A koronavírus-járvány hatásai drasztikusan és szinte azonnal gyűrűztek be a mindennapokba, alig 1-2 hét alatt kellett az országnak otthoni munkavégzésre és a vásárlásai elhalasztásaira vagy módosítására átállni. Ez egyértelműen felgyorsította az online is elérhető szolgáltatások terjedését és markánsan érintette a kiskereskedelmet is. Néhány fővel dolgozó webáruházak nőttek ki a semmiből pillanatok alatt, és lettek sikeresek, kihasználva az utóbbi években elterjedt, felhasználóbarát digitális háttérrendszereket amelyek az internetes értékesítés működtetését teszik még könnyebben elérhetővé.
Míg egy fizikai boltban szükség van eladókra a vevők kiszolgálására és egy kulturáltan berendezett üzlethelységre, addig online csak rendelkezni kell egy jól megtervezett raktárkészlettel, amelyből a vevő válogathat.
Egy internetes megrendelés során először akkor találkozik emberrel a kereskedő értékesítési folyamata, ha a vevő már eldöntötte, hogy megveszi az árut. Addig mindent elintéz a webáruház motorjával kommunikálva.
Persze arra figyelmet kell fordítani, hogy a webáruház mindig aktuális, és vevőcsalogató legyen, és a webáruház mögé is kell ügyfélszolgálat, de egy bizonyos látogatottsági szintig mindez a fizikai boltoknál sokkal hatékonyabban, sokkal kevesebb alkalmazottal is üzemeltethető. Az érdeklődés felkeltését, az ügyfelek igényeinek kiszolgálását, a fizetés és az értékesítés mögött meghúzódó számlázást, raktárkészlet-nyilvántartást pedig a gépek is el tudják intézni, így a nap végén a vállalatvezető még azt is megnézheti a statisztikai kimutatásokból, hogy melyik termékei voltak aznap a legnépszerűbbek, vagy éppen honnan jöttek a vevői.
Mindezeken felül pedig van még egy igen fontos különbség az internetes és a fizikai üzletek között: míg országos lefedettségű fizikai üzlethálózat létesítését jelentős befektetéssel érhetjük el, addig a webáruházunk már induláskor az egész világ előtt nyitva lesz, és csak egy kattintásra lesz a nagy webshopok mellett, hiszen az interneten mindenki egyenlő. Pontosabban mindenki egyenlő lenne, ha bizonyos marketingfogásokkal, keresőoptimalizálással, social média jelenléttel ne lehetne kiemelkedni webáruházak tömegéből. Erre a későbbiekben még fogunk néhány tippet adni.
A hazai online internetes és csomagküldő kiskereskedelmi forgalom a Központi Statisztikai Hivatal adatsora szerint az elmúlt öt évben, a 2016 január havi 20 milliárd forintról 2020 januárjára mintegy havi 70 milliárd forintra nőtt, egy nagyjából egyenletes emelkedésű görbén, melyet csak a karácsonyi kiugró forgalom tört meg, utóbbi a 2016 év végi 40 milliárdos havi szintről 2019 végére havi 90 milliárdot elérve. Aztán a koronavírus-járvány miatt közel egy újabb karácsonyi bevásárlási forgalmat produkált az üzletág idén tavasszal, meghaladva a havi 80 milliárdos szintet is.
A számokból az látható, hogy évi 20 és 40 százalék közötti mértékben nőtt a hazai internetes és csomagküldő kiskereskedelmi forgalom, melyre a koronavírus-járvány még csak rátett.
A számok tehát teljesen igazolják, hogy az online kiskereskedelemé a jövő.
A webáruházi működés tehát egy sikertörténetnek tekinthető, mégis mielőtt beleugranánk az online értékesítésbe, érdemes pár szempontot mérlegelni az indítás előtt, főleg azoknak akik eddig kizárólag hagyományos bolti értékesítésben gondolkodtak. Hasznos, ha van módunk piackutatásra, amely kitűnően megmutatja, hogy az elképzelésünk hogyan passzol a vevők igényeihez. A webáruház ugyanis egy teljesen más működési modell, mint a hagyományos, és leginkább két dologban tér el attól.
Egyrészt, ami a legfontosabb, hogy a vásárló nem tudja kipróbálni, megtapogatni, szemrevételezni a terméket, ezért a meggyőzésre másképp kell figyelmet fordítani az értékesítés során. Másrészt az internetes világban teljesen megszokottá vált az azonnaliság, amihez a kereskedőnek is igazodnia kell, leginkább a hozzá forduló vevők kérdéseinek megválaszolása terén, illetve az értékesítés folyamatának, a kiszállítás státuszának visszajelzésével is.
Pont ezekben tud nagyon sokat hozzátenni a webáruházról alkotott vásárlói benyomásokban az, ha automatizáljuk, amit csak lehet, így a raktárkészlet-nyilvántartást, vagy a számlázást, illetve a fizetési folyamatot.
