Friss elemzést adott ki a Kantar, a világ egyik vezető, piaci folyamatok elemzésével és üzleti tanácsadással foglalkozó vállalata. Azt vizsgálták, hogy a Covid-19 járvány hogyan rendezheti át a világ meghatározó kiskereskedelmi vállalatainak idei rangsorát, várható eredményeik alapján.
Úgy tűnik, megvannak a járvány kiskereskedelmi nyertesei. Idén a 10 legeredményesebb cégóriás bevételeire vonatkozó, modellezésből nyert adatokat a Statista rendezte össze egy látványos grafikára (az előrejelzéshez a tavalyi év, illetve az idei év teljesítményéből eddig ismert adatokat használták).
Az elemzésből kitűnik, a kiskereskedelmi szektort korántsem azonos módon érinti a járvány, annak jelentős eltérései lehetnek országonként és a cégnagyság szerint is.
Általánosságban véve, az elemzők úgy találták, a kisebb kereskedők mind az USA-ban, mind a nemzetközi színtéren jobban megszenvedik a járványt, jobban megérzik a hetekig tartó lezárásokat, csökkentett idejű nyitvatartást, mint a nagyok. A nagy kiskereskedelmi szereplők - ideértve az Amazont is - kevesebb sérüléssel vészelik át ezeket az időket, ezeknél a cégeknél az értékesítési eredmény vártnál kisebb növekedése, ebből fakadóan pedig a nyereség valamekkora apadása az, amire számítani lehet.
Az alábbi grafikon tehát megmutatja, melyek lesznek a várható értékesítési eredményeik alapján az idei év legjobb kiskereskedői (a bevételek milliárd dollárban adottak, és a vállalat globális eredményeire vonatkoznak):
Ezek alapján az idei év messze legnagyobb bevételt elérő kiskereskedője az amerikai Walmart lesz, a világ legnagyobb kiskereskedelmi vállalata.
Várható bevétele - közel 528 milliárd dollár - nagyjából kétszerese lesz a világ vezető online kiskereskedelmi vállalata, az Amazon bevételének.
Ez a várakozás egyébként enyhe növekedést jelent a tavalyi év eredményéhez képest.
A szektor dobogójának helyén tehát idén sem lesz váltás, az adatokhoz ugyanakkor érdemes lehet néhány megjegyzést tenni.
Az egyik - hívják fel a figyelemet az elemzők -, hogy bár az Amazon neve és globális jelentősége egyre fontosabb a szektorban, még mindig óriási a különbség bevételi eredményei és az eredetileg hagyományos áruházként indult amerikai Walmart között. Még mindig az utóbbi jelenti a kiskereskedelem fogalmának szinonímáját - foglalják össze az elemzők.
A másik megjegyzés, hogy ebben az összesítésben - természetesen - eltérő karakterű vállalatok kaptak helyet. Maradva az első két helyezettnél, az online kereskedőként indult Amazon például csak az elmúlt években mozdult el a hagyományos bolti értékesítés felé, no és persze a technológiai megoldások, valamint a pénzügyi szolgáltatások irányába. A Walmart ezzel párhuzamosan nyitott az online csatornákra, viszont a céget döntően még mindig a hagyományos értékesítési formákkal kapcsolják össze.
Ugyanakkor, bár az USA kiskereskedelmi forgalmának 2018-ban csak mintegy 14-15 százaléka bonyolódott online, ebből 40 százalékot egymaga az Amazon vitt. A Walmart viszont erősödésben van ezen a téren, 2017 és 2019 között online értékesítése 207 százalékot növekedett.
A harmadik - bár az első 10 helyezett grafikonján nem látszik -, hogy a kínai óriás Alibaba várható eredményei alapján "csak" a 19. helyezett lett, igaz, ez is két helyet jelentő javítás a tavalyi évhez képest. A másik kínai óriás, a JD.com viszont két helyet visszacsúszott a kilencedik pozícióba.
A Kantarnál egyébként azzal kalkulálnak, hogy az európai láncok várhatóan kettő vagy ennél is több helyet csúsznak le a jövőbeni listákon, párhuzamosan a kínai online kereskedők erősödésével. A most közzétett összesítésben európai vállalat csak a 4. helyre fért fel: a német Schwarz Group az első európai cég a tízes listán, a Lidl- és Kaufland-hálózatok anyaholdingja. Az Aldi-csoport a 8. helyre került, míg a francia Carrefourt a 10. helyre várják idén.