Az ország egyik legkedveltebb turisztikai célpontja, az európai viszonylatban is egyedülálló, gyógyvizű taváról ismert Hévíz városa a szolgáltatókkal közös marketingkampányokkal készül az újranyitásra.
„A közösen meghatározott célpiacok között első lépésben a belföldi, a szolgáltatások iránt érdeklődő korosztály szerepel, majd a határnyitásokat követően Csehország, Ausztria és Németország is célpont. Ezekből az országokból szintén számítunk vendégekre a szezonban" – mondja Papp Gábor, Hévíz polgármestere.
A polgármester azt is elmondta:
2019-ben a kereskedelmi és a magánszállások adatai alapján, összesen több mint 1,2 millió volt a hévízi vendégéjszakák száma, ezek 40 százalékát a belföldről érkező látogatók töltötték el.
Hévízen idén is abban bíznak, sok, a város törzsvendégének számító vendég keresi fel ismét a települést és környékét. Papp Gábor hangsúlyozta: véleménye szerint az idei, sajátos helyzetben, a biztonság és a minőség különösen felértékelődik. Nő a kereslet a vidéki, a természetközeli termékek iránt, a közelebbi külföldi úti célok kerülnek középpontba.
Hévízen úgy látják, bár erős a verseny a belföldi turisztikai célpontok között, a minőségi és biztonságos szolgáltatások, melyeket a koronavírus-járvány előidézte helyzethez igazítanak idén, vonzóak lehetnek a most induló szezonban is.
A város a Magyar Turisztikai Ügynökség kiadta Covid-19 kézikönyv ajánlásaival készül a vendégek fogadására, de odafigyelnek arra, hogy mind a helyieket, mind a vendégeket megfelelően tájékoztassák a megfelelő biztonsági óvintézkedésekről.
Az önkormányzatnál pedig mérlegelik olyan szórakoztató attrakciók bevezetését, amelyek nem járnak csoportosulással. Mozgókoncert, autósmozi megvalósítása szerepel a tervek között – amennyiben ezek egészségügyi és jogi szempontból is megvalósíthatók, júniustól tervezik bevezetni Hévízen. A fesztiválokat az őszi időszakra halasztja a város vezetése.
A folyamatban lévő fejlesztések felgyorsításával igyekszünk kihasználni az alacsonyabb forgalmú időszakot az építési munkálatok elvégzésre, így a visszatérő vendégek több területen is megújult terekkel találkozhatnak, például sétányoknál, parkolási és piaci területeken
– mondta a polgármester.
Mindemellett, az önkormányzat számos könnyítést vezetett be a helyi kereskedők, termelők számára is, elősegítve a közeljövő rendezvényeire való kitelepülésüket.
Az idei szezonra a régió egyik legnagyobb turisztikai attrakciójával, az Aquaticum Debrecen Strand megnyitásával készülünk, ami Magyarország kormányának, a Magyar Turisztikai Ügynökségnek és Debrecen városának közös finanszírozásával valósul meg
– mondta Széles Diána alpolgármester.
Az új strand természeti környezetben, a város legjobb szállodáinak szomszédságában, 5700 négyzetméteres vízfelülettel, 15 medencével és egy ikonikus, 12 méter magas főépülettel várja a látogatókat.
Az alpolgármester elmondta: a teljes fürdőkomplexumban, beleértve az éttermi szolgáltatásokat is, készpénzmentes fizetést tettek lehetővé, a belépőjegyek előzetesen online is megvásárolhatók, a strand területén pedig az előírt rendelkezéseknél szigorúbb tisztasági és járványmegelőzési intézkedésekkel várják a látogatókat.
Az idei év fontos fejlesztése a Debrecen Városkártya, amely a debreceni lakosoknak kínál jelentős kedvezményt a városi szolgáltatásoknál, így mindenekelőtt az új fürdőkomplexumba.
„Debrecenben azért is a turisztikai szektor talpra állásában bízunk, mert hatékonyan és gyorsan tudtunk reagálni a járványveszélyre. Így több olyan lépést is sikerült időben megtennünk, amely a város gazdasági teljesítőképességének minél előbbi újraindítását segíti" – mondta Széles Diána.
