A Reuters arról ír, hogy
Ausztrália úttörő szerepre vállalkozik, és a világon elsőként, még az idei évben szeretne olyan törvényi szabályozást életbe léptetni, amelynek alapján a két nagy technológiai cégnek jogdíjszerű konstrukcióban fizetnie kell majd az ausztrál sajtóból átvett hírekért.
Josh Frydenberg, a kormány pénzügyminisztere szerint ez egy teljesen indokolt intézkedés az ország médiavállalatainak védelme érdekében, ugyanis a mostanra alaposan megváltozott piaci viszonyok között a helyi média jövőjéről van szó.
Külön érdekességet ad a történethez, hogy az ausztrálok fellépésére egyfelől egy olyan időszakban kerül sor, amikor a Facebook és a Google világszerte elhárította magától a szigorúbb piaci szabályozásra irányuló törekvéseket, másfelől közvetlenül azután, hogy kongresszusi meghallgatásukon
az Egyesült Államok törvényhozói azt vetették a szemükre, hogy visszaélnek piaci erőfölényükkel.
Az ausztrál kormányzat korábban nem feltétlenül akart ilyen drasztikus lépéshez folyamodni, hiszen a tavalyi év végén felkérte a Facebookot és a Google-öt, hogy állapodjanak meg a helyi médiacégekkel ebben a kérdésben. Miután azonban semmilyen eredmény nem született a tárgyalásokon, ezért a canberrai kormány úgy döntött:
ha döntőbíráskodás révén 45 napon sem történik előrelépés az ügyben, akkor kötelező erejű törvényi rendelkezést léptetnek életbe.
A Google részéről ugyanakkor azzal érvelnek, hogy egy ilyen intézkedés figyelmen kívül hagyná azt a több milliárdos kattintásszámot, vagyis az ausztrál sajtótermékek olvasottságának hihetetlen növekedését, ami pontosan az ilyen internetes platformoknak köszönhető.
Emellett a piaci viszonyokba való beavatkozást is emlegetik az ausztrál kormány szándékaival kapcsolatban, ráadásul egy ilyen szabályozás szerintük olyan üzleti modellt teremtene, amely nem alkalmazkodik a digitális korszakhoz.
Az ausztrál kormány igyekezete viszont érthető, hiszen
egy 2019-es tanulmány szerint az elmúlt tíz évben 3000 újságírói állás szűnt meg az országban, miután a hagyományos médiatermékek egyre hátrányosabb helyzetbe kerülnek a hirdetési piacon a Facebookkal és a Google-lal szemben,
amelyek viszont nem fizetnek nekik semmit a tőlük átvett tartalmakért.