A hagyományostól eltérő speciális, nagyobb teljesítményű, nagyobb kapacitású vonatok a 250-300 kilométer közötti hosszúságú, újonnan építendő vasúti pályán
jellemzően 250, 300, vagy 350 kilométeres óránkénti sebességgel közlekedve, évente legalább félmillió utast szállíthatnak majd.
A vasútvonal két végének intermodális közösségi közlekedési csomópontokhoz kell csatlakozniuk, azaz többféle közösségi közlekedési eszközre lehet majd átszállni.
A NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. ajánlatkérő által kiírt közbeszerzési tájékoztató szerint a fejlesztés során speciális műtárgyak jönnek majd létre a nagyobb folyók és folyamok mentén, - külön kiemelve Tiszát, a Köröst és a Szamost -, továbbá a nagy forgalmú közutak keresztezésénél, a városi környezetben, illetve a nehéz domborzati viszonyok között, ahol hidak és alagutak készülhetnek.
A meglévő vasútvonalakat csak részben használnák fel a mintegy 250-300 kilométeres vasúti pálya tervezése, illetve kiépítése során.
A nyertes ajánlattevőnek a költség-haszon elemzést is el kell végeznie a vasútvonal részletes megvalósíthatósági tanulmányának elkészítéséről szóló 1151/2018. (III. 26.) kormányrendeletnek megfelelően.
A részvételre jelentkezni - a kiírási feltételeknek megfelelő pályázóknak - 2020. február 26-ig lehet, a nyertes ajánlattevőnek 540 nap, azaz nem egészen másfél év áll majd a rendelkezésére a megvalósíthatósági tanulmány elkészítésére, mely határidő nem hosszabbítható meg.
A jelenlegi vasúti összeköttetéssel viszonylag hosszú a menetidő.
A nagy sebességet biztosító új vasútvonalon - a megállóhelyek számától függően - a menetidő a töredékére rövidülhet.
Forrás: Europa.eu