Elengedhetik a pályadíjat a tehervasutaknak a járvány idejére az unióban

TÁRGY EGYÉB TÁRGY konténer munkagép Szolnok, 2009. március 10.
Egy rakodógép konténert emel le az első kínai tehervonatról, amely megérkezett a Szolnoki Logisztikai Központba (SZLK). A Sanghajból indult szerelvény 16 kocsija a Samsungnak, két kocsija a Vo
Szolnok, 2009. március 10. Egy rakodógép konténert emel le az első kínai tehervonatról, amely megérkezett a Szolnoki Logisztikai Központba (SZLK). A Sanghajból indult szerelvény 16 kocsija a Samsungnak, két kocsija a Volkswagennek és 4 kocsija pedig a Good Yearnak szállított alkatrészeket. A szerelvény a 12 ezer kilométeres utat két hét alatt tette meg, ez teherhajóval mintegy két hónapba telt volna. Ebben a hónapban még három szerelvény érkezik és azt követően a tapasztalatok alapján döntik el, hogy folyamatos lesz-e a vasúti szállítás Kínából Szolnokra. MTI Fotó: Mészáros János
Vágólapra másolva!
A vasúti pályahasználati díjak időleges elengedését vagy csökkentését javasolja a járvány idejére a francia és az osztrák kormány az uniónak. Azt remélik, hogy a költségcsökkenés javítja a vasúti áruszállítás versenyképességét a közúttal szemben.
Vágólapra másolva!

Az Európai Vasúti Fuvarozási Szövetség (ERFA) támogatja Franciaország azon terveit, hogy a Covid–19 járvány gazdasági hatására válaszul engedje el az árufuvarozási szolgáltatások pályahasználati díját – írja az International Railway Journal nyomán a Magyar Nemzet. A Jean Castex francia miniszterelnök által július végén bejelentett terv 2020 végéig lemond a pályahasználati díjakról, és 2021 egészére felezi azokat – az ország vasúti árufuvarozás támogatására irányuló tervének részeként. A döntéssel az év hátralévő részében a francia vasúti hálózaton várhatóan évente mintegy 63 millió eurót takarítana meg a szolgáltatóknak. Emellett azt remélik, hogy a modális váltás – a közútról a vasútra – 2021-ben húszezer teherautóval kevesebbet jelent az utakon, ami lényegesen csökkenti a CO2-kibocsátást.

Az európai vasúti teherszállítási ágazat teljesítménye a világjárvány miatt jelentősen csökkent, az ERFA adatai szerint 25 százalékos volt a visszaesés a korábbi évek megfelelő szintjéhez képest.

Az ERFA szerint a pályahasználati díjak jelenleg a vasúti árufuvarozók összes működési költségének mintegy 20-35 százalékát teszik ki, és a tervezett díjcsökkentések jelentősen növelik a vasúti árufuvarozási szolgáltatások életképességét.

Rakodógép konténert emel le egy tehervonatról Forrás: MTI/Mészáros János

A bejelentés az Európai Bizottság (EK) rendeletjavaslatát követi, amely

lehetővé teszi az Európai Unió (EU) tagállamai számára, hogy csökkentse, megszüntethesse vagy elhalaszthassa a vasúti infrastruktúrához való hozzáférés díjának megfizetését átlátható, objektív és megkülönböztetésmentes módon.

A javaslat azt is lehetővé tenné a tagállamoknak, hogy kiigazítsák a vasúti árufuvarozás felárait, és megszüntessék a vasúttársaságok által lefoglalt, de fel nem használt kapacitás után a foglalási díjakat.

A rendeletet azonban az EU még nem fogadta el. Az ERFA reméli, hogy a tervek arra indítják az uniós döntéshozókat, hogy lépjenek előre a javaslattal. Dirk Stahl, az ERFA elnöke azt mondta, arra ösztönzik az összes nemzeti kormányt, hogy hajtsanak végre hasonló intézkedéseket a vasúti árufuvarozók támogatása érdekében. Példaképpen említette az osztrák közlekedési minisztérium hasonló lépését.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!