A webáruház megnyitásakor rögtön több fontos döntést is meg kell hozni. Egyrészt el kell határozni, hogy milyen üzletprofilban indulunk el, aminek nem kell feltétlenül azonosnak lennie azzal, amilyen profilban eddig dolgoztunk egy fizikai boltban, lehet szélesebb is a termék- vagy szolgáltatáspaletta. A pandémiás helyzet és a home office ráadásul számos olyan korábbi tevékenységet vagy árucikkeket tett szinte azonnal feleslegessé, amiket rögtön helyettesíteni kellett valami mással az üzlet fennmaradása érdekében.
Dönteni kell arról is, hogy milyen webáruház motort alkalmazzunk. Ilyeneket lehet fejleszteni, készen megvásárolni, vagy bérelni is. Induláskor a bérlés tűnik a leggazdaságosabb megoldásnak, hiszen ezzel nem kell megfizetni a fejlesztési költségeket, és akár ingyen is tesztelhetjük az elképzeléseink működőképességét, illetve szerezhetjük meg az első tapasztalatokat.
Fontosak a jogi lépések is: a TEÁOR kódok szerint a 4791 számú "csomagküldő, internetes kiskereskedelem"-nek szerepelnie kell a tevékenységeink között (kivéve gépjárművek, továbbá azok alkatrészei és tartozékai esetében, ahol a 451-es és 453-as, illetve a motorkerékpárok és azok alkatrészei és tartozékai esetében, ahol pedig a 4540-es kódot kell szerepeltetni. Ezeket a megszokott módokon be kell jelenteni, tehát cégek esetében a cégbíróságon, egyéni vállalkozók esetében pedig az önkormányzatnál. Egyes esetekben speciális engedélyekre is szükség lehet, ez azonban nem a webshop-jelleg miatt szükséges, hanem a termékkör miatt, vagyis ennek a fizikai bolti értékesítés során is a birtokunkban kell lennie.
Szintén a jogi lépésekhez tartozik, hogy a webáruháznak rendelkeznie kell általános szerződési feltételekkel, elállási nyilatkozattal, impresszummal, illetve adatkezelési szabályzattal, melyekről célszerű ügyvéddel konzultálni. Egyes webáruház-keretrendszerek azonban még ebben is segítenek a felhasználóknak, sablont nyújtva számukra, melyet szabadon átírhatnak vagy megtölthetnek tartalommal.
Mivel a weboldal fejlesztés elkerülhetetlen, érdemes a háttérrendszerekre is nagy hangsúlyt fordítani, melyekkel a webáruházunk automatikusan kommunikálhat. Az egyik legfontosabb ilyen a raktárkészlet-nyilvántartás, amely a vevő számára is egy nagyon fontos információ, hiszen látja, hogy az adott termék raktáron van, vagy legalábbis a nagykereskedőnél elérhető. A raktárkészlet helyes megbecsülésében, a rendelések intézésében, illetve a mögöttes pénzáramlás, cash-flow (vagyis a bevételek, kiadások, illetve az is, hogy miben áll a pénzünk) kezelésében ma már célszoftverek segíthetnek, nem szükséges komoly emberi erőforrást rendelni ehhez.
Nagyon fontos a megfelelő fizetési folyamatok kidolgozása, tehát lehetőleg online bankkártyás és átutalásos fizetést is nyújtsunk a vásárlóknak, mert ezek sokkal hatékonyabbak, mint a készpénz. Ezek használatát érdemes lehet kedvezményekkel is ösztönözni, hiszen ez számunkra jelentős költség- és időmegtakarítással is jár.
Ide tartozik a számlázóprogram is, melynél kifejezetten előnyös funkció, ha automatikusan elkészíti az elektronikus számlákat, illetve képes figyelni az átutalással kiegyenlített megrendeléseket.
Szintén hasznos lehet, hogy már kezdetben is legyen valamilyen törzsvásárlói programunk, vagy csatlakozzunk egy kész, meglévő rendszerhez. Egy külső rendszer abban is segíthet, hogy hogyan növeljük az értékesítésünket, hiszen már rendelkeznek ilyen irányú tapasztalattal, és közös érdekük ezek átadása.
Díjmentes számlázóprogramot kínál a Budapest Bank csoport
A Budapest Bank csoport tagja, a Budapest Eszközfinanszírozó Zrt. által nyújtott Budapest Pénzügyi Asszisztens szolgáltatással a Budapest Bank csoport is belépett az online számlázóprogramot kínáló szolgáltatók sorába. A szolgáltatás év végéig díjmentesen kipróbálható, ehhez nem szükséges sem számlázórendszert, sem bankot váltani, a regisztráció pedig nagyon egyszerű. A számlázóprogram egyaránt segíti a számlázást és a mindennapi pénzügyeket, rengeteg adminisztrációs terhet levesz a webshop üzemeltetőjének válláról, aki így jobban koncentrálhat a vállalkozására. Különlegessége, hogy a legtöbb számlázóval ellentétben Budapest Bankos ügyfélként fizetési tranzakció is indítható a programban illetve real-time nyomon követhető a számlák fizetettségének státusza is. Mivel minden számla és a hozzájuk tartozó tranzakciós státusz is egy helyen van, így a vállalat cash-flow-ja is folyamatosan szemmel tartható.