A város turizmusa több lábon áll, ám a város vezetése készül arra, hogy az idei látogatói forgalom alatta maradhat az egyébként tervezettnek.
A debreceni önkormányzat már a járvány miatti korlátozások bevezetésekor intézkedéseket hozott a szolgáltató szektor megsegítésére, például számos vállalkozás kap jelentős kedvezményt helyiségének bérleti díjából.
A város másik fontos intézkedése a városi segélyalap elindítása.
A munkahelyek megtartására, a vállalkozások, köztük megannyi turisztikai szolgáltató munkavállalójának segítésére létrehozott Debrecen Város Segélyalap 20 millió forint kezdő összeggel indult, amelyhez induláskor felajánlotta áprilisi fizetését a városvezetés. Azóta olyan példa nélküli városi összefogás indult el, amelynek eredményeként mára csaknem 130 millió forint folyt be debreceni cégektől, magánszemélyektől, civil és egyházi szervezettől.
Idén is lesz Debrecenben virágkarnevál, a hagyományosnak számító, hatalmas tömegeket vonzó rendezvény 50. alkalmát a különleges helyzet kívánta figyelemmel és körültekintéssel szervezik meg.
Az alpolgármester úgy látja: az élménykeresés mellett a biztonságérzet fontos szempont lesz a turisták döntésénél. Felértékelődnek azok a könnyen megközelíthető belföldi utazási célpontok, köztük Debrecen is, ahol a turistát magas szolgáltatási színvonal, tiszta, biztonságos környezet és professzionális kiszolgálás várja. A város vonzó programkínálatára, új attrakcióira alapozva, a belföldi turizmus ütemezett felfutására készül.
Debrecen turisztikai teljesítményét a tavalyi évben több mint 420 ezer vendégéjszaka mellett, 163 millió forint idegenforgalmi adóbevétel jellemezte, amit teljes mértékben visszafordítottak a turizmusfejlesztésre.
Tihany, a helyben működő vállalkozásokkal folytatott korábbi egyeztetések szerint egységesen nyitó településként várja a Tihanyi-félszigetre érkező vendégeket. Ez az egységes nyitás aztán kibővült az egyenmaszkok és fertőtlenítőszerek használatával is - mondta Tósoki Imre polgármester.
A település új szlogenje a 'Tihany vár - de vigyázz rá', amellyel szeretnénk kérni az idelátogató vendégektől, hogy ne csak Tihany természeti és történelmi értékeire vigyázzanak, hanem az itt élő emberekre is
– fejti ki a polgármester.
Az önkormányzat a helyi vállalkozókkal közösen mindent megtesz annak érdekében, hogy az ide érkezők biztonságban érezhessék magukat: napi szinten - még hétvégéken is - fertőtlenítik az újonnan megnyitott játszótereket, a középületek környezetét, az orvosi rendelő és gyógyszergyár környékét, a forgalmasabb közterületeket, valamint a buszmegállókat.
A helyi szolgáltatókat elsősorban közös marketing és kommunikációs lehetőségekkel tudják segíteni. Erre jó példa volt a közelmúltban a Piac placcon megszervezett közös sajtótájékoztató, amelyen a Balatoni Turisztikai Szövetség elnöke részvételével, Tihanyban indították el a balatoni szezont.
„Bizakodóak vagyunk a balatoni szezon alakulásával kapcsolatban: nagyon reméljük, hogy a magyar vendégek az idén nem utaznak külföldre, és a pihenésre szánt idejüket a Balatonra és az ország egyéb, turisztikai attrakcióinak felkeresésére fordítják" – fogalmazott a polgármester.
Tihanyban tavaly 157 ezer vendégéjszakát töltöttek a látogatók,
melyből jelentős idegenforgalmi adóbevétel keletkezett.
Az idei, várhatóan gyengébb szezon miatt, Tihanyban is számítnak a kormányzati segítségnyújtásra, hogy a szektor átjuthasson a kialakult helyzeten.
Tósoki Imre szerint a mostani helyzetben a tömegturizmus háttérbe szorul, és mindenki sokkal megfontoltabban, célirányosabban választja ki az úti célját, valamint jobban odafigyel azokra a körülményekre, amelyek egyes turisztikai célpontokon fogadják. Véleménye szerint nemcsak ebben az évben, hanem az elkövetkezőkben is várható a belföldi turizmus erősödése.
