Bár a visszaélések többsége a lakossági ügyfeleket célozza, fontos megemlíteni azokat a visszaélési formákat is, amikor kifejezetten az üzleti ügyfeleket próbálják megkárosítani. Az ügyvezető/üzleti e-mailes csalás esetében egy kifizetési jogkörrel rendelkező alkalmazottat vesznek rá arra, hogy fizessen ki egy hamis számlát, vagy indítson el egy jóvá nem hagyott átutalást az üzleti bankszámláról.
Hogyan működik a csalás?
A módszer alapelve, hogy az alkalmazottak általában igyekeznek gyorsan teljesíteni azon feladatokat, amelyek közvetlenül a felsővezetéstől érkeznek. Ebben az esetben általában a csalók részletes információkkal rendelkeznek a szervezetről, ezért az e-mail, amiben a cég szabályzatától eltérő eljárásra utasítják az alkalmazottat, rendkívül meggyőzőnek látszik.
Melyek a figyelmeztető jelek?
Mit tehetünk cégként?
Az alkalmazottak kapják meg a megfelelő tájékoztatást, és ők is legyenek tisztában a vállalatot fenyegető, potenciális veszéllyel!
Vezetőként:
Mit tehetünk alkalmazottként?
Szintén az üzleti ügyfeleket érintő visszaélési forma a számlaeltérítés, amelynek keretében a visszaélést elkövető személyek saját számlájukra térítenek el másnak szánt átutalásokat. Jellemzően a csalók feltörik az adott vállalkozás e-mail-fiókját, követik a levelezéseket, majd a cég számára jól ismert egyik partnercég nevében e-mailt küldenek egy, az eredetihez hasonló e-mail címről azzal a céllal, hogy saját számlájukra térítsék el a partnervállalatnak szánt átutalást.
Mit tehetünk cégként?
Minden esetben tegyen bejelentést a rendőrségen a csalási kísérletekről, még akkor is, ha nem vált áldozattá!
Mit tehetünk alkalmazottként?
Fontos kiemelni, hogy minden banki ügyfél elsősorban ember, így ösztöneinkre, érzelmeinkre és empatikus képességünkre építve a visszaélők gyakran irracionális döntések meghozatalára bírhatják rá a kiszemelt áldozatot. Ezeknek a csalásoknak a tipikus helyszínei az online társkereső oldalak, de a csalók gyakran használják a közösségi médiát vagy az e-mailt kapcsolatfelvételre.
Mik a jelek?
Mit tehetünk?
Ha romantikus vagy empatikus kapcsolattal operáló csalás áldozata lett: