Sokak számára az étkezés egyfajta unaloműzővé és stresszoldóvá vált a négy fal között. A vásárlók ma olyan termékeket is megvesznek, amelyek mellett korábban egyszerűen elmentek az üzletekben.
A változások közül kiemelendő, hogy egyre keresettebbek a kényelmi termékek: a piackutatások szerint ugrásszerűen megemelkedett a mélyhűtött pizza és a fagyasztott tésztatermékek népszerűsége, vagyis megújult a kész- és félkész ételek piaca.
A világ vezető élelmiszeripari gyártója, a Nestlé is egyértelműen érzékeli a kereslet ilyen irányú változását fagyasztott pizzáinál és instant tésztáinál - emeli ki a Bloomberg cikke.
Emelkedőben van a snackfogyasztás is, hiszen egyre többen tévéznek, közben pedig jólesik egy kis rágcsálnivaló.
További trend, hogy a sertéshúst mindinkább mellőzzük, miközben egyre több gyümölcsöt fogyasztunk. Egyes táplálkozási kultúrákban különösen megemelkedett például az avokádó népszerűsége.
Markáns jelenség, hogy az egészségmegőrzés jegyében egyre nagyobb teret nyer a vitaminokban gazdag táplálkozás
– teszi hozzá a Bloomberg elemzése. A citrusfélék is nagyobb arányban kerülnek a kosarakba, ugyanis a C-vitamin tartalmuk miatt egyre többen vásárolják ezeket a gyümölcsöket, jelentősen megnövekedett irántuk a kereslet. Az Egyesült Államokban például 50 százalékkal megemelkedtek a citrom eladásai márciusban az egy évvel korábbi szinthez képest. A narancslé pedig, amelyet az elmúlt időszakban magas cukortartalma miatt sokan száműztek a reggeliző asztalokról, szintén egyre keresettebbé válik.
Ezek a fogyasztási szokásokban bekövetkezett változások nyilvánvaló módon megjelennek az ellátási lánc első lépcsőfokán, a mezőgazdasági és élelmiszeripari alapanyagárakban is.
A már említett avokádó világpiaci ára március elejéhez képest például 60 százalékkal emelkedett.
Miközben a fogyasztók egyre többet vásárolnak az élelmiszerüzletekben, a vendéglátás és azon belül az éttermek forgalma minimálisra csökkent. Az ebből fakadó kereslethiány pedig tükröződik többek között a tej- és tejtermékek árában is. A chicagói árutőzsdén a vaj határidős árjegyzése egy évtizede nem látott mélységekbe süllyedt, és a sajt ára szintén rengeteget esett.
A szakértők szerint azonban most összességében egészségesebben táplálkozunk, mint korábban.
A koronavírus-járvány alapvetően átrajzolta az étkezési szokásokat
– állapítja meg Sylvain Charlebois, a kanadai Dalhousie University professzora.
A fogyasztók ma sokkal tudatosabban választják ki, hogy mi kerüljön az asztalukra.
A mostani változások közül több a jövőben is velünk maradhat, hiszen sokan most ismerik fel például, hogy milyen minőségi fejlődésen mentek keresztül az előrecsomagolt élelmiszerek, ezért a karantén feloldása után is valószínűsíthetően vásárolni fogják azokat. Emellett a korlátozó intézkedések feloldását követően is többen fognak otthon főzni, mint korábban.
A fogyasztók ugyanakkor megelégedettséggel nyugtázzák, hogy a pénzükért többet tudnak vásárolni egy élelmiszerüzletben, mint amit egy fine-dining étteremben vagy egy gyorsétteremben kapnának
– mondja Nicholas Fereday, a New York-i RaboResearch fogyasztási cikkek piacát vizsgáló elemzője. Szerinte a félkész és készételek népszerűsége hosszabb távon is fennmaradhat, hiszen a fogyasztók keresik az egyszerűbb megoldásokat. Ezek a termékek pedig könnyen és sok helyen hozzáférhetőek, ami a vásárlók számára a járvány elmúltával is fontos tényező lesz.