A Bain tanácsadó cég becslése szerint a tavalyi 281 milliárd eurós luxuskiadások 35 százaléka a kínai fogyasztókhoz köthető, aminek nagy részét a tengerentúlon, vagy Hongkongban költötték el.
Federica Levato, a Bain milánói partnere elmondta, hogy a luxusipari cégek bezárják hongkongi üzleteiket – részben a tüntetések, részben a világjárvány miatt –, és arra törekszenek, hogy boltjaik megtalálhatóak legyenek Kínaszerte, illetve növeljék e-kereskedelmi jelenlétüket az ázsiai országban.
Ezt a tendenciát a járvány csak felgyorsította"
– nyilatkozta az elemző, hozzátéve, hogy a márkák jelenleg felülvizsgálják hálózatukat, és ennek eredményeként csökkenthetik üzleteik számát is.
Öt év alatt a kínai luxuskiadások mintegy 50 százalékkal növekedtek,
egyenletesen megosztva a hazai és a tengeren túli piacok között.
Ráadásul a pekingi kormány több törvényt is módosított annak érdekében, hogy segítse a luxuspiac növekedését. Július 1-jétől a hatóságok több mint háromszorosára emelték az adómentes vásárlási kvótát, vagyis 30 ezer jüanról (1,3 millió forint) felemelték 100 ezerre (4,4 millió forint), emellett eltörölték a termékenkénti 8 ezer jüanos (357 ezer forint) korlátozást, például a Hajnan tartományban vásárolt vámmentes áruk esetében.
Az UBS Securities kínai turisztikai elemzője, Chen Xin arra számít, hogy a kínai üdülőszigeten
a kiadások a tavalyi összeg több mint kétszeresére növekedtek
meghaladva a 28 milliárd jüant, és jövőre ez az összeg elérheti a 38 milliárd jüant is.
Chen hozzátette, hogy
a kozmetikai ipart is érinti a luxusszektor felvirágzása,
mivel azok a fogyasztók, akik már vásároltak európai vagy amerikai márkákból, nem térnek vissza a kínai vagy ázsiai termékekhez.
A legismertebb márkák – mint a Gucci, a Chanel a Dior vagy a Cartier – árbevétele június elején 40-90 százalékkal növekedett.