Alighanem egy újabb korszakhatárhoz ért a polgári légi közlekedés története, de szimbolikus jelentősége bizonyosan van annak, hogy az Airbus Toulouse-i összeszerelő telephelyén már szerkezetkész állapotban várja a hátralévő munkafázisokat az utolsóként megépített A380-as óriásgép, azaz a super jumbo. Persze a gépet még festeni kell, hajóműveket kell hogy kapjon, be kell repülni, de az biztos: azzal, hogy kivontatták a hangárból egy újabb fejezet ért véget:
Az Airbus A380-as típus - kapacitásait tekintve - valóban lenyűgöző:
potenciálian akár 853 utast is képes egyidejűleg szállítani, így a történelem legnagyobb, sorozatgyártásba került civil utasszállító gépe cím birtokosa.
A rettenetes méretű monstrumot az európai vállalat korábban a cég egyik legfőbb termékének szánta.
Fejlesztését azonban számos nehézség hátráltatta, és a típus előállításának költsége végül elérte a 25 milliárd dollárt.
A géptípus egy-egy példányának elkészítése komoly együttműködést igényelt az európai gazdasági szereplők és vállalatok között, ahogy az alábbi számok mutatják:
Az Airbus korábban azonban túlbecsülte a légitársaságok igényét a típusra. 2019-ig bezárólag csak 234 gépet szállítottak abból, ami kevesebb mint a fele annak a 600-nak, amelyet az óriásgép bemutatkozásakor prognosztizáltak a várható megrendelési számra.
Tom Enders, az Airbus vezérigazgatója tavaly feburárban jelentette be, hogy leállnak az A380-asok gyártásával. "Ez fájdalmas döntés számunkra" - mondta akkor Enders, aki beszélt arról is, hatalmas vállalati erőforrásokat mozgósítottak e repülőgép érdekében.
Az első példányt az A380-as típus gépeiből 2007-ben vette át a Singapore Airlines.
A mostani, MSN 272-es gyártási számot kapó gépet az Emirates légitársaság kapja majd, a cég a típus egyik legnagyobb vásárlója volt.
Az A380-as gyártásának leállítása jóval a mostani járvány előtti döntés volt. Már akkor látszott: a légitársaságok a hatalmas kapacitás helyett, egyre inkább előnyben részesítik a némileg kisebb, de üzemanyag-felhasználás szempontjából hatékonyabb gépeket.
Idén, a járvány miatt, a társaságok az elsők között állították le az A380-asok repülését, és most már az is teljesen biztos, hogy csak a meglévő gépeket - vagy azok egy részét - tartják majd üzemben - azaz egy ideig még lehet utazni a jövőben ezeken a gépeken. Ugyanakkor a régebbi gyártmányok bontása már megkezdődött, és - ahogy az Origo megírta - a repülés szerelmesei már egy ideje szuvenírként vásárolhatják meg maguknak az első Airbus A380-as alkatrészeit.