Napjaink egyik legfontosabb témája a koronavírus; annak terjedésének mértéke, üteme, helyszínei, a halálos áldozatok száma, és a gyógyulási ráta mind-mind foglalkoztatja a közvéleményt. A COVID-19 néven is ismert vírus azonban rávilágított egy kevésbé tárgyalt turisztikai szektorra, amely napjainkban óriási károkat szenved: a hajóutazásra.
A COVID-19 koronavírus felbukkanása óta több mint 72 ezer fertőzöttről tudni,
míg a betegségben 1775-en haltak meg február 17-ig.
A vírus a nagy médiavisszhang ellenére jellemzően Kínában mutatható ki, több mint 70 ezren itt betegedtek meg, azaz a koronavírusos esetek több mint 98 százaléka az ázsiai ország határain belül maradt - derül ki a koronavírust folyamatosan követő interaktív térkép adataiból.
Azonban a legnagyobb Kínán kívüli gócpontja a vírusnak egyetlen tengerjáró hajóra, a Diamond Princessre szűkült.
A hajón gyakorlatilag megállíthatatlanul terjed a betegség, itt a Reuters szerint 454 koronavírusos betegről tudni.
A Diamond Princess tengerjáró hajót 3700 emberrel a fedélzetén tartóztatták fel Jokohama kikötőjében február elején.
Az első hírek arról szóltak február 5-én, hogy a Hongkongból Tokió partjaihoz érkezett luxustengerjárót karantén alá helyezték, hiszen kimutatták tíz utasban a vírust, egy 80 éves embert pedig kórházba vittek.
További 273 embert megvizsgáltak, ők voltak azok, akikkel érintkezett a fertőző beteg.
Még aznap kiderült, hogy három magyar dolgozik a Diamond Princessen,
de ők nincsenek a fertőzöttek között.
Bár úgy tűnt, hogy a szakembereknek sikerült megfékezni a koronavírus terjedését a hajón, az megállíthatatlanul terjedt. Február 13-án már 219-re nőtt a fertőzöttek száma, ennek köszönhetően meglett az első román állampolgárságú beteg is.
A Diamond Princess számokban
Utaskapacitás: 2706 főFebruár 17-re a fertőzöttek száma 454-re nőtt, a rohamos terjedésre az Egyesült Államok úgy reagált, hogy
két repülővel hazaszállították mind az egészséges, mind a fertőzött amerikai állampolgárokat.
Ez azt jelenti, hogy mintegy 340 amerikai már hazaért azt követően, hogy átesett azon a vizsgálaton, amelynek célja kimutatni a tüdőgyulladást okozó COVID-19 koronavírust. A tünetmentesnek ítélt utasokra hazájukban újabb 14 napos karantén vár két texasi és egy kaliforniai szövetségi intézményben.
Az evakuáltak között 14 fertőzött van, akiknél az elmúlt 2-3 napban mutatták ki a kórt.
Őket a repülőgépen értelemszerűen elkülönítették a többi utastól.
A magyarokról egyelőre annyit tudni, hogy bár az utolsó ember is elhagyja a hajót a héten, a személyzet tagjaiként további két hét karantén vár rájuk. Hogy végül a hajó utasai közül hányan fertőződnek meg, egyelőre nehezen megmondható, de várhatóan a héten végleges lesz a szám.
Nem a Diamond Princess volt az egyetlen hajó, amely a hírekbe bekerült a koronavírus miatt. Olaszország partjainál hétezer ember rekedt egy tengerjárón két hétre két gyanús eset miatt, míg február 14-én a kambodzsai Kampongszom kikötővárosban a Westerdam nevű tengerjáró turistahajó utasai (1455 fő) hagyhatták el a fedélzetet hosszabb várakozás után. A partraszállás után a hajó utasai közül 144-et, köztük több amerikait Malajziába vittek, itt egy 83 éves amerikai állampolgárnál koronavírus-fertőzést diagnosztizáltak. Azt nem tudni, hogy már a hajón megfertőződött-e vagy csak később, mindenesetre a a két magyar, akik szintén a Westerdamon voltak, két hétre karanténba kerül.
A Genting vállalat hajója, a Dream Cruises 1871 utassal a fedélzetén nem köthetett ki Hongkongban, miután a kiderült, hogy három olyan kínai esetében is kimutatták a vírust, akik korábban a hajón utaztak.
Ráadásul a legénység több tagja is a betegség tüneteit mutatta, azonban később kiderült, hogy hajón nincs jelen a koronavírus.
Miután ez kiderült, a luxushajó kikötött, viszont ekkor hozott szigorú szabályakat Hongkong. Carrie Lam, a városállam kormányzója azt mondta, hogy az országba Kínából csak kéthetes karantén után lehet belépni.
Hongkongban jelenleg 57 megerősített beteg van, egy ember halt meg a COVID-19 miatt.
A kérdés megválaszolásához előbb fontos tisztázni a tengeri hajóutazás felépítését. Jelenleg öt nagyobb konglomerátum működik több kisebb, független hajótársaság mellett:
Ezek közül a legnagyobb a Carnival Corporation,
2018-as adatok szerint a cégcsoport 12,3 millió utast szállított, bevétele pedig 18,3 milliárd dollár (5 647 milliárd forint) volt.
Ennek a cégcsoportnak a tagja a Princess Cruises, amely az anyacég legtöbb bevételét termelő vállalata,
összesen 4,228 milliárd dolláros (1 304,7 milliárd forintos) bevétellel, és 1,66 millió utassal.
