Hivatalossá vált, hogy New Yorkban hajtja végre a kezdeti nyilvános részvénykibocsátását (IPO) a kínai Xpeng Motors elektromos autókat gyártó startup. Noha a vállalat nem hozta nyilvánosságra pontosan hány darab papírt dob piacra A és B osztályú részvényekből, maga a döntés nem volt meglepetés a befektetők számára, mivel a piac egy ideje már számított a Xpeng lépésére.
Az IPO dokumentumok benyújtása azt követően jött, hogy
a Xpeng további 400 millió dollárnyi tőkét kapott a legnagyobb részvényesének számító Alibabától, valamint olyan szereplőktől, mint a Qatar Investment Authority és Mubadala (Abu-Dzabi vagyonalapja).
Bár az IPO igen izgalmas időszakban jön, amikor a kínai vállalatok egyre keményebb amerikai ellenszéllel néznek szembe, a friss tőke fontos a Xpeng számára, mivel jelentősen fokozódik a verseny olyan kínai szereplőkkel, mint a Li Auto (melynek papírját már az USA-ban jegyzik), a WM Motor vagy a Nio. A legnagyobb nemzetközi versenytárs azonban a Tesla, amely Kínában is folyamatosan növeli a jelenlétét, például a sanghaji gyár megépítésével, melynek gyártósorairól idén gördültek le a Model 3 szedánok – írja a CNBC.
A Xpengnek jelenleg két autómodellje van a piacon, a G3 SUV és a P7 szedán. Utóbbi közvetlen versenytársa a Model 3-nak. A G3 gyártása 2018 novemberében indult, és idén július végéig 18 741 darabot adtak el. A P7 idén májusban vált elérhetővé, és július végéig 1966 darabot értékesítettek belőle.
A vállalat egyébként 2021-ben tervezi piacra dobni a következő elektromos szedánját – derült ki az amerikai Értékpapír- és Tőzsdefelügyeletnek (SEC) benyújtott dokumentumokból.
A 2015-ben alapított Xpeng különlegessége, amivel igyekszik elkülöníteni magát a versenytársaktól, hogy egy saját szoftver tartozik az autójához.
Az úgynevezett XPILOT egy félig önvezető technológia, amely lehetővé teszi például az önvezető parkolást. A Xpeng saját gyártású szoftvere a Tesla Autopilot rendszerével áll szemben a piacon.
A június végén véget ért félévben a Xpeng 1 milliárd jüannyi (141,9 millió dollár) bevételt ért el, ami kevesebb volt, mint az egy évvel korábban mért 1,23 milliárd jüan. A csökkenés hátterében az állt, hogy a koronavírus-járvány miatt a Xpeng eladásai is visszaestek, ahogy a kínai boltjait be kellett zárni.
A vállalat nettó eredménye azonban javult az elmúl időszakban.
Míg a tavalyi első félévben 1,92 milliárd jüanos veszteséget szenvedett el a cég, 2020 első hat hónapjában csupán 795,8 milliós volt a veszteség.
A kínai elektromos autó piacot azonban jelentős mértékben támogatja az állam. A vásárlást ösztönző adókedvezmények egy része például idén lejárt volna, de a kormány kitolta azokat 2022-ig.