A MÁV Zrt. vezetője elmondta, az InterCity+ (IC+) kocsik programja az egyik legfontosabb fejlesztés a vállalatnál. A MÁV Zrt., illetve a MÁV-Start Zrt. két kontingens esetében rendelkezik állami támogatási szerződéssel:
az első sorozat húsz járműve már elkészült, jelenleg a következő hetvenes széria kocsijai épülnek, ezek egyrészt úgynevezett többfunkciós vasúti járművek, vagyis kerekesszékkel és kerékpárral közlekedők is igénybe tudják venni.
Családok számára pedig külön szakaszokat alakítanak ki, továbbá hamarosan az első osztályú kocsik is elkészülnek, amelyek már büfészakasszal rendelkeznek. A tavaly legyártott 20 kocsit követően a tervek szerint idén összesen 34-et tudnak forgalomba állítani.
Homolya Róbert elmondta: a veszélyhelyzetre tekintettel a szolnoki járműjavítóban az április 14. és május 4. közötti időszakra előrehozták a szokásos nyári üzemszünetet, ezzel az intézkedéssel is védték a munkavállalók egészségét. Az IC+ kocsik gyártásához szükséges alkatrészek rendelkezésre állnak, így a leállást követően folytatódtak a munkálatok.
Úgy gondolom, hogy öt-nyolc év alatt reális cél lehet a teljes IC-járműparkunk megújítása.
- mondta.
A MÁV-Start Zrt. által épített kocsik ötven százaléka a bruttó hazai összterméket növeli, hiszen ilyen arányban vesznek részt magyar cégek a programban beszállítások és a szerelési tevékenység révén.
Az elnök-vezérigazgató szerint, szintén egy korszakhatár átlépését fogja jelenteni a vasúttársaság életében az új mozdonyok megjelenése.
115 korszerű és nagy teljesítményű villamos mozdony beszerzésére hirdettek kétfordulós közbeszerzési eljárást.
Május 20-án megtörtént az ajánlatok bontása, ezt követően kezdődik a tárgyalásos szakasz.
"Az elmúlt tíz évben mintegy 1300 milliárd forintot költöttünk európai uniós és hazai költségvetési pénzből vasúti beruházásokra, ezen belül a pályák korszerűsítésére, és ennek kedvező hatásait a korszerű biztosítóberendezések üzembe helyezésével 2022-ben érzékelhetjük majd. A jelenlegi kilencven-száz helyett ötszáz kilométeren lesz lehetőség addigra arra, hogy a szerelvények óránként 160 kilométeres sebességgel közlekedjenek. Ezeket az előnyöket viszont csak az új mozdonyokkal tudjuk kiaknázni, amelyek egyébként kétszázzal is közlekedhetnek majd nemzetközi forgalomban" - ismertette Homolya Róbert.
Arról is beszélt, hogy emelt szintű, az ideiglenes és állandó sebességkorlátozásokat is megszüntető karbantartást végeznek majd terveik szerint azokon a szakaszokon, ahová nem jut uniós forrás. Arra törekednek, hogy egységes színvonalúvá tegyék a törzshálózatot mintegy 2200–2300 kilométeren, és erre a következő öt évben évi ötvenmilliárd forintot költene a vállalat, a források rendelkezésre állása esetén.
A MÁV vezetője a KISS-motorvonatok kapcsán jelezte, már egyeztetnek a gyártó Stadler cég illetékeseivel, hogy mikor tudják folytatni a tesztüzemet - a cég a járvány miatt hazarendelte Svájcba szakembereit.
A MÁV-Start Zrt. összesen negyven, egyenként hatszáz ülőhelyes motorvonatot rendelt, azt szeretnék, hogy 2022-re mindegyik jármű forgalomba álljon.
A MÁV emellett hibrid motorvonatok vásárlását is tervezi, amelyek a dízelvontatású szakaszokon is közlekedhetnek. A vasúttársaság olyan, 150–200 személyes járműveket vásárolna, amelyek legalább nyolcvan kilométernyi nem villamosított pályán is közlekedhetnek száz kilométeres sebességgel, és az akkumulátorokat 45 perc alatt fel lehet tölteni.
Megújul a 143 éves Nyugati pályaudvar tetőszerkezete is.
A vágánycsarnok tetőszerkezetének felújításával megszűnik a beázás, emellett akadálymentes lesz a bejutás, és korszerű utastájékoztató táblákat helyezünk üzembe.
A Keleti pályaudvaron is megújul a vizesblokk, és új, akadálymentesített utascentrum épülhet.
Homolya Róbert arról is beszélt, hogy a járvány miatt a nemzetközi forgalom ugyan lényegében megszűnt, ám májusban már biztatóbbak voltak a számok. Továbbá beszélt az idei bérfejlesztésről is.
A járványhelyzet ellenére a márciusi szakszervezeti bérmegállapodás értelmében átlagosan tízszázalékos bérfejlesztést is megvalósítottunk, ezt folyamatosan finanszíroztuk"
- emelte ki.