Hatalmas lendülettel robbant be a tőzsdére az elektromos járműveket gyártó Nikola. A múlt csütörtöki kezdeti nyilvános részvénykibocsátás (IPO) óta ugyanis
a cég piaci értéke már elérte a 31 milliárd dollárt, amivel jelenleg értékesebb, mint a Ford vagy a Fiat Chrysler.
Mindezt úgy, hogy a hat éve alakult társaság eddig még semmilyen bevételt nem produkált, ugyanis egyetlen autót sem adott el – írja a Business Insider. Ráadásul 2021-ig nemhogy nyereséget, de még bevételt sem tervez termelni a vállalat. Összevetésképpen, a Ford vagy a Fiat Chrysler évente több millió autót értékesít, és mindkettő több mint 100 milliárd dolláros éves bevételt produkál.
A befektetői vásárlási rohamot az is fokozta, hogy a cég bejelentette, június 29-étől lehet előre bejelentkezni a Nikola Badger nevű modelljére, amely közvetlen versenytársa lesz a Ford igen népszerű F-150-es szériájának. A lelkesedést jól mutatja, hogy a bejelentést követően a Nikola részvénye egyetlen kereskedési nap alatt megduplázta az értékét.
A vállalat egyébként úgy számol, hogy csak az előrendelésekből 10 milliárd dolláros potenciális bevétele származik majd.
Általában is az látszik azonban, hogy a befektetők hatalmas lendülettel vetik rá magukat az elektromos autókat gyártó cégek részvényeire. A Tesla épp most ért el új csúcsot a tőzsdén, ahogy a papírja először lépte át az 1000 dolláros napon belüli árfolyamot. Nagy különbség azonban, hogy a Teslának 2019-ben 24,6 milliárd dolláros bevétele volt, 187 milliárd dolláros piaci érték mellett.
A Nikola viszont bevétel nélkül is hasít. A papír megduplázta az értékét a pénteki záróárhoz képest, miután 104 százalékot erősödött a harmadik kereskedési napján.
Az elmúlt napok szárnyalása pedig a 38 éves alapító, Trevor Milton vagyonát is jelentősen megdobta. Milton már a részvénykibocsátással automatikusan 4,6 milliárd dolláros vagyonra tett szert, de csütörtökre ez fölemelkedett egészen 9,77 milliárdig.
A 2015-ben alapított Nikola egyébként a személyautók piacán nem kíván a Tesla közvetlen versenytársa lenni, ugyanis cég elsősorban a pickup truckok és a szállítójárművek területén szeretne előretörni
– kiegészítve ezt a járulékos infrastruktúra hosszú távú fejlesztésével. A Badger viszont nehéz perceket okozhat a Tesla Cybertruck modelljének, mivel a várakozások szerint előbbi 600 mérföldet tehet majd meg egyetlen töltéssel, amivel 100 mérfölddel lenyomná a Cybertruck teljesítményét. A cég előzetes közlése szerint a Badger kiskereskedelmi ára 60 és 90 000 dollár között mozog majd.