Guller Zoltán: Elsődleges cél Magyarország belföldi turizmusának újraindítása
A Magyar Turisztikai Ügynökség vezérigazgatója, Guller Zoltán nyilatkozott az Origónak azokról az intézkedésekről és kezdeményezésekről, melyeket a sajátos helyzet okozta nehézségek miatt vezettek be a belföldi turizmus támogatására.
„Rögtön a járvány kitörésekor, és a korlátozások bevezetésekor, rendhagyó kampányfilmet készítettünk, amely az összefogásról szólt. A Vigyázzunk egymásra, és sikerülni fog! című kisfilm üzenete az volt, hogy a nehéz időszakban közös erővel le tudjuk győzni a kihívásokat. Egyszer a pandémiás helyzet is véget ér, és Magyarország csodái megvárnak bennünket" – mondta a vezérigazgató.
Guller Zoltán azt mondta, alapvető és elsődleges cél Magyarország belföldi turizmusának újraindítása, valamint a nyári főszezon forgalmának erősítése.
„A gyors, összehangolt kormányzati intézkedéseknek köszönhetően a korlátozások feloldásával és az enyhítő intézkedések bevezetésével júniustól elkezdődhet a belföldi utazásokat népszerűsítő kampányunk" – tette hozzá a vezérigazgató.
Az új kampányban szálláshelyek, vendéglátóegységek, fürdők, illetve egyéb turisztikai szolgáltatók és attrakciók aktív közreműködésére számít az Ügynökség. A csatlakozó szolgáltatók 2020. június 1. és július 15. között speciális ajánlatot hoznak létre, amelyeket a csodasmagyarorszag.hu weboldalon gyűjtenek össze és tesznek közzé.
„Néhány nap leforgása alatt több mint 250 szolgáltató regisztrált a kampányban való részvételre" – ismertette Guller Zoltán. „Arra számítunk, hogy gyorsan visszatér a tavaly is jellemző, élénk utazási kedv belföldön" – mondta. „Kellő körültekintés mellett bátran tervezhetünk kirándulást, nyaralást, felfedezhetjük ismét az ország csodáit. Azt üzenjük, hogy maradjunk az ország határain belül, támogassuk a hazai gazdaságot, a hazai szolgáltatókat, segítsünk újra beindítani a magyar turisztikai szektort" – emeli ki Guller Zoltán.
A vezérigazgató az Origo kérdésére ismertette, hogy a belföldi foglalások mellett, egyre többen érdeklődnek külföldről is Magyarország iránt. A külföldi vendégek először a határ menti, aztán a schengeni országokból érkeznek majd hazánkba, és másfél-két év múlva a tengerentúlról is megindulhat a korábbi években megszokott érdeklődés Magyarország iránt.
Azt is elmondta, hogy a turisztikai teljesítményre vonatkozó adatokat napi szinten gyűjti a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központba, így ezek alapján lehet folyamatosan igazítani a belföldi utazásokat népszerűsítő kampányt.
„Úgy hiszem, hogy pár hónap elteltével a hazai szálláshelypiac onnan tudja folytatni, ahol a vírus kirobbanása előtt tartott. Ehhez viszont azt javasoljuk, hogy a szolgáltatók a szokásosak helyett fordítsanak több figyelmet a tényleges, jelenlegi küldőpiacokra, marketingtevékenységüket a hazai piacra koncentrálják. Mindezek érdekében az Ügynökség a szakmai szervezetekkel összefogva edukációs jelleggel kommunikál a szolgáltatók felé" – hangsúlyozta a vezérigazgató.
„Folyamatosan vizsgáljuk az utazási hajlandóságot a lakosság körében, hetente készítünk felméréseket, hogy lássuk, mik a vendégigények. Ezekből látható, hogy a magyarok több mint fele tervez ebben az évben belföldi utazást. Legtöbben többnapos belföldi útra mennének és aktív szabadidős tevékenységekre, valamint fürdőszolgáltatásokra vágynak. A belföldi utat tervezők több mint fele új úti célt fedezne fel. A belföldi utazások élénküléséhez nagy segítséget nyújt a még kedvezőbb feltételekkel adható SZÉP-kártya" – ismertette Guller Zoltán.
