A lítium az elektromosságra épülő technológiai forradalom egyik legfontosabb anyagává vált. Az általánosan elterjedt, lítium-ion technológiára épülő akkumulátorok gyártása egyre többet igényel abból. A mobiltelefonoknál éppúgy megkerülhetetlen, ahogy az elektromos autóknál is. Bár a világon számos alternatív energiatárolási megoldás kifejlesztésén dolgoznak - ezekről nemrég készített összeállítást az Origo -, a világ egyelőre egyre többet igényel lítiumból.
A globális piac legfontosabb ellátói a dél-amerikai országok, nyomukban szorosan Kínával és Ausztráliával. Ugyanakkor Dél-Amerikában található a világ lítiumtartalékainak jelentős része, a becslések szerint nagyjából a fele.
Mivel a világpiac kitettsége ezen országok irányába igen nagy, ezért nagy jelentősége van minden olyan kitermelési helyszínnek, amely a mennyiség és az ellátásbiztonság tekintetében versenytársa lehet Bolíviának, Argentínának és Chilének, azaz a Lítium-háromszög országainak.
Éppen ezért érdemelhet kitüntetett figyelmet a következő években a Cornish Lithium nevű vállalat szeptemberi bejelentése:
globálisan is jelentős"
lítiumkészletre bukkantak Anglia délnyugati szegletében, Cornwall megyében, Redruth-tól északra.
Cornwall térsége az ősidők óta ismert értékes ásványi anyagairól és fémjeiről. Egy időben jelentős volt a terület az ón- és a rézkitermelés is. A lítium jelenlétéről már korábban is tudtak, azonban - megfelelő kereslet híján - nem merült fel annak ipari kitermelése.
Ez most bizonyára megváltozik.
A Cornish Lithium ugyanis újszerű megoldással termelné ki itt a lítiumot, mégpedig
a megye területe alatt futó geotermikus vizekből, azok hálózatából kinyerve azt.
Az elképzelés megvalósítására egy, a geotermikus lehetőségek hasznosításában nagy tapasztalattal bíró vállalattal kötöttek együttműködést.
A londoni kormány egyik programjának anyagi támogatását is elnyerő projekt célja egy kísérleti üzem építése, amelyben a kőzetekből kinyert vízből vonnák ki az értékes alapanyagot anélkül, hogy jelentősebb felfordulást okoznának a talajszerkezetben.
Ezzel a megoldással elkerülhetővé válna a Dél-Amerika lítiumvidékein gyakran látható párologtató tavak létesítése is, amelyeket ott arra használnak, hogy a nedvességet kivonják a lerakódásokból.
A projekt költségvetését a vállalat 4 millió fontra, mintegy 1500 milliárd forintra becsüli.
Mindehhez különös adalékul szolgál, hogy a napokban a cég bejelentette: minden várakozást felülmúlóan sikeres volt a kisbefektetők bevonása a kezdeti munkálatok, az első fázisok finanszírozásába.
A vállalat 1,5 millió fontra kívánt finanszírozókat behúzni egy interneten lebonyolított kampány során. Ezt a célt a kampány indítása után 30 perccel elérte, és rövid idő alatt összesen közel 4 millió fontot szavazott meg a cégnek 2400 befektető.
A cég szerint a geotermikus vizekben igen magas a lítium koncentrációja, akár a néhány száz méter, akár az 5 kilométeres mélységből vett mintákat vizsgálják. Ez üzleti szempontból mindenképpen ígéretesnek tűnik.
A vállalat által készített videó:
A cornwalli lítiumkitermelés jövőbeni beindítása annak tükrében is különösen érdekes, hogy nemrég az EU új cselekvési tervet fogadott el a kritikus fontosságú nyersanyagok - például a lítium - iránti kitettség csökkentésére. A brit kormány pedig - hasonló fontosságot tulajdonítva annak - stratégiai jelentőségűként sorolta be azt.
A Cornish pedig nem szerénykedik a jelzőkkel a cornwalli lehetőség kapcsán.
A cégvezetők úgy vélik, hogy a mélyből kinyerhető nyersanyag képes kielégíteni az Egyesült Királyság teljes szükségletét az elektromos fordulat végrehajtásához, különösen az e-autók gyártásánál. S bár a britek elhagyták az EU-t,
a későbbiekben akár a 27 tagországot számláló közösség egyik legfontosabb beszállítójává is válhat Cornwall, hiszen a nagy európai autógyárak is egyre inkább a hibrid és az elektromos meghajtások fele fordulnak.
Európa pedig az itt gyártásba jutó lítium mintegy 75 százalékát most Chiléből veszi. Nyilvánvalóan óriási átrendeződést hozhatna az ellátási láncokban, ha földrajzilag jóval közelebbről vásárolhatnák a nagy végfelhasználók a nyersanyagot az autók akkumulátoraihoz.
Az angliai Transport & Environment nevű szervezet szerint
ebben az évben Európában minden tizedik eladott jármű elektromos vagy hibrid meghajtású lesz, ami jelentős növekedés a korábbi évhez képest azok számában.
Az elemzők előrejelzése szerint az elektromos autók piaca 15 százalékkal bővül jövőre, ez a bővülés pedig fedésben van azzal, hogy az EU szigorú emissziós szabályozással akarja letörni a kontinens szén-dioxid-kibocsátását, rá eső részük teljesítése elől pedig a nagy gyártók sem térhetnek ki.
Nem lenne utolsó szempont az sem, hogy a kitermelés beindítása önmagában munkahelyeket teremtene, ha pedig még akkumulátorgyártást is sikerülne telepíteni Cornwallba, akkor az több ezer új munkahely létrejöttét is jelentené - ír a helyi várakozásokról a Guardian.
A cornwalli munkákat tervező vállalat mindenesetre igen optimista a korábbinál jóval környezetkímélőbb technológia, az elképesztő befektetői érdeklődés és az elektromos autók piacának várható felfutása miatt. A cég a tervek szerint akár már 2022-ben belépne a világviszonylatban is kiemelkedően jelentős londoni tőzsdére úgy, hogy a geotermikus vizekből nyert lítium kereskedelmi szállítását már a következő három-öt évben megkezdenék.