Megtévesztette ügyfeleit egy biztosításközvetítő

A Magyar Nemzeti Bank épülete
Vágólapra másolva!
Az MNB 24 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki az OVB biztosításközvetítő többes ügynökre a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának megsértése miatt. Az OVB a megbízott közvetítői által küldött ügyféltájékoztató levelekben valótlan, megtévesztő állításokkal próbálta ügyfeleit nyugdíjbiztosítás kötésére ösztönözni, majd teljes mértékben elzárkózott a megbízottjaiért való felelősségtől, azt az ő magánakciójuknak minősítette.
Vágólapra másolva!

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) fogyasztóvédelmi célvizsgálatot folytatott le az OVB Vermögensberatung Általános Biztosítási és Pénzügyi Szolgáltató Kft.-nél (OVB, többes ügynök). A vizsgálat a 2019. január 1. napjától 2020. január 24. napjáig terjedő időszakot tekintette át.

Az MNB-hez érkezett fogyasztói bejelentések szerint a többes ügynökkel megbízási jogviszonyban álló egyes közvetítők az ügyfeleknek küldött elektronikus tájékoztató levelekben – a nyugdíjbiztosítás kimagasló előnyeinek bemutatása mellett – a versenyterméknek számító egyéb nyugdíjcélú megtakarítási formákkal kapcsolatos jövőbeni negatív változásokról közöltek információt.

A vizsgálat azt tekintette át, hogy a többes ügynök fogyasztókat érintő tájékoztatási gyakorlata – különösen a tájékoztató levél kereskedelmi kommunikációja – összhangban volt-e a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény rendelkezéseivel.

Illusztráció Forrás: Cultura Creative/Alys Tomlinson

Az MNB megállapította, hogy

a tájékoztató levelek valótlan állításokat közöltek, illetve a valós tényeket megtévesztésre alkalmas módon, a vélt, vagy valós piaci folyamatokat önkényesen, egyoldalúan negatív felhanggal jelenítették meg

(pl. „a már régen elavult...önkéntes nyugdíjpénztárak hamarosan megszűnnek létezni a jelenlegi formájukban", a „legütőképesebb megtakarítási forma a nyugdíjbiztosítás", a „nyugdíjkötvény nem fog biztonságos megtakarítást nyújtani").

Az OVB kereskedelmi kommunikációja emellett egyoldalúan a – számára magas jutalékot eredményező – nyugdíjbiztosítás, mint termék előnyeit – hozam, bónusz, adókedvezmény – hangsúlyozta, szembeállítva az önkéntes nyugdíjpénztárakkal, illetve a magyar állam által nyújtott megtakarítási formákkal.

A Magyar Nemzeti Bank épülete Fotó: Polyák Attila - Origo

Az azokba vetett bizalom hiányát hangsúlyozta, amit semmilyen tény nem bizonyít, viszont hasonló vélemények hangoztatása valóban rongálhatja az irántuk tanúsított közbizalmat. Ráadásul (az ügyfelekre nyomást helyezve) nyomatékosan említette meg, hogy a nyugdíjbiztosítások termékválasztéka is 1-2 hónapon belül bizonytalanná válik, hiszen az ezekhez járó adókedvezmény már csak korlátozott ideig, gyors szerződéskötés esetén érhető el. Ezen állítások alkalmasak a fogyasztói ügyleti döntés torzítására, annak befolyásolására, torzítására.

A feltárt jogsértés miatt az MNB határozatában az OVB biztosításközvetítő részére 24 millió forint fogyasztóvédelmi büntetést szabott ki.

A jegybank a bírság összegének meghatározásakor a társaság piaci pozíciója és mérete mellett figyelembe vette, hogy a tájékoztató levelek tartalma rombolja a magyar államba vetett közbizalmat, aláássa a pénzügyi tudatosságot, és alaptalanul leminősíti az önkéntes nyugdíjpénztári rendszert.

Súlyosító körülményként értékelte még az MNB a vizsgálat során a többes ügynök hozzáállását, a megbízottjaiért való felelősségtől történő teljes mértékű elzárkózást is. Ez egy piacvezető közvetítő esetében különösképpen aggályosnak és a működés szempontjából is kockázatos magatartásnak minősül.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!