Az amerikai WTI és a nemzetközi Brent típusú olaj is drágulással indította a hetet, miután az elmúlt két hét során mindkét jegyzés csökkenéssel zárt. A mostani emelkedés hátterében az áll, hogy
vasárnap tovább erősödött a Mexikói-öbölben a Sally nevű trópusi vihar, amely hamarosan 2-es fokozatú hurrikánná nőheti ki magát.
Ráadásul néhány héten belül Sally már a második vihar, amely fenyegeti a térség olajkitermelését, miután a Laura nevű hurrikán végigsöpört a térségben – írja a Reuters.
Az olajár azonban egyelőre inkább csak figyelmeztető jelzést adott, ugyanis közép-európai idő szerint hétfő kora délután már némi csökkenést mutattak az árfolyamok.
Az olyan nagyvállalatok, mint a BP és az Equinor vasárnap evakuálták a dolgozóikat a térségből, miután szombaton ugyanígy tet a Chevron és a Murphy Oil is.
A vihar és az olajár úgy függ össze, hogy a nyersanyag ára tipikusan emelkedik, amikor veszélybe kerül a kitermelés, vagyis a kínálati oldal.
Most azonban igen különleges helyzetben van a piac, mert a koronavírus-járvány miatt jelentősen megcsappant a globális olajkereslet, vagyis egyelőre nem világos, mennyire lehet tartós az olajár emelkedése.
Az Egyesült Államok egyébként napjainkban a legnagyobb olajkitermelő és -fogyasztó egyszerre.
Mindeközben nemrég derült ki, hogy Líbiában feloldják az olajüzemek hónapok óta tartó blokádját, ami elvileg felpörgetheti a kínálatot. Az elemzők azonban hangsúlyozzák, egyelőre nem világos, hogy ez a gyakorlatban is a kitermelés újraindítását jelenti-e a közeljövőben.
Tovább bonyolítja viszont a helyzetet, hogy a líbiai olajkitermelés esetleges megugrása fejfájást okozhat az OPEC tagországoknak, és külsős szövetségeseiknek. Az OPEC+ szeptember 17-én tanácskozik legközelebb, hogy megtárgyalják a kitermelés-csökkentést, noha a piaci szakértők nem számítanak további vágásra.
Mindazonáltal egyes tagok korábban sem tudták teljesíteni a kitermelés-csökkentési kvótát, és tekintve az elmúlt időszakban tapasztalt olajpiaci eladási hullámot, ezeken az államokon feltehetőleg erősödni fog a nyomás.
Az olajpiaci helyzet tehát igen összetett, mert a kínálati és a keresleti oldalon is egyaránt nehézségek vannak.
Amíg ugyanis a közlekedési szektor olajkereslete nem áll talpra, addig a keresleti oldal gyengélkedni fog.
A jelenlegi elemzői vélemények szerint csak a jövő év negyedik negyedévében érheti el a szektor kereslete a tavaszi járvány előtti szintet. Mindeközben pedig a kínálati oldal is igen komoly kilengéseket mutat, vagyis az OPEC-nek nem lesz könnyű dolga, ha meg akarja jósolni a piac jövőjét.