A Budapest Pénzügyi Asszisztens könyvelők számára is külön funkciókkal rendelkezik, mindennapi munkájukat és a számlaösszesítést is jelentősen megkönnyíti, ezzel pedig idő és természetesen költség is megtakarítható. A program aktiválás esetén automatikus NAV jelentési funkcióval is rendelkezik, így a számlák beküldésével sem kell többet foglalkozni.
A webáruház egy-egy termékoldalának kialakítása során érdemes jó minőségű és minél több képet felvinni a termékről, hiszen az internetes vevőnek ez a legfontosabb támpontja a termék fizikai érinthetőségének hiányában. Akár videót is készíthetünk a nagyobb vagy fontosabb, illetve drágább termékekről, vagy belinkelhetjük ezek bemutatóit, leírásait, használati utasítását. A termék neve szóljon a termékről, minél részletesebben, minél pontosabban, pontos cikkszámmal, mert a keresők sokkal pontosabb találatokat eredményeznek, így a megérkező vevő nem fog csalódni, hogy nem is ezt a terméket kereste. Rögtön a terméklapon célszerű közölni a szállítási díjat és az elérhető fizetési módokat, továbbá jól elérhető helyen a személyes átvétel címét és nyitva tartását, hiszen az ingyenes átvétel miatt sokan ezt részesítik előnyben. Szintén fontos adat a szállítási határidő, illetve, hogy a termék raktáron van-e, még akkor is, ha az a nagykereskedőnél található meg.
Az interneten van egy nagyon lényeges különbség a bolti értékesítéshez képest,
ez pedig a korábbi vásárlók értékelése.
Ezt is célszerű engedélyezni a webáruház keretrendszerben, s mivel ezek az értékelések gyakran nem is a termékről, hanem a kereskedőről szólnak, fontos, hogy figyelemmel kísérjük ezeket és tényszerűen, higgadtan reagáljunk azokra a bejegyzésekre, melyek kedvezőtlen színben tüntetnék fel az áruházunkat.
Fontos funkció még a közösségi megosztás, hiszen ez is hozhat pár új vásárlót, és nagyon gyakori az is, hogy a felajánlott, esetleg a helyettesítő termékek közül választanak a vásárlók, ezért célszerű ilyen funkciót is kialakítani.
A marketing nagyon fontos része az értékesítésnek, amelyre rengeteg gyakorlat, fogás létezik. Ezek jóval meghaladják egy cikk terjedelmét. A legfontosabb a már említett hűségprogram mellett, hogy a vásárlókat folyamatosan lássuk el ajánlatokkal, kuponokkal, akár testre szabva is, illetve ilyen célú hírlevelekkel. Gyakoriak a határidőt szabó kedvezmények is, melyeknél egy visszaszámláló pörgésével ösztönzik a vásárlást. Szintén járhat kedvezmény vagy jutalom az első feliratkozásnál vagy a költések után. A hosszú távú célunk mindenképpen az legyen az új vevők folyamatos megszerzése mellett, hogy a régiek is visszatérjenek.
Külön figyelmet érdemes fordítani arra, hogy a vevő hogyan, milyen felületen rendelje meg az árut és hogyan fizessen. Ez azért nagyon fontos, mert a legtöbb esetben itt morzsolódnak le a vevők, tehát közvetlenül a célszalag előtt. Már megszereztük a vevőt, már kiválasztotta az árut, megrendelné és fizetné, de... - az utolsó pillanatban, ahol még nincs vásárlási kötelezettsége, eláll a vásárlástól és elhagyja a webshopot. Ezért célszerű minél egyszerűbben bekérni csak a legfontosabb adatokat a megrendeléshez és egy gyors egybekötött regisztrációval vagy akár regisztráció nélkül is engedni vásárolni a vevőt. A már említett fizetési módok minél nagyobb választéka is fontos, ráadásul érdemes szem előtt tartani azt is, hogy a kereskedő számára kizárólag ezek a fizetések kockázatmentesek, hiszen az utánvételkor, készpénzzel fizető vevő egyáltalán nem biztos, hogy valóban ki is fizeti majd a termék ellenértékét.
Mint a fentiekből is látható, a webáruház nyitása kereskedelmi oldalról nézve egyre inkább megkerülhetetlennek látszik, akár fizikai bolttal egybekötve, akár önállóan is. Egy jól átgondolt termékkörrel, illetve gondosan felkészülve a webáruház-üzemeltetés fent ismertetett sajátosságaira, megfelelő marketing kampánnyal, benne állandó hűségprogrammal és értékesítési promóciókkal egészen biztosan sikeresek lehetünk.
Nem érdemes elszalasztani a plusz bevétel lehetőségét hónapról hónapra, ezért ha valamikor, akkor most igazán érdemes lehet belefogni egy webáruház megnyitásába,
főleg ha van rá egy jó ötletünk, vagy már régebb óta is dédelgetjük ezt az álmot, hiszen ezzel a vevők és mi is egyaránt csak nyerhetünk.
A cikket támogatta a Budapest Bank.