Az otthonmaradásra irányuló intézkedések minden kétséget kizáróan az online kereskedelem felé tolják el a keresletet. Az elmúlt hónapban kétszer annyian kerestek rá Google-ban a "Tesco és az Auchan házhozszállítás" kifejezésekre, mint egy évvel ezelőtt, a webshopok kosarai pedig egyre gyorsabban megtelnek, amióta fennáll a jelenlegi egészségügyi helyzet.
A Google Trends adatai alapján elmondható, hogy március elejéhez képest közel 70 százalékkal többen kerestek rá az "Auchan házhozszállítás" kifejezésre, a Tescónál pedig - ahogy a mellékelt ábra is mutatja - az elmúlt 5 évhez képest rekordmennyiségű keresés történt - közölte Alberti Dorina, online marketing szakértő.
A Tesco-házhozszállítással kapcsolatos keresések felfutását mutatja az alábbi ábra:
Az egyéb termékeket érintő online forgalmat illetően a szakemberek még kevés adattal rendelkeznek, mivel a hatás nem annyira azonnali és látványos, mint az élelmiszereknél.
Ennek ellenére várható, hogy ez az időszak a legtöbb iparágban az online vásárlás irányába fogja tolni a kereskedelmet
- vélekedik Alberti Dorina.
De nézzük néhány hazai webáruház konkrét tapasztalatait!
Sokan most a karácsonyi forgalmukat jelentősen meghaladó rendelésszámot bonyolítanak az online piacon. Ennek következtében egyes kiszállítócégek és futárszolgálatok néha alig bírják kapacitással ezeket a napokat
- számolt be Pál Zoltán Gábor, a több száz webshop-tulajdonossal dolgozó ALH Consulting Kft. tulajdonosa.
A szakértő arról számolt be, hogy a nem várt hatalmas forgalomnövekedéstől jelentős terhelés alatt állnak az ételgyártással foglalkozó cégek, sőt még inkább az olyan vállalkozások, amelyek saját webáruházban értékesítik a maguk által gyártott termékeiket, ezért késések várhatóak a gyártásban és a kiszolgálásban is. Hasonló a helyzet az ételt házhoz szállító cégeknél, amelyek megrendelései rendkívüli mértékben pörögtek fel a jelenlegi időszakban.
A SzerszamKell.hu barkácsáruház adatai alapján a tavalyi év azonos időszakához képest a februári és márciusi rendelésszám mintegy a duplájára nőtt az idei évben: januárhoz képest 60-70 százalék az emelkedés, ami részben a szájmaszkok és kézfertőtlenítők eladásából származik. Ha azonban kivonjuk belőle ezeket a tételeket, úgy is bőven két számjegyű a növekedés.
Az Auchan-házhozszállítással kapcsolatos Google-keresések alakulása:
Most nem a kényelmen van a hangsúly, hanem a biztonságon, hiszen kisebb a valószínűsége, hogy megfertőződünk, ha csak közvetlenül a futárral kerülünk kapcsolatba egy rövid időre.
A jelenlegi egészségügyi helyzetben pedig kiemelten fontos odafigyelnünk arra, hogy hány emberrel érintkezünk egy nap
- jelentette ki Nagy Gábor, a barkácsáruház ügyvezetője.
Kun Álmos, a magyar tulajdonú Dockyard üzletlánc marketing vezetője elárulta, hogy tavaly márciushoz képest 80 százalékkal növekedett a webshop forgalma a hónap első felében, míg az üzletekbe betérő vásárlóké 30-40 százalékkal visszaesett.
Reméljük, hogy a koronavírus minél hamarabb lecseng, és visszatér az élet az üzletekbe is, hiszen sokan a ruházati termékeket szeretik megfogni, felpróbálni
- bizakodik Kun Álmos.
