A hazai webáruházak ellenőrzése során az uniós átlagnál kevesebb jogsértésre derült fény az e-kereskedelmi szabályok betartása és az elállási jogról szóló tájékoztatás terén – közölte a Világgazdasággal Cseresnyés Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) kereskedelempolitikáért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkára.
Ezt annak kapcsán emelte ki, hogy Magyarországot az ITM Internet Laboratóriuma képviselte tavaly novemberben az Európai Bizottság által koordinált honlapellenőrzési, úgynevezett sweepakcióban.
A vizsgálat 27 uniós országban csaknem 500, főként ruházati cikket, cipőt, bútort, háztartási cikkeket és elektromos készüléket értékesítő e-kereskedőt érintett.
Cseresnyés Péter kifejtette:
a felmérés szerint a magyar fogyasztóknak értékesítő honlapok 72 százaléka nem felelt meg az uniós fogyasztóvédelmi szabályoknak.
A legjellemzőbb, hogy a honlapok 27 százaléka nem a rendelés kezdetétől tüntette fel a termék teljes árát, így például a szállítási költséggel csak a rendelés során szembesült a vásárló. A webáruházak 18 százaléka nem tájékoztatott az online vitarendezési platformról, 9-9 százalék pedig nem közölte a szükséges információt a szerződéstől való elállás lehetőségéről és a termékek visszaküldésére vonatkozó határidőről.
Az államtitkár ugyanakkor hangsúlyozta:
a területi alapú tartalomkorlátozással (úgynevezett geo-blockinggal) kapcsolatos kifogás nem merült fel, tehát nem volt olyan tapasztalat, hogy magyarországi IP-címről külföldi webáruházat nem sikerült elérni.
Viszont a magyarországi vásárlókat célzó webáruházak 36 százaléka nem tájékoztatta a fogyasztókat megfelelően a szavatossági és jótállási jogokról, ez az arány pedig rosszabb az uniós átlagnál.