A lengyel kormány, amelyet a Jog és Igazság Pártja (PiS) vezet, jó érzékkel nyúl látványos, technológiai és infrastrukturális szempontból újszerű tervekhez - írja a politico.eu hírportálon megjelent elemzés nyomán a Növekedés.hu. Csatornát építenek a Balti tengerhez, az ország hajógyárát újraélesztve, egy hatalmas új komp készül ott, Lengyelország közepén pedig a kontinens egyik legnagyobb repülőterét tervezik megnyitni. De más, nagyszabású terveik is vannak.
A 2025-ös évben már 1 millió elektromos autó fut majd a lengyel utakon
- jelentette be Mateusz Morawiecki miniszterelnök 2016-ban. De nem szeretné, hogy ezeket az autókat külföldi vállalatok gyártanák.
Vajon képesek vagyunk-e arra, hogy felugorjunk a gazdasági forradalom eme negyedik hullámára és meglovagoljuk? Ez a mi pillanatunk, ez a mi időnk
- mondta a miniszterelnök.
A kormány megalapította az Electromobilitiy Poland vállalatot és rábízta ennek a feladatnak a megvalósítását.
A finanszírozást az állami tulajdonú energetikai vállalatok biztosítják.
Azóta eltelt öt év. A lengyel e-mobilitási és alternatív üzemanyag-szövetség (PSPA) júniusi adatai szerint 6837 elektromos autó fut Lengyelországban és alig több mint 5434 plug-in hibrid. Az országban csak 1194 töltőállomás található, szemben a német határ túloldalán működő több mint 27 ezer darabbal.
Egyelőre kevés a más típusú e-jármű is. Az elektromos teherautók száma 606, a mopedeké és motorkerékpároké valamivel több, mint 7300, a buszoké közel 300.
Morawiecki a múlt héten leplezte le az Izreát, Lengyelország e-autó projektjének bemutató változatát.
Az autó egy, a cseh határ közelében fekvő hegyi folyóról kapta a nevét. Az Electromobility Poland a termelést 2023-ban akarja elindítani, és az első évben 60 ezer, a következő esztendőkben pedig több mint 100 ezer darabot kíván értékesíteni.
A Politico által megszólaltatott szakértők szerint ezt a célt azonban nem lesz könnyű megvalósítani. Három év múlva az Izera ugyanis sokkal élesebb versenyhelyzetben fog piacra lépni.
Akkorra a többiek – valamennyien nagy hírű autógyártók – már számos új modellt kínálnak a vásárlóknak
mondta Jan Wiśniewski, a PSPA piaci tájékoztató szolgálatának vezetője.
A Samar autópiaci elemző műhely vezérigazgatója, Wojciech Drzewiecki szerint egy bemutató sikeréhez magán az autón kívül sok minden másra nincs szükség.
Nem tagadható, hogy az autó designja, külső formája szép, de a valóság az, hogy nagyon rövid időn belül még nagyon sok problémát meg kell oldani.
Az Electromobility Poland terveiben az szerepel, hogy három éven belül megkezdi a tömegtermelést, nagy hagyományokkal rendelkező autógyártóknak viszont öt-hét évre van szükségük ahhoz, hogy egy új modellt piacra dobjanak.
A várható ráfordítások nagyságrendjét jelzi, hogy a német autóipari óriás, a BMW által Magyarországon, Debrecen térségében tervezett új gyárának becsült költsége 1 milliárd euró. Hasonló nagyságrendű összegbe került a Volkswagen négy éve megnyitott gyára a lengyelországi Września város térségében. A gyár a közelmúltban kezdte el a Crafter teherautó elektromos változatának gyártását. A VW 2024-ig 33 milliárd eurót fordít elektromobilitási fejlesztésekre: 75 új modell kibocsátását tervezi és 2029-ig 26 millió ilyen járművet akar értékesíteni.
A Morgan Stanley nemzetközi befektetési bank becslése szerint a Teslának, amely már a világ legértékesebb autógyártója, 2030-ig 66 milliárd dollár beruházásra van szüksége, hogy az eladott autók tekintetében elérhesse évi 10 millió darabos célkitűzését.
Az Electromobility Poland alaptőkéje ezzel szemben 70 millió zloty (mintegy 5,6 milliárd forint), amelyet részvényesei, Lengyelország állami tulajdonban lévő energetikai vállalatai, a PGE, a Tauron, az Energa és az Enea adtak össze. Az Izera fejlesztési terveinek költsége a servicemoto.pl autós portál szerint mintegy 5 milliárd zloty (mintegy 397 milliárd forint) lehet.
Az Electromobility Poland azt állítja, minden a tervek szerint halad.
A legfontosabb, hogy a továbbiakban is biztosított legyen a projekt finanszírozása a platform megvásárlásához és a gyár felépítéséhez
- hangsúlyozta Paweł Tomaszek, az Electromobility Poland kommunikációs és üzletfejlesztési igazgatója.
Az igazgató hozzátette: az Izera jövőbeni gyára Sziléziában, Lengyelország nehézipari központjában épül meg, de pontosabb meghatározást nem adott. Most zajlik a jogi- és ingatlan-tulajdonlási kérdések tisztázása, és a tranzakció lezárásához további pénzügyi forrásokra van szükség.
A vásárlók bizalmának megszerzése ugyanakkor hosszú ideig tart.
Lengyelország jobban járna, ha egy sajátos piaci szegmenst találna magának, ahol esélye lenne meghatározó szerepet játszani, ahelyett, hogy mindezt a legélesebb piaci versenyben próbálná meg
- mondta a Samar képviselője, Wojciech Drzewiecki.
Majd hozzátette: Lengyelország már jelentős szerepet játszik a buszágazatban, ahogy alternatívát jelenthet az innovációs törekvésekben a hidrogén üzemanyag cellák fejlesztése.