Az olyan szállítmányozással foglalkozó nagyvállalatok, mint a United Parcel Service (UPS) nem csupán elektromos meghajtású járművekre vágynak, hanem ezzel egy teljes forradalmat is elindítanának, tehát
gyűjtenék az adatokat, növelnék a biztonságot, vagy önvezető funkciókat építenének be.
A technológiákat integráltan alkalmazó járművekkel a céljuk a költségek lefaragása és a haszon megnövelése.
"Ha például egy autógyártó kifejlesztett egy olyan funkciót, amely megakadályozza, hogy egy teherautó beleütközzön egy rakodó járműbe, akkor a UPS egyetlen éjszakán át több tízezer járművére letölti a szoftverfrissítést és máris megelőzheti a drágán javítható horpadásokat" - nyilatkozta a cég képviselője a Reutersnek.
Az elektromos haszongépjárművek iránti érdeklődés nem csak a technológiai váltás miatt gyorsult fel, hanem azért is, mert
az akkumulátorok hatótávolsága, amely régóta sarokköve a flottás felhasználásnak, drámaian javult az utóbbi években, miközben az akkumulátorok költségei is csökkentek.
A UPS 10 ezer kisteherautót rendelt a brit Arrival-tól, amely az önvezető technológián dolgozik. Ez a profil a fő oka annak, hogy a UPS kisebbségi tulajdonrészt szerzett a cégben.
A UPS emellett 125 darabot rendelt a Tesla régóta várt, de várhatóan csak 2021-re elkészülő Semi teherautójából, továbbá 50 elektromos teherautót a Workhorse Group-tól, 950 további jármű vásárlási opciójával együtt.
Az Amazon tavaly 100 ezer elektromos kisteherautót rendelt a Rivian Automotive-tól, - amelybe be is fektetett -, továbbá a múlt hónapban 1800-at a Mercedes személy- és kisteherautó-részlegétől, utóbbit az európai flotta bővítéséhez.
Hiába van azonban élénk kereslet, a kínálat gyakorlatilag még mindig nem létezik,
az autógyártás ugyanis késésben van.
A nyomás azonban egyre nagyobb a gyártókon. Az iparágban dolgozó startupok, mint például a Rivian vagy az Arrival, olyan nagyobb, ismertebb járműgyártókkal versenyeznek az elektromos teherautó gyártásban, mint például a Daimler, a Ford, vagy a General Motors.
A Xos Trucks nevű startup például megkezdte a kisteherautók gyártását egy csekély szériaszámban, a mexikói Metalsa résztulajdonos és stratégiai partner közreműködésével, miközben a cég vezérigazgatója, Dakota Semler elárulta, hogyan fogadták a megrendelői a hírt, hogy a járműveket csak 2021-ben szállítják le. Azt mondták:
mit kell tennem, hogy még az idén megkapjam?.
A kaliforniai székhelyű Chanje Energy példája szintén jól mutatja, hogy az elektromos szállítójárműgyártók milyen kihívásokkal néznek szembe az új iparágban. A kaliforniai állam döntése értelmében ugyanis a haszongépjármű-gyártóknak 2024-től több nulla kibocsátású járművet kell értékesíteniük.
Annyi tehát bizonyos, hogy a szállítmányozó cégek egyértelműen az elektromos gépjárművek irányába fordultak, nem csak a szabályozói nyomás, hanem az egyre gyorsuló technológiai fejlődés és az egyre javuló akkumulátortechnológia miatt is. Ahogy halad az elektromos személygépkocsik fejlődése, úgy egyre több elektromos autóval fogunk találkozni a haszongépjárművek területén is az utakon a következő években.
Forrás: Reuters.com