A szakma is tisztában vele, hogy soha ilyen erős január nem volt a hazai turizmus történetében, minden idők legjobb évére számítottak. Ehhez képest jelenleg a szállodák 87 százaléka és a panziók 97 százaléka üzemszünetet rendelt el, és a vendéglátás, az utazásszervezés, valamint a rendezvényszervezés is hasonló adatokról tud beszámolni. A GDP 13 százalékát adó ágazat küszködik.
A közelmúltban rendkívüli gazdasági intézkedések egész sorát jelentették be, melyek zöme a munkahelyek megtartását célozta.
Ezek az azonnali intézkedések a vezérigazgató szerint alkalmasak arra, hogy levegőhöz juttassák a vállalkozókat és a munkavállalókat. Ám ezenkívül szükséges lesz majd egy nagy, történelmi jelentőségű gazdasági intézkedéscsomagra is, amelynek a turizmus mindenképpen része lesz. Az intézkedéseket rövid időn belül bejelenti Orbán Viktor miniszterelnök.
Az első ijedtségben sok munkaadó megvált alkalmazottjaitól, ám vallom, hogy a munkavállaló nem csupán egy költségvetési sor, amit hirtelen meg lehet szüntetni. Ők emberek családokkal, gyerekekkel, különböző élethelyzetekben. Ezért a legfontosabbnak a munkahelyek megtartását tartom
– fogalmaz Guller Zoltán.
„Ha munka van, minden van" – mondta a minap Orbán Viktor, Guller Zoltán pedig ehhez hozzáteszi: a munkáltatónak felelősen kell gondolkodnia a munkavállalóival kapcsolatosan, és tudatos, kreatív megoldásokat találni ennek az átmeneti helyzetnek az áthidalására.
El lehet végezni a felújításokat, karbantartásokat, de az éttermek világából is vannak szerencsére jó példák. Ilyen Hegyi Attila, aki a Bazilikánál elhelyezkedő étteremből 300-400 címre szállít ma már ki ételt, vagy a Bocuse d'Or Akadémia, amelynek séfjei naponta 120 adag ételt főznek az orvosoknak.
Szimpatikus kezdeményezés az Etesd a dokit! elnevezésű, Etyeken pedig Rókusfalvy Pál rendezvényszervező cége marketingeseit a szőlőbe irányította át dolgozni. „Alkalmazkodni kell az új helyzethez" – hangsúlyozza Guller Zoltán, kiemelve, hogy ez a túlélés egyetlen módja, még ha kevesebb profittal és más gazdasági számítások mentén is. A munkavállaló általában partner ebben – teszi hozzá.
A Magyar Turisztikai Ügynökség is indított egy kezdeményezést „Jót ettem, jót tettem" szlogennel. Ebben az Ügynökség arra szeretné felhívni a figyelmet, hogy ha éttermekből rendelünk magunknak ételt, akkor a vállalkozásokat és ezáltal a gazdaságot támogatjuk.
Részben erről a kezdeményezésről is lehet olvasni az MTÜ megújult weboldalán, az mtu.gov.hu-n. Az oldal átalakításával a cél egy hatékony kommunikációs platform kialakítása volt, amely lehetőséget nyújt a koronavírus-járvány okozta iparági változásokkal kapcsolatos információk, a kormány hivatalos álláspontja, számok, adatok, elemzések és a terveink megosztására, ezzel is támogatva a szakmát.
Mert fontos, hogy amikor a vállalkozások a saját jövőjükről gondolkodnak, hivatalos és hiteles, autentikus forrásból tudjanak tájékozódni – hangsúlyozza Guller Zoltán.
Szintén friss információ, hogy a Magyar Turisztikai Ügynökség a Magyar Turisztikai Szövetséggel és egy nemzetközi tanácsadó céggel közösen válságkezelési akcióterven dolgozik, amelynek segítségével a leggyorsabban talpra lehet majd állítani az ágazatot.
A Boston Consulting Group már letette az asztalra az akcióterv első változatát, amely azonnali és hosszabb távú intézkedéseket egyaránt tartalmaz. Mint Guller Zoltán kiemeli, az azonnali intézkedések jó részét Magyarország kormánya és az MTÜ már meglépte.