Szinte teljesen kiürültek Japán fővárosának, Tokiónak a nagy vasúti pályaudavarai. A máskor nyüzsgő állomásokon várakozót alig látni, és a szerelvényeken is több takarítót lehet megszámlálni, mint utast - ilyen és ehhez hasonló közléseket adtak a hírügynökségnek a Japán vonatközlekedési helyzetét közelről, közvetlenül tapasztaló válaszolók az ezt tudakoló kérdésre. Ételautomatákat, az állomásokon működő kereskedelmi egységeket üzemeltetők mondták el, hogy a fővárosban a gyorsvasúti közlekedésbe becsatlakozók szinte teljesen eltűntek az elmúlt időszakban.
A helyzet pedig egyelőre nem javult sokat azt követően sem, hogy a vasúthálózatot üzemeltető társaságok jelentősen csökkentették a szupervonatokra a jegyek árait, nem egyszer megfelezve azokat.
Az East Japan Railway és a West Japan Railway nevű társaságok a legnagyobbaknak számítanak korábbi jegyértékesítési adataik alapán.
Most azonban úgy tűnik, a vállalatok a legnagyobb veszteséget kell hogy elszenvedjék azóta, hogy Japán vasúthálózatát 1987-ben privatizálták.
Az East Raliway 418 milliárd jen (kb. 1200 miliárd forint) veszteséget vár a március 31-ével végződő jelenlegi pénzügyi évére, ami drámai változás az előző év 198,4 milliárd jenes nyereségéhez képest. A West-nél 240 milliárd jenes deficitet vetítenek előre.
Ez annak ellenére történik így, hogy idén júliusban már komoly, a belföldi turizmust támogató kampány indult Japánban, könnyítve a járvány miatt nehéz helyzetbe került közlekedési társaságok, szálláshelyek, valamint a bevételek nagyjától eleső turistalátványosságok helyzetén. Tokió eredetileg nem vett részt a programban, ám októbertől már a fővárosban is elérhetők azok a támogatási formák, melyek révén az utazók jelentős kedvezményekkel vehetik igénybe ezeket a szolgáltatásokat.
Úgy tűnik azonban, a talpraállás még várat magára.
Augusztusban az Eastnél a golyóvonatokat választók száma 74 százalékkal maradt el a tavalyi év azonos hónapjának utasszámához képest. Hasonló nagyságrendű csökkenésről és az idénre várt 53 milliárd jent meghaladó veszteségről számolt be a Central Japan Railway is. Mindkét társaság részvényárfolyama is jelentősen csökkent.
Mindez azért lehet különösen aggasztó, mert az Eastnél saját kampányt is indítottak azért, hogy a golyóvonatokra visszacsábítsák az utasokat. Az akár 50 százalékos kedvezménnyel is kínált jegyekből szeptember 25-ig 300 ezer foglalást adtak el, a cél az, hogy márciusig meglegyen az 1 millió. A Central-nál pedig féláron kínálják a napijegyeket, hogy
ezzel is a Tokió és különösen a Japán kulturális fővárosának számító Kiotó közötti utazásra biztassák az embereket, a belföldi turizmus serkentésére.
Júliusban Kiotó városában a nemzetközi turisták száma 99,8 százalékkal csökkent, gyakorlatilag lenullázódott az egy évvel korábbi időszakhoz képest. Ez már a negyedik, sorban egymást követő hónap volt, amikor a kulturális látnivalóiról ismert egykori császárvárosból elmaradtak a külföldi látogatók. A város turisztikai szövetségének adatai szerint a belföldről érkezők száma pedig megfeleződött a vírus előtti időszakhoz képest.
Egyelőre még nem tudni, az emberek a jövőben nagyobb hajlandósággal választják-e majd a vonatokat saját autóik helyett mint nyáron, hiszen autóikban ülve nem kell másokhoz közel lenniük.
Ráadásul sokan érvelnek Japánban is úgy, hogy a belföldi turizmus erősödése, bár gazdaságilag kedvező lehet, hátráltatja a járvány megfékezésére tett erőfeszítések sikerét.
Vélhetően "nem lehetséges a Covid-időszak előtti állapotokhoz visszatérni" - mondja az East Japan Railway társaság marketingosztályának vezetője. A vállalatnál lassúbb, időben elnyúló kilábalásra számítanak a mostani helyzetből.