Az online autóértékesítés felfutását és a közvetlen - tehát az importőrt és a szalonokat a láncból kihagyó - eladások növekvő népszerűségét jósolta pár hete a Gartner piackutató cég a koronavírus-járvány hatásait elemezve. A dolog nem tűnik nagyon futurisztikusnak. Ma már az autóvásárlások nagy része online indul, minden gyártó kínál konfigurátort, amellyel az autó valamennyi paraméterét meg lehet adni. A fizetés, a hiteligénylés, a lízing szintén intézhető online, ahogy a kiszállítás sem bonyolult. A szervizpontoknak természetesen meg kell maradniuk.
Az online autóvásárlás szerepe már sokkal nagyobb, mint korábban. A Google-Kantar statisztikája szerint 2004-ben átlagosan 5 alkalommal látogattak el az ügyfelek a kereskedésbe, mielőtt megvették az autót.
Ez a szám 2019-re 2-re csökkent. Az autóvásárlás tesztolvasással kezdődik, az emberek megismerik mások véleményét és a márkák honlapján tájékozódnak. Ettől függetlenül nagyon fontos a szalonlátogatás, hiszen az autóvásárlás nem mindennapi dolog egy család életében.
A Toyota és Lexus importőr Toyota Central Europe Kft. egy online szalon megnyitásával reagált a koronavírus-helyzetre - írja a Napi.hu. Itt az ügyfelek kiválaszthatnak egy márkakereskedőt, aki felveszi velük a kapcsolatot és az autóvásárlás lépései érintésmentesen, digitális platformon járhatóak végig az autó bemutatásától a szerződéskötésig, sőt, akár az új autó házhoz szállítására is van mód. A cég szerint láthatóan van igény erre és lehet, hogy az emberek egy része élne a lehetőséggel a járvány elmúlta után is.
Az Opel Magyarország szerint
a szalonok szerepe stratégiai kérdés és egyelőre nincs napirenden a megszüntetésük.
Az online lehetőségek, a konfigurátor segítik a vásárlók tájékozódását, de nem helyettesíthetik az autóval való fizikai megismerkedést, a menetpróbát, az értékesítők segítségét. A Renault Hungáriánál úgy vélik, hogy amíg egy mosógép vagy egy televízió vásárlását is sokan személyesen intézik, addig az autóvásárláshoz mindig szükség lesz a tanácsadókra. Ez hatványozottan igaz elektromos autókra. A Dacia ügyfelei pedig különösen a hagyományos értékesítési csatornákat keresik.
A Porsche Hungáriánál úgy vélik, hogy az online értékesítés kiegészítő megoldás lehet olyan modellek esetében, ahol kevés a választható szín és opció.
Az autó ugyanis jellemzően nagy értékű, komplex termék, amelyet megvásárlás előtt az emberek szeretnének alaposan megismerni.
Úgy látják, hogy az ügyfelek igénylik a személyes kapcsolattartást és ezt még sokáig nem lehet elhagyni.
A Mercedes-Benz Hungária Kft. szerint bár a digitalizáció valóban új lehetőségeket nyit meg az értékesítésben, a bemutatótermek létjogosultságát nem kérdőjelezi meg. Egy prémiummárkánál különösen nem. A BMW Group közlése szerint kipróbálták már a digitális értékesítési platformokat néhány országban, ez azonban nem helyettesíti a szalonokat. Egy-egy BMW-hez akár több ezerféle különböző konfiguráció érhető el, amelynek kiválasztásához kell a személyes jelenlét.
Az importőrök véleményt osztja Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrők Egyesületének (MGE) elnöke is, aki szerint
az online kiválasztás reális alternatíva, de az értékesítés nem.
Sok gyár nincs felkészülve a logisztikai, vevőszolgálati feladatokra és nem is hiszi, hogy szeretnének ezen változtatni.
Az autók árára jelenleg az európai uniós szén-dioxid-kibocsátási szabályok szigorítása a koronavírus-járvány és a rekord gyenge forint hat. A Toyotánál és a Lexusnál például a szén-dioxid-szabályozásnak nem volt áremelő hatása, mivel a Toyoták fele és szinte valamennyi Lexus öntöltő hibrid. Az euró árfolyama miatt azonban áprilisban 3-4 százalékkal emelniük kellett az áraikat. A Renaultnál az egy évvel korábbihoz képest 3 százalékkal, 2019 végéhez képest 1 százalékkal emelkedtek az árak. A Porsche Hungaria márkáinál (Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Porsche) eltérő mértékben emeltek a forint gyengülése, volt ahol 11 százalékkal nőttek az árak, de volt ahol nem változtak.
A Toyota és a Lexus importőre szerint hatalmas különbség a 2008-as és a mostani helyzet között. Akkor egyszerűen a kereslet zuhant be a fogyasztói bizalom megingása után, és ez indította be a spirált, most azonban maga a gyártási tevékenység is leállt a vírus elleni védekezés miatt.
Amennyiben a gazdaság L alakú visszaesésének forgatókönyve jön, akkor még a 2008-as válságnál is nehezebb időszak jöhet.
Ha az autógyártók újraindulnak, akkor fel tudják pörgetni a munkát és ki tudják szolgálni a keresletet.