten is, ahol egy héten keresztül van egy kiállítási terünk. Ott be tudjuk mutatni a partnerintézettel közösen mentorált márkákat, valamint egy kollektív fashion showt is tartunk. Itt fontos azt látni, hogy a kezdeti szakaszban sokkal erősebbek vagyunk közösen, mintha a márkák egyenként jelennének meg, viszont a hosszú távú cél az, hogy ki tudjanak nőni ezek a márkák, és akár saját időpontjuk legyen a milánói divathéten belül.
Sokat emlegette a mentorálást, de valójában hogyan kell elképzelni ezt a folyamatot? Miként találják meg, és mi alapján választják ki azt, hogy kikkel szeretnének együtt dolgozni?
Az oktatásfejlesztési tevékenységünk keretén belül a divat és a dizájn divízióban is van mentoring programunk. Mindkét divízióban van egy magyar és egy nemzetközi mentoringunk. A magyar mentoringban alapvetően a kezdő márkák mellett azok is bekerülhetnek, akik a jövőben szeretnének részt venni a nemzetközi mentoringban.
Ősszel elindult a magyar mentoring a divat területén, amelyre nyílt pályázatot írtunk ki. Erre nagyjából harminc márka jelentkezett, majd a szakmai zsűrivel, valamint a Camera Modával közösen kiválasztottunk tízet, akikkel megkezdtük a közös munkát. Mivel már van egy éves tapasztalatunk a nemzetközi mentoringgal (itt szintén magyar márkák vannak a programban), ezért már mi is pontosan tudtuk, hogy mely témákkal érdemes kezdeni, mi az, amire nagyobb figyelmet kell fordítani. A korábbi visszajelzések alapján egy több modulos oktatási rendszert állítottunk össze, és sok olyan témával is foglalkozunk, amelyek a nemzetközi program alapját képezik.
A magyar mentoringban általában workshopokat tartunk, ahol együtt van a tíz márka és szakemberrel közösen dolgoznak, valamint különböző feladatokat oldanak meg. A gyakorlati oktatás mellett elméletit is kapnak a résztvevők, valamint személyre szabott tanácsokkal is ellátják őket a szakemberek, mivel van lehetőség a márkáknak külön-külön is részt venni egyeztetéseken, így olyan dolgokról is beszélhetnek, amelyekről mindenki előtt nem szeretnének. A témakörök nagyon változatosak, szó van márkaépítésről, kommunikációról, pénzügyi tervezésről, de a befektetőkkel való egyeztetés is egy fontos elem.
A nemzetközi mentoring programunkban a divat divízió a Camera Modával közösen zajlik, a dizájban pedig az Institute of Designnal (IED), amely egy nagyon híres és elismert iskola. Velük is modul rendszerben dolgozunk, szintén sok workshoppal, valamint neves külföldi szakemberek is tartanak előadásokat. A Camera Moda mentoring ezzel szemben egy sokkal gyakorlatorientáltabb program. Az első időszakban ugyan itt is jelen vannak a csoportos feladatok és tevékenységek, azonban ezt követően sokkal nagyobb hangsúly van az egyéni oktatáson.
Mennyi ideig tart a mentoring program? Vannak olyan márkák, amelyek menet közben kiesnek a programból?
A magyar mentoringot idén szeptemberben kezdtük és 2020 márciusáig fog tartani, utána pedig újra lehet pályázni. Ezzel is az a célunk, hogy minél több márka kapja meg a lehetőséget. Ezzel szemben a Camera mentoring három szezonon keresztül tart, az első csapatnak pedig a jövő februári időszak lesz az utolsó a program keretei között. A magyar mentoring tíz márkája közül márciusban kiválasztunk majd néhányat, akikkel a jövőben a Camera fog dolgozni a nemzetközi mentoring programban.
Van egy természetes lemorzsolódás is, hiszen annak ellenére is, hogy mi óriási segítséget nyújtunk, a márka részéről rengeteg energiát és időt köt le a program. Vannak, akiknek ez sajnos nem fér bele az idejükbe. A Camerával közös programunkban nyolcan indultak, de ez a szám mostanra hat márkára csökkent, ugyanakkor ők már most hatalmas sikereket értek el külföldön. Annál viszont nincs jobb érzés számomra, mikor látom a programunkban részt vett márkákat a milánói divathéten, hiszen végigkísértem a teljes folyamatot és az utat, amin eljutottak odáig.
A magyar divatot az elmúlt időszakban mindenki a Nanushkával kapcsolta össze. Úgy érzik, ez is lökést adott a magyar tervezőknek és a hazai divatiparnak?
Biztosan ez is hatással van a tervezőkre, de én nem ezt az oldalt látom. Én úgy gondolom, hogy a Nanushka sikere az egész iparágnak egy óriási lehetőség, hiszen nemzetközi szinten is, ha egy szakembernek megemlítem, hogy Budapestről jöttünk, akkor egyből a Nanushkát említi, ez pedig óriási dolog. Számunkra az, hogy van egy ilyen húzómárka a magyar divatiparban, nagy segítség, és sokkal könnyebb így egy magyar márkának sikeresnek lenni, mert már van egy sikertörténetünk, amely hullámán fel lehet építeni még nagyon sok márkát.
A Nanushka mintája átemelhető sablonként a többi feltörekvő magyar márkára is?
Át lehet emelni, ez minden tőke kérdése. Azt látni kell, hogy a Nanushka sikere mögött van egy nagyon erős tőkeinjekció. Ahhoz, hogy ezt más magyar márka is meg tudja tenni, igenis tőkére és befektetőkre van szükség. Természetesen rengeteg munka van ezen túlmenően is a Nanushka mögött, és általuk egy tiszta kép rajzolódik ki azokról a feladatokról, amelyeket teljesíteni kell a sikerhez vezető úton.
Említette, hogy rengeteg tőkére van szükség. Úgy látja, a Nanushka sikere meghozta a befektetői kedvet a magyar divatiparban?
Abszolút érezhető a pozitív változás. Nekünk is van egy együttműködésünk a Hiventures Kockázati Tőkealap-kezelő Zrt.-vel, akik kiemelten figyelik a magyar divatipari projekteket. Emellett a Startup Campusszal közösen elindítottunk egy projektet, amely során a jelentkező márkák prezentálhatták saját ötleteiket. Közülük nyolc megkapta azt a lehetőséget, hogy a Startup Campusszal végigcsinálhat egy mentoring időszakot, és kidolgozzák ezeket az ötleteket. A Hiventures pedig dönthet úgy, hogy ezek közül a projektek közül valamelyiknek megadja az első kezdeti befektetést.
Az hogy a Nanushkának ekkora sikere van, a befektetőknek is ad egy visszajelzést, miszerint valóban megéri befektetni a magyar divatiparba, így ők is sokkal bátrabban adnak tőkét a különböző márkáknak és tervezőknek. A Nanushka esetében az utolsó időszakos befektetés már a GB & Partners-szel történt, akik egy nagyon komoly szakmai bázist tettek a márka mögé. A GB & Partners-nek köszönhetően a nemzetközi szakembereken át egy komplett csapat dolgozott azon, hogy a márka befutott legyen, ez pedig elengedhetetlen a sikerhez.
Hivatalos összefonódás ugyan nincs, de mi is gyakran egyeztetünk a GB & Partners-szel, hiszen óriási tapasztalatuk van a divatiparban, ráadásul mindig nyitottak felénk, és ha szakmai meglátásaikra vagyunk kíváncsiak, akkor mindig a rendelkezésünkre állak.