A GVH azt javasolja a vásárlóknak, hogy legyenek körültekintőek, ha magukat orvosoknak, egészségügyi szakértőknek, hivatalos intézeteknek kiadó személyek, vállalkozások
a vírussal szembeni hatékony fellépést, védekezést ígérő termékeket, szolgáltatásokat népszerűsítenek,
főleg, ha azt az eredményességéről beszámoló fogyasztói ajánlással, véleménnyel együtt hirdetik.
A meggyőzés része lehet, ha
népszerű, ismert személyek nevével, fotójával reklámoznak
valamely olyan terméket, szolgáltatást, amely a vírus ellen hatásos.
Akkor is gyanút kell fogni, ha teljesen ismeretlen, ámde hihetetlen gyorsaságú gyógyulást ígérő, csodahatású készítményeket kínálnak, vagy
a termék, illetve szolgáltatás megvásárlását bármilyen módon sürgetik, a vásárlás döntéshozatalát siettetik
(például folyamatosan csökkenő számok a raktárkészletről, vagy egy nagyon rövid határidő az akcióra, stb.).
Annak is gyanúsnak kell lennie, ha a termék adatainak, a vásárlás részleteinek megismeréséhez ismeretlen oldalakra kell továbbkattintani, vagy indokolatlanul kérnek be személyes adatokat. Ugyanígy gyanús, ha a koronavírussal összefüggő, a fogyasztói érdeklődés középpontjába kerülő termékeket kedvezményes áron elérhetőként kínálják.
A GVH a hirdetőknek is szolgál néhány jótanáccsal.
A kereskedelmi gyakorlat kialakítása során a vállalkozás
ne tulajdonítson megalapozatlanul védőhatást, megelőző, vagy gyógyhatást a termékének,
vegye továbbá figyelembe, hogy az élelmiszerként forgalomba hozható termékeknek tilos gyógyhatást tulajdonítani.
A vállalkozásnak arra is célszerű tekintettel lennie, hogy az élelmiszerként forgalomba hozható termékeknek nemcsak magával a termékkel, de a termék hatóanyagával, összetevőivel kapcsolatban sem adható gyógyhatással kapcsolatos tájékoztatás.
Fontos betartani a termékkategóriára vonatkozó reklámozási előírásokat, és
elkerülni a megalapozatlan védőhatást, a megelőző hatást vagy gyógyhatást sugalló állításokat.
A vállalkozásnak különös figyelemmel kell lennie arra, hogy a különböző betegségekre pozitívan ható, gyógyhatású állításokkal népszerűsített termékek esetén a potenciális fogyasztók sérülékeny, az átlagosnál kiszolgáltatottabb fogyasztói csoportot alkotnak, esetükben a vásárlási döntés értékelési szakaszában a várt hatás minden egyéb tényezőt megelőz.
E fogyasztói kör az átlagosnál kiszolgáltatottabb, ezért ezen a területen különös jelentősége van a tényszerű, túlzásokat nélkülöző tájékoztatásnak.
Az információk mérlegelése a speciális szakértelemmel nem rendelkező fogyasztók számára nehézséget jelenthet, főleg, hogy lényeges tulajdonságok (például a különböző tényleges hatások) nem ismerhetőek meg a vásárlás, a használat előtt.
Megalapozatlan esetben nem szabad azt a látszatot kelteni, hogy a reklámozott termék valamely hivatalos szervezet jóváhagyásával került forgalomba, vagy annak hatásosságát valamely hivatalos szervezet vagy tanúsítvány igazolja.
Ha a vállalkozás a terméke, szolgáltatása népszerűsítését véleményvezérere bízza, úgy ezek az irányelvek rájuk nézve is érvényesek.
Fontos az is, hogy a vállalkozás legyen tekintettel a reklámozott termék készletére, és
kerülje olyan, különösen nagy keresletű termék hirdetését, melyből várhatóan nem áll majd rendelkezésre megfelelő nagyságú készlet, illetve a későbbiekben sem várható, hogy a készletek ismét feltölthetőek lesznek.
Nem szabad továbbá megalapozatlanul azt a látszatot keltenie a vállalkozásnak, hogy a termék kedvezményes áron elérhető.
A GVH azt tanácsolja, hogy a hirdetések közzétevői fontolják meg a hirdetések közzétételének megszüntetését amennyiben tudomást szereznek arról, hogy felületeiken a fentiekkel összhangban nem álló módon népszerűsítenek termékeket vagy szolgáltatásokat.
A fogyasztókat arra kéri a versenyhivatal, hogy kövessék figyelemmel a hivatalos tájékoztatásokat.