Ugandában nagyjából félmillió helyi termelő megélhetése függ a kávétól, függetlenül attól, hogy az ország kulturálisan inkább teafogyasztó. Az ország azonban - Etiópia után - a kontinens második legnagyobb kávéexportálója: a hivatalos adatok szerint, az export 17 százalékkal nőtt 2015 és 2018 között, idén pedig elérheti az 5,1 millió zsákot (egy zsákban 60 kilogramm kávébab található).
Az ehhez társuló export értéke a májusi adatok szerint 416 millió dollár, ennél pedig már csak az arany a kelendőbb és jobban fizető ugandai exportcikk.
Mindazonáltal úgy tűnik, hamarosan a helyiek körében is megnőhet a kávé iránti kereslet. Különösen a fiatalok körében egyre népszerűbb a hagyományos kávé, illetve a kávé alapú italok. A fogyasztói érdeklődést jól mutatja, hogy "kávépontok" jelentek meg a fővárosban, Kampalában, hogy a járókelők bármikor hozzájuthassanak egy frissítő feketéhez. Emellett új vállalkozások indulnak, új kávézók nyílnak, ahol már a kávézás témájában felkészült vendéglátósok várják a betérőket.
Mindez - derül ki a beszámolóból - jó hatással van az ugandai gazdaságra, amely természetesen szintén megsínyli a világjárványt. Bár az ugandai kávé iránti nemzetközi piaci érdeklődés nem csökkent, az ország számára megfontolásra érdemes lehet a korábbi, kulturálisan rögzült fogyasztói szokások változásra támaszkodni, és kiszolgálni a növekvő belföldi igényt. Ezzel várhatóan új munkahelyek is létrejönnek az országban.