Von der Leyen tájékoztatása szerint az Európai Bizottság határigazgatással kapcsolatos gyakorlati útmutatást tett közzé az áruk unión belüli folyamatos, zöld sávok mentén történő közlekedésének biztosításához.
A bizottsági iránymutatás szerint annak biztosítására, hogy az uniós szintű ellátási láncok továbbra is működjenek, a tagállamoknak a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) mentén
haladéktalanul ki kell jelölniük a zöldsávosnak nevezett határátkelőhelyet.
A zöldsávos határátkelőhelyeknek minden áruszállító jármű számára nyitva kell állniuk, függetlenül attól, hogy milyen árut szállítanak. A határátlépés, beleértve mindenfajta ellenőrzést és egészségügyi vizsgálatot, legfeljebb 15 percet vehet igénybe.
Mint írták, az áruszállító járműveket vagy azok vezetőit nem érheti hátrányos megkülönböztetés a származási és rendeltetési hely, a járművezető állampolgársága vagy a jármű nyilvántartásba vétele szerinti ország alapján.
A kialakult helyzetre való tekintettel az uniós bizottság azt kérte a tagállamoktól, hogy
átmenetileg függesszék fel a területükön jelenleg érvényben lévő valamennyi úthasználati, a hétvégi, az éjszakai és az ágazati tilalmakat.
Emellett alakítsanak ki biztonságos átjárást lehetővé tevő közlekedési folyosókat, amelyeken az egyéni járművezetők és utasaik, például egészségügyi és közlekedési dolgozók, valamint a hazaszállítás alatt álló uniós állampolgárok a TEN-T hálózaton valamennyi szükséges irányban közvetlenül, sürgősséggel áthaladhatnak az országon.
A tagállamoknak arról is gondoskodniuk kell, hogy legalább egy üzemelő repülőterük rendelkezésre álljon a hazaszállítás és a nemzetközi segélyjáratok működtetése céljából - írták.
Kiemelték, az utazási korlátozásokra, a vízumkötelezettségre és a tüneteket nem mutató közlekedési dolgozók kötelező karantén alá helyezésére vonatkozó szabályoktól el kell tekinteni. A tagállamok egyebek mellett nem írhatják elő, hogy a közlekedési dolgozók orvosi igazolással bizonyítsák megfelelő egészségi állapotukat.
A repülőtereken, kikötőkben, vasútállomásokon és más szárazföldi közlekedési csomópontokon fokozott higiéniai és operatív intézkedéseket kell bevezetni
a közlekedési dolgozók biztonságának garantálása érdekében - írták.
A nemzetközileg elismert szakmai alkalmassági bizonyítványokat elegendőnek kell tekinteni annak igazolásához, hogy a sofőr a nemzetközi fuvarozásban tevékenykedik. Minthogy nem minden nemzetközi gépjárművezető rendelkezik ilyen okirattal, a munkáltató által aláírt vonatkozó okmányt kell elfogadni.
Ezen elveket kell alkalmaznia az uniós kívüli országok állampolgárok esetében is, amennyiben részvételük elengedhetetlen a rakomány unión belüli vagy az EU-ba történő szabad mozgásának biztosításához - tették hozzá.