Igen gyorsan eszkalálódtak az események, miután az Epic Games videojáték-gyártó csütörtökön bejelentette, megváltoztatja a fizetési rendszert a Fortnite-on belül. Ez elsőre talán nem tűnik túl drámai lépésnek, azonban közelebbről nézve a helyzetet, nagyon súlyos döntést hoztak. A Fortnite ugyanis a világ egyik legnépszerűbb játéka, az alkalmazásokon belüli fizetésekkel kapcsolatban pedig már egy ideje komoly viták zajlanak.
Az Apple ugyanis 30 százalékos jutalékot számít fel az alkalmazások digitális eladásai után, amit a fejlesztők már hosszú ideje kritizálnak. Az Epic pedig most lépett is.
Bejelentették, azok a felhasználók, akik közvetlenül fizetnek a vállalatnak, 20 százalékos kedvezményt kapnak a játékon belüli vásárlásaikra.
Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy a fizetés során a program átirányítja a vásárlót az Epic saját oldalára, ahol megadhatja az adatait a vásárláshoz.
Nem kellett sok idő, és az Apple lépett. Eltávolították a Fortnite-ot az App Store-ból, arra hivatkozva, hogy az Epic megsértette az irányelveiket. Néhány órával később pedig már a Google is jelezte, hogy eltávolítja a játékot a Play áruházából.
Minderre pedig az Epic úgy reagált, hogy az Apple-t és a Google-t is beperelte.
Az Epic arra hivatkozik, hogy ismét kiderült, hogy az Apple visszaél a monopolhelyzetével, és a Fortnite eltávolítása pontosan ennek a visszaélésnek volt a példája.
Az Apple és a Google rendszere között annyi a különbség, hogy bár mindkét cég hasonló alkalmazáson belüli irányelveket és jutalékokat alkalmaz, az Android operációs rendszer lehetővé teszi a Play Store-on kívüli szoftverek telepítését, vagyis a harmadik félhez köthető vásárlási lehetőségeket is.
Mindeközben a Spotify és a Match Group (mindkét vállalat bírálta korábban az Apple gyakorlatát) is megszólalt az ügyben, támogatásáról biztosítva az Epic Games-t. A Spotify szóvivője, Adam Grossberg a CNBC-nek közölte,
üdvözlik az Epic döntését, hogy kiállt az Apple ellen, ismét rávilágítva arra, hogy a technológiai óriás visszaél a domináns pozíciójával.
Ezzel együtt az Epic szimbolikusan is odaszúrt az Apple-nek. A Fortnite-on belül ugyanis megjelenik egy videó „Nineteen Eighty-Fortnite" címmel, amely nemcsak utalás George Orwell 1984 című regényére, de egy gúnyos paródiája is az Apple híres reklámjának az 1980-as évekből, amely épp arról szólt, hogy a vállalat küzd a konformitás ellen.
Összességében a helyzet nem csak azért súlyos, mert az Epic Games a játékipar egyik meghatározó szereplője, hanem azért is, mert arról a Fortnite-ról van szó, amely a világ egyik legnépszerűbb játéka.
A játékosok világszerte többmilliárd órát töltenek el vele, és csak az elmúlt három hónapban 2,4 milliószor töltötték le kizárólag az Apple App Store-ból.
Emellett csak az Apple rendszerén keresztül eddig nagyjából 1,2 milliárd dolláros alkalmazáson belüli vásárlást generált a játék. A becslések szerint összesen több mint 133 millió letöltéssel büszkélkedhet a Fortnite az Apple eszközein.