Jelentős hátszelet adott az Apple-nek Kínában az olcsóbb iPhone SE és az iPhone 11 népszerűsége. A Counterpoint Research adatai szerint ugyanis az áprilistól június végéig tartó negyedévben a kiskereskedelmi partnereken keresztüli kínai iPhone-eladások 7,4 millió darabot tettek ki, ami 32 százalékos növekedésnek számított éves alapon – írja a CNBC.
Összevetésképpen, a kínai Huawei összesen 36,6 millió darab készüléket adott el az országban, ami viszont csak 14 százalékos növekedésnek felelt meg, éves alapon.
Noha az Apple növekedési üteme simán lenyomta a hazai versenytársát, a Huawei még mindig nagyságrendekkel több okostelefont értékesít Kínában, mint az amerikai óriás.
A világ második legnagyobb gazdaságában az öt vezető okostelefon-gyártó körébe olyan cégek kerültek még be, mint az Oppo, a Vivo vagy a Xiaomi, melyek jelentős csökkenéseket szenvedtek el. A teljes piac egyébként, éves alapon, 17 százalékkal csökkent.
Ezzel párhuzamosan a sanghaji CINNO Research is előállt egy kutatással, amelyből az derült ki, hogy az iPhone-értékesítések 62 százalékkal, 13 millió darabra bővültek az idei második negyedévben. A két adat közti eltérés abból adódik, hogy míg a Counterpoint elsősorban az Apple kiskereskedelmi partnereinek eladásait mérte, addig a CINNO a vállalat általános értékesítéseire fókuszált.
Utóbbi leglátványosabb adata az volt, hogy kimutatták, negyedéves alapon 225 százalékkal nőttek az iPhone-eladások Kínában.
Noha ez hatalmas erősödésnek számít, az első negyedév rendkívül alacsony bázist jelentett, mivel a koronavírus-járvány miatt sorra zártak be az üzletek.
A Counterpoint elemzői hangsúlyozták, az iPhone 11 szeptember óta tartósan a legnépszerűbb okostelefonnak számít Kínában, ami jól mutatja, hogy az Apple márkaértéke igen jelentősnek számít az országban.
Mindeközben a szolgáltatások frontján az Apple szintén igen jól tartotta magát. Az App Store 4,4 milliárd dolláros bruttó bevételt generált az idei második negyedévben, ami 4 százalékos csökkenés volt az első félévben mért 4,6 milliárdhoz képest – derül ki a Sensor Tower összesítéséből. Ezzel együtt viszont a második negyedéves adat 13 százalékkal múlja felül a megelőző év azonos időszakában mért számot.
A következő időszak legfontosabb területe azonban az 5G lesz a kínai okostelefon-piacon.
Az országban tavaly novemberben indult be az 5G hálózat, a hazai gyártók pedig sorra jelentik be az 5G kompatibilis telefonjaikat. Kína olyannyira élen jár a szupergyors új generációs hálózathoz való alkalmazkodásban, hogy az idei második negyedévben már az eladott telefonok harmada tudta kezelni az 5G-t – ezzel pedig Kína világelsőnek számított.
Az Apple azonban ezen a téren komoly lemaradásban van (Kínában legalábbis), mivel jelenleg egyetlen készüléke sem 5G kompatibilis.
Az elemzők többsége azonban arra számít, hogy az amerikai vállalat következő csúcskészüléke (potenciálisan: iPhone 12) már támogatni fogja az 5G hálózatot.
Az tehát jól látszik, hogy az Apple egyre több árkategóriában igyekszik jelen lenni a piacon, és a cég márkaereje is hatalmas, azonban a közeljövő legfontosabb kérdését feltehetően az 5G-hez való alkalmazkodás jelenti majd.