Bár minden biztosító azt állítja, hogy nagyon készül piacra dobni végre a minősített fogyasztóbarát otthonbiztosítását (mfo), a Magyar Nemzeti Banknál (MNB) egyelőre nem tolonganak a pályázataikkal - írja a Napi.hu. Az MNB-nél bő egy hónappal ezelőtt, január 10-én nyílt meg a lehetőség a pályázatok benyújtására, és
egy biztosító - a jegybank nem árulta el, melyik - szinte azonnal be is nyújtotta a pályázatát.
Ha hiánytalan a pályázat, az MNB-nek 20 munkanapja van arra, hogy elbírálja, és ha igent mondott rá, akkor a biztosítónak 60 napon belül kell a piacra lépnie az új termékkel.
Az elsőként pályázó cég tehát - ha nem kért tőle az MNB újabb dokumentumokat - lassan meg is kaphatja az engedélyt.
Második pályázó azonban azóta sincs, pedig idő lett volna a termékfejlesztésre,
hiszen csaknem három hónapja lehet már tudni, milyen feltételeknek kell majd megfelelni. A biztosítók szinte mindegyike leszögezi: üdvözlik az MNB kezdeményezését, az mfo-t is fejlesztik, de a pályázataikat benyújtani csak később tervezik.
A lakásbiztosítási piacnak jelenleg 12 szereplője van, de a 85 százalék a négy legnagyobbé (Aegon, Generali, Groupama, Allianz), 3,22 millió lakásbiztosítási szerződés van a piacon az MNB adatai szerint, ezek éves díjbevétele meghaladja a 120 milliárd forintot, vagyis egy átlagos szerződés éves díja 38 ezer forint körül van.
A lakásbiztosítás jó üzlet, hiszen a kárhányad 30 százalék alatt volt 2018-ban,
és a különösen viharos évek kivételével nem is emelkedik 40 százalék fölé. 2010-ben különösen sok viharkár volt, akkor 60 százalék fölé ment valamivel ez a ráta.
Abban tehát az MNB-nek igaza lehet, hogy lehetne élénkebb a verseny, és adhatnák olcsóbban is a piaci szereplők ezeket a szolgáltatásokat. Ezen sokat segíthetne, ha össze lehetne vetni a termékeket. Az ezzel kapcsolatos kezdeményezések azonban eddig nem sok eredményt hoztak. Bár az internetes alkuszcégek kínálatában is ott vannak ezek a termékek már évek óta, olyan átkötési hullámok, mint a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításoknál (kgfb), nincsenek.
A termékek összehasonlítása egyáltalán nem könnyű,
és ezen az sem változtatott sokat, hogy hét évvel ezelőtt bevezettek egy standard termékvázlatot, amely alapján a szolgáltatók egy megszabott struktúrában készítik el a termékeiket. Ez a termékvázlat elvileg segíti az összehasonlíthatóságot, de a gyakorlatban teljesen különböző árú és fedezetet kínáló lakásbiztosításokat is össze lehet rakni a segítségével, ami meg is történik.