Bevételt tekintve a Princess Cruises a világ harmadik legnagyobb hajózási vállalatának számít 9,1 százalékos részesedéssel, ennél csak a Royal Caribbean Internation (14%) és a MSC (9,8%) hasít ki nagyobb hányadot a piaci részesedésből.
A Princesst 1965-ben Kaliforniában alapították, azóta a flottája 18 hajóra bővült.
A cég hajói körülbelül 150 útvonalon mozognak, és több mint 300 kikötőt érintenek.
A hajóutazás egy dinamikusan fejlődő szektora a turizmusnak. A világon egyre többen fizetnek be egy-egy drágább hajóútra, az utasok száma az elmúlt 10 évben mindig nőtt.
A Statista összegzése alapján kiderül, hogy míg 2009-ben 17,8 millió utas vett részt hajóúton,
addig ez a szám vélhetően 2019-ben már elérte a 30 millió főt.
A Wind Rose Network összesítése szerint a szektor az elmúlt 20 évben
évente átlagosan 8,5 százalékkal nőtt.
A Nemzetközi Hajóút Szövetség (Cruise Lines Internationail Association – CLIA) 2020-as iparág összesítője és előrejelzése több érdekes adatot is tartalmaz. (Fontos megemlíteni, hogy ez az előrejelzés még a koronavírus felbukkanása előtt készült, azóta természetesen pesszimistább forgatókönyvek láttak napvilágot.)
A dokumentum szerint 2018-ban 28,5 millió ember vett részt valamilyen hajóúton.
A szektor emellett 1,17 millió embernek ad munkát, akik összesen 50,24 milliárd dollárnyi (15 500 milliárd forintnyi) fizetést kaptak.
A szektor teljes nagyságát 150 milliárd dollárra (46 288 milliárd forintra) becsülik.
Természetesen az éves összesítőből nem maradhat ki a környezettudatos gondolkodás sem, e szerint a világ hajózási vállalatai 22 milliárd dollárt (6 789 milliárd forintot) költöttek energiatakarékos technológiák bevezetésére, és a célkitűzés az,
hogy a turisztikai célú hajózás által generált környezetszennyezés 40 százalékkal csökkenjen 2030-ra a 2008-as adatokhoz képest.
A Wind Rose Network demográfiai kutatásából kiderül, hogy az egykor luxusnak számító utak egyre több ember számára elérhetőek. Ennek legfőbb oka, hogy olyan méretű és technológiai felszereltséggel ellátott hajók épültek, amelyeknek megtérülési ideje arányaiban gyorsabb lett, így lehetővé vált a jegyek olcsóbb eladása is.
Az utasok
A koronavírus elterjedésével nyilvánvalóvá vált, hogy a tengeri hajózás piaca sérülni fog, melynek oka,
hogy a karanténba helyezett utasok képe egyfajta mozgó, luxus Petri-csészeként ábrázolja a hajókat.
Hogy pontosan ennek mekkora hatása lesz a szektorra azt egyelőre nem tudni, de előrejelzések vannak.
A Norwegian és a Royal Caribbean International február 7-én bejelentette, hogy határozatlan ideig nem vesznek fel utasokat Kínában, Hongkongban és Makaón, sőt olyanokat sem,
akik az adott nemzet állampolgárai. A tiltás a személyzet tagjaira is vonatkozik
– írja az USA Today.
A Norwegian nem állt meg itt, senkit nem enged a fedélzetre, aki 2020-ban az adott ázsiai körzetben tartózkodott.
A Carnival Corp. egész évben kerülni fogja a régiót.
A Bangkok Post számításai szerint a régió adja a globális hajózási piac 10 százalékát, emiatt nyilván itt lesznek a legnagyobb károk, de globális szinten is nagy visszaesés várható. A Carnival és a Royal Carribean részvényei
15 százalékot estek az egy évvel korábbi árfolyamukhoz képest, de a Norwegian papírjai is veszítettek értékükből 8,5 százalékot.
A részvények árfolyamában rövid távon is nagy visszaesés látható:
A New York Times szerint a világon a kínai turizmus növekszik a legnagyobb mértékben, így rendkívül szerencsétlen, hogy épp itt robbant be a koronavírus. Az ázsiai régió adja a hajóközlekedés 10 százalékát, és az utasok 8-9 százaléka érkezik Kínából, Hongkongból vagy Makaóból.
A régióban 2013 és 2017 között 53 százalékkal nőtt a hajók száma,
és az utasok száma közel megháromszorozódott, 1,51 millióról 4,24 millióra nőtt.
A San Francisco Chronicle szerint a legnagyobb hajóvállalatok járatainak csak 5-6 százaléka érinti a koronavírusos régiót, de ezek ellenére nagy veszteségekkel kell számolni. Amellett, hogy minden a régióba látogató hajót nagy valószínűséggel törölnek, az előre váltott jegyek árát vissza kell téríteni, az utasok nem fognak költeni az adott hajó területén, illetve sok előre – általában 6-12 hónapra – szerződött munkást is ki kell fizetni.
Ennek fényében kijelenthető,
hogy a 2020-ra várt 32-34 milliárd dolláros bevétel legalább tíz százaléka el fog úszni,
de ennél akár jóval nagyobb károkat is okozhat a hajóutazásnak a mostani járvány a következő 2-3 évben.