A tavaly ilyenkori adatokhoz képest közel ötödével nőtt az online vásárlási kedv
- teszi hozzá Kóczán Tamás, az UNAS tulajdonosa, amely cég webshop motorját jelenleg a hazai webáruházak 20 százaléka használja. Szerinte jól jártak azok, akik azonnal reagáltak a kialakult helyzetre, és készletükbe emelték az ilyenkor legjobban fogyó cikkeket.
Hogy mely termékek a legkelendőbbek? Nos, a táskák, ruhaneműk és az utazási cikkek például nincsenek ezek között, sok áruházban feleannyit vásárolunk belőlük, mint tavaly ilyenkor.
Nagyon népszerűek viszont a laptopok és a webkamerák, hiszen a cégek jelentős része váltott át home office-ra
- hangsúlyozza a szakember.
Németországban is megváltozott a világ a kereskedelemben
A németországi tapasztalatok is arról tanúskodnak, hogy tartós változást hoz az emberek bevásárlási szokásaiban a koronavírus-járvány. Az átalakulás nyertese az ottani szakértők szerint is az online kiskereskedelem, számos belvárosi szaküzlet és bevásárlóközpont pedig kénytelen lesz beszüntetni a működését.
Amint azt Kai Hudetz, a kölni IFH (Institut für Handelsforschung) gazdaságkutató intézet igazgatója és Gerrit Heinemann, a Niederrhein főiskola internetes kereskedelmi szakértője a dpa hírügynökségnek elmondta: a járvány erőteljes hátszelet adott ugyan az online kereskedelemnek, a vásárlók általános elbizonytalanodása azonban az internetes kereskedelemben is tetten érhető. Mindazonáltal ha valamit manapság be kell szerezni, akkor a többség első gondolata már az internet.
"Bizton állíthatjuk, hogy az online kereskedelem hosszú távon profitálni fog a mostani válsághelyzetből. Akkor is többet fognak az interneten vásárolni az emberek. mint a krízis előtt, amikor már a koronavírus, mint téma réges-rég a múlté lesz" - fogalmazott Hudetz.
A fordulat vesztesei szerinte elsősorban az internetes értékesítési portállal nem rendelkező belvárosi kisüzletek lesznek. "Akinek a kínálata mostanra még nem érhető el az interneten, az egy működőképes értékesítési csatornától fosztotta meg magát, és ezt a lemaradást már aligha fogja tudni behozni" - szögezte le a szakértő. "Mindazonáltal a koronavírus-járvány egyáltalán nem jelenti a kisboltok végét, mindössze egyfajta katalizátorként felgyorsítja azoknak a felszámolódását, amelyek még nem használják az internetes értékesítést forgalmuk egyik támaszaként" - tette hozzá Gerrit Heinemann.
További érdekesség Kóczán Tamás elmondása szerint, hogy van olyan webáruház, ahol a héten például pelenkából közel hatszor annyit rendeltek, mint a megelőző hónap ugyanezen időszakában, ami szintén kellőképpen érzékelteti, mennyire megváltoztak a vásárlási szokások.
Egészen új piaci szereplők előtt is utat nyitott a koronavírus, hiszen naponta nyílnak fertőtlenítő- és tisztítószerekkel foglalkozó webáruházak, köztük autós tisztítószerekkel is. Sokan jelentős árréssel kínálják ezeket a termékeket, amelyekre most óriási kereslet mutatkozik.
Egy ügyfelünknek a Google top helyezésein például csak a szájmaszk szó napi 8-10 ezer látogatót hoz, és ki is tudják szolgálni a felmerülő igényeket
- mondja Pál Zoltán Gábor.
A nagy kérdés a szakértők szerint most az, hogy
ha ismét helyreáll a rend, vajon a vásárlási szokások is visszaállnak-e a vírus megjelenése előtti állapotba, vagy akik a mostani hónapokban kaptak rá az online rendelés ízére, vajon megtartják-e majd ezt a szokásukat?
Az ilyen helyzetek gyakran egy-egy újabb szeget vernek bele a hagyományos kereskedelem koporsójába.