Az egyik legszínvonalasabb tőkepiaci portál cikke, a Fool.com nyomán a Növekedés.hu annak járt utána, hogy mely cégek érhetik el az ezer milliárd dolláros cégértéket. Vagyis kik lehetnek a legközelebb önmagukban is az ezermilliárd dolláros tőzsdei kapitalizációhoz.
A világ legértékesebb cégei közül néhány, így a szaúdi olajóriás, a javarészt állami tulajdonú Saudi Aramco, illetve az Apple már ma is 2 ezer milliárd dollárnál is többet ér.
Szintén ketten vannak jelenleg az 1500 és 2000 milliárd dollár közötti értéksávban, ők a fej-fej mellett haladó Amazon és Microsoft (emblematikus alapítóik, Jeff Bezos és Bill Gates pedig a világ leggazdagabb emberei címért vetélkednek hasonlóan szoros küzdelemben).
Végül az 1000 és 1500 milliárd dollár közötti sávban szintén van egy cég, a Google (vagy kevésbé elterjedt hivatalos tőzsdei nevén, az Alphabet). Szomorúbb történet, hogy az a vállalat, amely annak idején, 2007-ben, először érte el ezt a szintet, vagyis a kínai PetroChina olajtársaság azóta jócskán leértékelődött, csúnyán bezujant az ára.
S hogy mely cégek kerülhetnek be a jövőben a legértékesebbek közé? Ha pusztán abból indulunk ki, hogy melyikük van most a legközelebb ehhez a szinthez, akkor hárman emelkednek ki a mezőnyből: a Facebook, az Alibaba, illetve a Tencent. Mindegyik innovatív, modern, rendkívül gyors múltbeli növekedést tudhat a magáénak, és eddig alig-alig torpant meg a sikersztorijuk.
Mivel ezen társaságok értékeléséből már csak 2-300 milliárd dollár hiányzik az ezer milliárdhoz, tényleg könnyen bekövetkezhet a siker.
A további ostromlók azonban konzervatívabb, nehezebben mozduló cégek, bankok, olajtársaságok, gyógyszercégek, illetve Warren Buffett cége, a Berkshire Hathaway, a kiskereskedelemben érdekelt Walmart, vagy az itthon is jól ismert multik, a Johnson&Johnson, vagy a Procter&Gamble. Ezek a cégek aligha fogják megduplázni, vagy megtriplázni az értéküket a következő években.
De vannak olyan, az elitklubba törekvő vállalatok is, például a Tesla vagy a Netflix, amelyek valóban a jövőt jelentik, és az egész világ megismerte a nevüket, miközben forradalmasították a közlekedést vagy a filmnézést. Csak az árfolyamuk már eddig is annyit emelkedett, hogy az elemzők már óvatosan jósolnak a számukra, mondjuk újabb triplázást.
Más technológiai cégek értéke azonban nagyon szépen emelkedik, közéjük tartozik például az Adobe, amelynek annyi hipermodern terméke van, és az árfolyama olyan egyenletesen halad felfelé, hogy egy évtizeden belül meglehet az ezermilliárd dollár.
Érdekesség, hogy a két nagy amerikai kártyatársaság közül, most a Visa egy árnyalatnyival értékesebb, mint a Mastercard, ám az elemzők mégis utóbbitól várnak nagyobb felívelést. Több esélyt látnak ugyanis arra, hogy az európai és ázsiai piacvezető Mastercard triplázzon, mint arra, hogy az amerikai piacvezető Visa értéke a két és félszeresére emelkedjen.
Végül pedig talán meglepő, mert ki gondolná, hogy az idegenforgalom mélyrepülése idején érdemes szót ejteni egy nagy parkokkal rendelkező cégről? És valóban, az előbbi cégeknél a koronavírus valóban jobban, de nem végzetesen tépázta meg a Disney üzletét és árfolyamát, és a társaságnak így is ígéretes jövőképe van, ezért az értékeltsége jelentősen növekedhet.