„Biztosak vagyunk abban, hogy egy ideig nem tér vissza az egykori világ, a vírushatás változásokat eredményez a turizmusban világszerte. Úgy gondolom, hogy a tömegturizmus fogalma az elkövetkező időszakban nem ugyanazt fogja jelenteni, mint korábban. A távolságtartás, az óvatosság a járványhelyzet árnyékában állandó fogalmak maradnak az emberek fejében, és ehhez mérten tervezik majd utazásaikat is" – mondta Guller Zoltán.
Bükfürdőn is várják a pihenni vágyókat. „A Bükfürdő Thermal & Spa szabadtéri parkfelületein a vendégszegmensenként javasolt pihenőzónákat alakítunk ki, ezzel is segítve, hogy a vendégek egyenletesen találhassanak személyes pihenőtereket. A 14 hektáros park lehetőséget nyújt arra, hogy minden vendégünk biztonságos távolságban tudjon lazítani, kellő saját térrel rendelkezzen" – mondta el Stefánich Andrea, a létesítmény kereskedelmi igazgatója, ahol tavaly közel 790 ezer vendég fordult meg, milliárdos nagyságrendű árbevételt generálva.
Az OEP által finanszírozott fürdőgyógyászat első lépésként a legbiztonságosabb szolgáltatásokkal indul újra, iszappakolás, gyógymasszázs, elektroterápia, gyógytorna.
A Medical Wellness szolgáltatások is részlegesen elindulnak, kényeztető masszázsok, testkezelések és a DEXA csontsűrűségmérés is elérhető lesz.
„Elsősorban belföldi vendégekre számítunk, kisebb mértékben cseh és osztrák vendégek érkezését várjuk. A szezonos forgalom a járványügyi helyzettől függ, fokozatosan emelkedő érdeklődést remélünk. Véleményem szerint a közeljövőben a hosszabb nyaralásokat felváltják a rövidebb, 3-4 napos pihenések" – nyilatkozta a szakember.
„A tavalyi év kifejezetten erős volt szállodáinkban. A kihasználtsági mutatóink éves szinten 70-80 százalék között alakultak, a csúcsidőszakokban 88-90 százalék feletti havi forgalommal számolhattunk, ami vidéken a nyári hónapokra, Budapesten pedig az őszi időszakra is jellemző volt" – erről Csordás Imre, az Accent Hotel Management tulajdonos-vezérigazgatója beszélt. A Magyarországon számos szállodát üzemeltető vállalat vezetője bízik a piac gyors visszarendeződésében.
Csordás Imre szerint a cég egyes szállodáinak forgalmát idén érzékenyen érinti a nagy, tömegeket vonzó rendezvények elmaradása. Ugyanakkor a forgalom visszaesésének egy részét gazdálkodási oldalon igyekeznek a lehető legjobban kompenzálni.
„Véleményem szerint a jövőben még fontosabbá válik a technológia és a digitalizáció, a rugalmasság, tudatosabb lesz a kedvezményekért cserébe bevállalt kockázat a vendégek részéről. Nem utolsósorban, nagyobb szerepet kap a profizmus az üzemeltetés terén, mert az jelent majd megbízható szolgáltatási és higiéniai színvonalat" – mondta a szakember.
A belföldi kereslet viszonylag gyors felfutására számítunk.
Az idei nyári foglalások elmaradnak a tavalyi év hasonló időszak szerinti állapotától, de bízunk benne, hogy a korlátozások enyhítésével sokan felbátorodnak, és belföldi nyaralás mellett döntenek. Fontosnak tartjuk, hogy a szállodák ne árversennyel próbáljanak vendéget szerezni, hanem taktikusan értékesítsenek" – tette hozzá.
Az Accent Hotels saját óvintézkedési programot dolgozott ki, amelynek keretén belül nemcsak az eddig is szigorú higiéniai intézkedéseiket továbbiakkal egészítették ki, mint például a svédasztalos étkezések során a vendégek által választott ételeket kollégáik tálalják fel, illetve a lehető legtöbb folyamatot, kommunikációs nyomtatványt áthelyeztek a digitális térbe.