2020. július 1-től minden belföldi adóalany részére kiállított számlát be kell küldeni a NAV Online Számla rendszerébe. A beküldésre 4 nap áll rendelkezésre, de az 500 ezer forintos áfatartalom feletti számlák esetében ez az idő 1 nap.
A digitalizáció tehát nem kerülhető ki, hiszen a papír alapú számlázás extra adminisztrációt követel meg, mely alól nem lesznek kivételek.
Sárospataki Albert, a Billingo online számlázó ügyvezetője azonban más szemszögből látja a változásokat. "Azok a vállalkozások, akik most el merik engedni a megszokott kézi számlatömböt, és akár a komfortzónájukból kilépve is, de a digitalizáció útjára lépnek, ők nemcsak hatékonyabb, olcsóbb és időtakarékosabb számlázásra váltanak, számos járulékos előnyre is számíthatnak" - mondja a cégvezető, aki hozzáteszi:
az elektronikus bankolás, a könyvelés, a különböző ügyviteli programok lecserélését, integrált rendszerbe fűzését is egyszerre célszerű megoldani.
A kézi számlatömb használata a jogszabályváltozással nem szűnik meg, de nem éri meg tovább használni.
A kézi számlákra ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint az online számlázóval kiállított bizonylatokra. 4 napon belül kell az adatokat rögzíteni a NAV Online Számla rendszerében, így internetkapcsolatra ez esetben is szükség van, a számla adatait azonban duplán, a számlatömbben és a NAV rendszerében is rögzíteni kell.
Az online számlázóval egyértelműen gyorsabb a számlázás, ha pedig elrontunk egy bizonylatot, néhány gombnyomással javítható az elírás. Ez utóbbinak a NAV adatszolgáltatás kapcsán is kiemelt jelentősége van,
a hibásan, késve vagy rosszul rögzített adatok miatt magánszemélyek esetén 200 ezer, cégek esetén pedig 500 ezer forint lehet a mulasztási bírság számlánként.
Az online számlázással tehát minimum azt elérhetjük, hogy nem lesz több a kötelező adminisztráció.
"A billingós számlázáshoz elég a cégnevet tudni, a rendszer automatikusan kitölti a vállalkozás többi számlázási adatát, beleértve az adószámot is, ami július 1-től kötelező elem lesz a számlákon. Automatizálhatók a fizetési felszólítások, így kevesebbet kell foglalkozni a kintlévőségkezeléssel, folyamatos a bevételáramlás. Naprakészen, bármikor ellenőrizhetők a bevételek, egy helyen vezethetjük a kiadásokat és a bevételeket is" – nyilatkozta Sárospataki Albert.
A NAV adatszolgáltatás adta lehetőségek egyébként a könyvelők munkáját is átalakítják. Közülük is egyre többen térnek majd át a NAV által biztosított digitális lehetőségekre. Ehhez pedig elengedhetetlenek lesznek a korszerű számlázók által biztosított adatok.