A légitársaságok egészen biztosan az első számú, ráadásul igen nagy veszteségeket elszenvedő gazdasági szereplők, amelyek financiális értelemben áldozatául estek a koronavírus-világjárványnak. Az USA kormánya soron kívüli segélycsomagot fogadott el az ágazat megsegítésére, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség pedig egyre nagyobb összegre számolja a vállalatokat érő idei károkat. Ami január-februrárban még csak Kínára volt jellemző, az alig egy hónap alatt jellemző lett Európára, az USA-ra, sőt, most már Afrika számos országára is: a légitársaságok kínálta kapacitások szinte teljesen a nullára estek vissza, vagy alig néhány gépnyire szólnak egy-két hónapra előre.
Ez pedig ahhoz vezethet, hogy áprilisban szinte teljesen eltűnhetnek a repülőgépek a légtérből.
Persze teljes "légicsönd" így sem lesz, hiszen több társaság csökkentett számban ugyan, de indít járatokat, és számos belföldi vagy regionális járat is elindul a világ egyes pontjain. Számítani lehet arra is, hogy a hagyományos menetrend szerinti járatok kiesésével, tovább nő az eredendően üzleti célú magán kisrepülőgépek forgalma, azok bérlése a tehetősebb utazók részéről.
Ám a légiforgalom derékhadát jelentő európai, észak-amerikai, ázsiai, valamint az afrikai gépfelszállások nagyja teljesen elmarad a következő hónapban:
S miközben a brit Flybe csődje mellett kínai légitársaság is kért már a koronavírus miatt előállt szorult helyzetében segítséget - igaz, a Flybe leállásához a járvány csak az utolsó mozzanat volt -, egyes európai légitársaságok illetve a brit cégek, szintén kormányaikhoz fordultak segítségért.
Az Utazási és Turisztikai Világtanács (WTTC) pedig úgy kalkulál, az utazási és turisztikai szektorban
globálisan naponta egymillió munkahely szűnik meg a járvány miatti visszaesés következtében.
Így, miközben áprilisban a jelek szerint a nullához közeli szintre eshet vissza a globális légiközlekedés volumene, arra kell készülni - mondja a szervezet elnök-vezérigazgaztója -, hogy összesen 50 millióan veszíthetik el megélhetésüket csak ebben a szektorban.