Az amerikai űrhivatal, a NASA közlése szerint a tervezetthez képest később, október 2-án, helyi idő szerint 21 óra után nem sokkal indítják útjára a Virgina államban található Wallops Flight Facility nevű bázisról a Cygnus típusú, személyzet nélküli, kereskedelmi szállító járművet egy Antares-rakétán a Nemzetközi Űrállomásra.
Az űreszköz több mint 3,5 tonna hasznos rakományt szállít az ISS-re, a tudományos eszközök és számos más felszerelés mellett ezek közé tartozik egy 23 milló dolláros űrvécé - valójában egy forradalmi jelentőségű feldolgozó rendszer - és 10 üvegcse bőrápoló készítmény is.
Ez utóbbi pedig nagy előrelépést jelent az ISS kereskedelmi hasznosítása felé, ami a NASA egyre egyértelműbben felvállalt célja. Az Estée Lauderrel kötött megállapodásuk alapján pedig egyre egyértelműbb jelei vannak annak, hogy az amerikai űrügynökség sokat enyhült a kérdésben, és most már maga is keresi a lehetőséget arra, hogyan lehetne gazdaságilag is még közvetlenebbül értelmezhetővé tenni az orbitális pályán keringő, unikális laboratóriumot.
A cég azért küldi új termékéből az első adagot az űr határáig, hogy ott a bevezető reklámkampányukhoz videó- és filmfelvételek készülhessenek arról.
"Voltak, akik meglepődtek azon, hogy a NASA beengedi, sőt, támogatja ezt a marketing célú kezdeményezést a Nemzetközi Űrállomáson" - mondta néhány napja Phil McAlister, az ügynökség kereskedelmi repülésekért felelős vezetője. "De pontosan ezért gondoljuk, hogy jó ötlet ezt az űrállomáson megcsinálni.
Arra van szükség, hogy az emberek pontosabban és szélesebb perspektívában lássák, mi mindenre vagyunk képesek az űrben az űrállomás fedélzetén"
- tette hozzá.
A kozmetikai vállalat pedig azt közölte, hogy az új terméküket az űrállomás ikonikus kupolaablakánál fényképezik le, illetve videózzák, a felvételek pedig a cég közösségi média felületein lesznek majd láthatók.
A vállalat 128 ezer dollárt, azaz közel 40 millió forintot fizet a NASA-nak azért, hogy a 10 üvegcse készítmény feljusson az ISS-re és ott lefilmezzék azokat lebegve.
Ezzel a Nemzetközi Űrállomás végérvényesen belép a kereskedelmi hasznosítás lehetőségeinek világába.
A felvételeket egyébként az asztronauták készítik majd el, ám ők maguk nem jelennek meg azokon: a NASA etikai előírásai szigorúan tiltják számukra, hogy piaci jellegű kampányokban és promóciókban vegyenek részt. A forgatás várhatóan mintegy 4,5 órás időtartamú lesz, és a feladat végrehajtásáért az űrhajósok nem kapnak plusz juttatást, írja a Business Insider.
Az Estée Lauder által megfizetett összeg azonban csak a teljes projektköltség töredéke. A NASA-nak vélhetően azért éri meg - írja egy amerikai hírportál -, hogy hozzájárult ehhez a kéréshez, mert az a célja, hogy a jövőben több hasonló kezdeményezésnek is partnere lehessen.
A NASA-nak adott a lehetőség - legalábbis az amerikai szabályok szerint -, hogy az űr kereskedelmi hasznosításában engedélyezze szponzorációs és marketing tevékenységek folyatását az űrállomáson, sőt, az űrturizmust és szórakoztató témájú vagy dokumentumfilmek forgatását is lehetősége van biztosítani.
Az űrhivatal 2019-ben már bejelentette, évente akár 90 órányi űrhajós munkaidőt is hajlandó ilyen megbízások teljesítésére fordítani,
és akár 400 font (kb. 180 kilogramm) rakomány szállítását is elfogadhatónak tartja kereskedelmi célú társaságok esetében céljaikhoz rendelten.
A legénység idejének mindössze 5 százalékát fordítjuk kereskedelmi és marketing célú tevékenységekre."
Ugyanakkor az egyre nagyobb űrgazdaságban való részévétel egybeesik nemzeti törekvéseinkkel" - mondja Phil McAlister.
Sokan ugyanakkor fenntartásokkal fogadják az ISS közvetlen kereskedelmi célú hasznosítását, tartva attól, hogy
a különleges létesítmény ezzel eltávolodik eredeti céljától, és inkább üzleti létesítménnyé válva, nem marad olyan egyedi és egyszeri űrlaboratórium, mint volt az elmúlt két évtizedben
- amellett, hogy az egész emberiség szimbolikus jelentőséggel is bíró csúcsteljesítménye egyben.
Többen erre azzal felelnek: még a NASA működését leíró jogszabályok is előnyben részesítik az űr kereskedelmi hasznosítására való törekvést a tudományos törekvések és az emberiség egyetemes tudásának bővítésével szemben - bár kétségtelen utóbbi nagy jelentősége. Ugyanakkor ezért nem is róható fel a szervezetnek, ha ezeknek a céloknak megfelelni kíván.
A NASA-nak egyékbént több friss vállalati együttműködése van, például megállapodást kötöttek már az Adidasszal is, valamint idén jelentették be azt is, hogy a hollywoodi sztár Tom Cruise az űrben forgatna filmet, alighanem az ISS fedélzetén is.
Az Estée Lauder pedig azt közölte: az ISS-re küldött termékek várhatóan tavasszal jutnak majd vissza a Földre, az egyik üvegcsét pedig jótékonysági árverésre bocsátják akkor.