A koronavírus-járvány miatt jelentősen megnőtt a fogyasztói érdeklődés az webáruházakban a vírus elleni védekezést segítő termékek (pl. védőmaszkok) iránt, amit egyrészt a megnövekedett kereslet, illetve a kínálat esetenként tapasztalható szűkössége, másrészt a közösségi távolságtartás indokol – írta közleményében a Gazdasági Versenyhivatal.
Emiatt fontosnak tartották, hogy gyorsan, általános jellegű rálátást szerezzenek a jelenleg alkalmazott kereskedelmi gyakorlatokra, amelyek– szükség esetén – megalapozhatják esetleges versenyfelügyeleti eljárások megindítását.
A március 19-20-án lefolytatott úgynevezett sweep vizsgálat során a Versenyhivatal több kifogásolható gyakorlatot azonosított.
A GVH felhívja a figyelmet, hogy a jelenlegi helyzetben e termékeknél és szolgáltatásoknál fokozott elvárás a fogyasztók tisztességes tájékoztatása. Azt kérik az online áruházak, illetve az érintett termékeket értékesítő egyéb oldalak üzemeltetőitől, hogy az oldalak és tartalmak tekintetében legyenek különös figyelemmel a korábban közzétett javaslatokra, és kerüljék a fent azonosított magatartásokat.
A Hivatal a járvány ideje alatt folyamatosan figyelemmel követi e javaslatok betartását.
A hatóság különösen kéri a hirdetések közzétevőinek együttműködését abban, hogy ha tudomást szereznek a fentiekkel összhangban nem álló módon népszerűsített termékekről vagy szolgáltatásokról a felületeiken, gondoskodjanak azok közzétételének megszüntetéséről. E kérés összhangban van az Európai Bizottság azon lépésével, amellyel a legnagyobb online platformok (köztük a Facebook, a Google, az Amazon, az Alibaba és az eBay) együttműködését kérte olyan hirdetések eltávolításában, amelyek a COVID-19 vírusfertőzés megelőzését vagy gyógyítását ígérik. Az Európai Bizottság emlékeztette a platformokat arra, hogy a lépések megtételére őket is kötelezi az európai jog, ha tudomásukra jutnak jogszabályba ütköző magatartások az oldalaikon.
Közös álláspontot fogalmazott meg az Európai Uniós Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat (CPC Network) is, amelyben összegzik az európai hatóságok eddig megtett lépéseit, az EU legfontosabb fogyasztóvédelmi célkitűzéseit és a legtipikusabb fogyasztóvédelmi jogsértéseket a koronavírus-helyzetben.
A GVH honlapján a COVID-19 járvány idejére tanácsokat is közzétett a fogyasztók számára,
amelyeket folyamatosan frissít a tapasztalatok alapján. A GVH javasolja a fogyasztóknak, hogy a fent leírt, gyanúsnak tekinthető kereskedelmi kommunikációk esetén különös óvatossággal járjanak el a következő lépések követésével: