Néhány nagyobb ország példáján látható, hogy nemzetközi viszonylatban, toronymagasan a tévénézés az, melyet a legtöbben tesznek nagyobb gyakorisággal azóta, hogy a koronavírus-járvány miatt otthonmaradásra kényszerülnek. Megnőtt a streaming csatornák népszerűsége is, melyeken a bezárkózás alatt, egycsapásra népszerűek lettek például a több évvel ezelőtt készült hollywoodi járványfilmek is. Különösen - itt írt erről az Origo - a Fertőzés című produkció.
A helyzet magával hozta a videojátékok piacának növekedését is. A bővülésről itt írt az Origo, ebben a cikkben pedig azt mutattuk be, hogy a videojátékokat gyártó cégek a pénzüket biztos helyen tudni akaró befektetők érdeklődését is felkeltették.
Ám a Statista rendszeresen frissülő összesítéséből az is kiolvasható, sok más tevékenységnek is nőtt a népszerűsége. Az új koronavírus okozta járványban, a bezárkózás, az otthon maradás átalánossá válásával, nem meglepő a társasjátékok általános forgalomnövekedése sem.
Kínában például az emberek 8, Németországban 15, az Egyesült Királyságban 13, az USA-ban pedig 14 százaléka társasjátékozott többet az adatok szerint április vizsgált időszakában, mint a bezárkózás előtt.
A kártya- és társasjátékoké az egyik legdinamikusabban fejlődő piac a világon a szabadidős tevékenységek, a családi vagy baráti körben töltött idő kategóriájában. A Statista összesítéséből kiderül az is, hogy egyre keresettebbek ezek a termékek, melyek globális piacának dinamikus növekedését vetítették előre korábban.
Bár az új koronavírus-járvány ebbe vélhetően beleszól, de
míg 2018-ban a termékkategória globális piacának értéke a 12 milliárd dollárt haladta meg, addig 2025-re ez az összeg 25 milliárd dollár fölé is emelkedhet.
A társasjátékok népszerűségének növekedése látványos volt az elmúlt években Magyarországon is. A piac és a hazai társasjátékos kultúra fejlődéséről az Origo az alábbi cikkében írt részletesebben:
Az Origo néhány hazai, társasjátékok kiadásával illetve forgalmazásával foglalkozó vállalkozáshoz fordult, azzal a kérdéssel, tapasztaltak-e forgalomnövekedést a termékeiknél az elmúlt hetekben, a koronavírus-járvány miatti bezárkózás időszakában.
A Keller & Mayer márkanevet is birtokló vállalatnál elmondták, a teljes volument tekintve nem érzékeltek jelentős változást a forgalomban. Március, április hónapban százalékosan egy számjeggyel kifejezhető volumennövekedést tapasztaltak, ugyanakkor az egyes értékesítési csatornák között a hangsúly jelentősen eltolódott az online értékesítés felé.
"A kiskereskedelmi értékesítés közel nullára esett vissza, amit volumenében ellensúlyozott az online vásárlások növekedése" - osztotta meg tapasztalataikat Nógrádi Péter, a Promitor Kft. vezetője.
Az egyes termékkategóriák között nem érzékeltünk említésre méltó arányváltozást, de az megfigyelhető, hogy az úgynevezett családi társasjátékok kategóriájába eső termékek a legkeresettebbek, ahol a szülőknek is élményt tud nyújtani a gyermekekkel való közös játék
- tette hozzá a vállalkozás ügyvezetője.
Az Origo megkereste a Gémklubot is ugyanezzel a kérdéssel, külön érdeklődve az iránt is, megnövekedett-e a kereslete a Pandemic című társasjátéknak. A cég már korábban azt közölte, kora tavaszi online forgalmuk megközelíti a karácsony előtti időszakét, ami hagyományosan a játékpiac legfontosabb időszaka minden évben.
A játékcsalád magyar nyelvű változatait gondozó kiadó-forgalmazó vállalatnál elmondták: "Most vitathatatlanul a legnépszerűbb társasjáték a Pandemic alapjáték, a kiegészítői, illetve a teljes társasjáték család". Élő Nicolette, marketing és kommunikációs vezető azt is közölte, a népszerűség mögött véleményük szerint az is meghúzódhat, hogy az emberek talán úgy érzik, legalább a társasok világában tudnak tenni valamit a vírus elleni küzdelemben, amellett, hogy otthon maradnak.
A termék ugyanis - hasonlóan a fent említett hollywoodi filmhez - tematikailag illik a járványhelyzethez. Ebben az asztali társasban a játékosoknak veszélyes kórokozók ellen kell megvédeniük a bolygó nagyvárosait a gyógymódok kifejlesztésével. A játék különlegességét az adja, hogy a játékosoknak, családoknak, baráti társaságoknak, nem egymás ellen, hanem egymással összedolgozva kell megnyerniük a versenyfutást az idővel, lényegében a játék ellen.
A vállalat összegszerű közlést nem adott a termék forgalmának növekedéséről, de azt elárulták, hogy
idén márciusban annyi példányt adtak el a játékcsalád alaptermékéből, mint tavaly hat hónap alatt.
Az alapjáték és a köré épített játékcsalád mostani népszerűségét magyarázhatja az is, hogy a játékosoknak különböző, a mostani vírusjárvány kapcsán a médiából széles körben ismerhető szereplők bőrébe kell bújniuk, ami más módon teszi átélhetővé a mostani helyzetet.
Ezek után nem meglepő, hogy például egy washingtoni társasjáték szaküzletben arról számoltak be már március közepén, hogy elképesztő mértékben megnövekedett a játék forgalma. Az üzlet tulajdonosa akkor elmondta, néhány nap alatt mintegy másfél tucatot vettek abból a vásárlók.
A társasjátékok forgalomnövekedése, valamint a helyzethez illő tematikájú játék keresettsége, azt támasztja alá, hogy Magyarországon is megnőtt az otthoni elfoglaltságok szerepe a szabaidő eltöltésében - vagyis sokan valóban otthon maradnak, és a tévé távirányítója vagy egy társasjáték után nyúlnak családjuk körében.
Az egyik legnagyobb piaci szereplő, a REGIO Játékkereskedelmi Kft. korábban kiadott közlése szerint egyébként, a magyar játékpiac forgalma 2019-ben az előző évi 45-50 milliárdról 50-53 milliárd forintra nőtt.