Mindössze két óra alatt 20 milliárd dollárral csökkent a Tesla piaci értéke a keddi tőzsdezárás után. A befektetők ugyanis eladással reagáltak az Elon Musk által bejelentett új stratégiákra. A vállalat papírja 5,6 százalékos mínuszban fejezte be a rendes kereskedést, majd a zárás után további 6,9 százalékkal gyengült – írja a Reuters.
Az elemzők szerint a fő probléma az volt, hogy Musk semmi kézzelfoghatót nem jelentett be, vagyis semmi olyat, ami már kész lenne vagy reálisan építeni lehetne rá.
A befektetők ugyanis legalább két komolyabb bejelentést vártak a Musk által meghirdetett, „Battery Day" nevű eseménytől. Egyfelől kíváncsiak voltak a hosszú élettartamú akkumulátorok fejlesztésének állására, illetve valamilyen konkrétumra számítottak a költségcsökkentések tekintetében. Utóbbi azért lényeges, mert nagyon fontos iparági szempont, hogy mikorra várható, hogy az elektromos autók ára már kellően alacsony legyen ahhoz, hogy reálisan elkezdjék kiszorítani a piacról a hagyományos járműveket.
Musk egyik várakozást sem tudta teljesíteni, egyszerűen csak megígérte, hogy a következő néhány évben jelentősen csökkenni fognak az akkumulátorok költségei, és az új technológiák „megfizethető" elektromos autókhoz vezetnek.
A cégvezető a több mint 270 ezer fős online közönség előtt azonban tett egy kissé homályos bejelentést, amely nem nyugtatta meg a befektetőket.
Jelezte, három éven belül képesek lesznek egy olyan 25 ezer dolláros elektromos autót gyártani, amely felveszi a versenyt a benzines autókkal. Ráadásul ez a modell megkapná a Tesla autopilot rendszerét is, tehát lényegében önvezető lenne.
Ezzel együtt Musk jelezte, a terveik szerint idővel a Tesla képes lesz akár évi 20 millió autót is legyártani. Összevetésképpen, a teljes globális autóipar idén nagyjából 80 millió darab autót gyárthat.
Nem véletlen, hogy a CNBC is külön kiemelte, Musk rendre túlzottan optimista célokat fogalmaz meg. Ez azonban most nem nyűgözte le a befektetőket. Mi több, az estének már vállalatokra továbbgyűrűző hatásai is voltak. Musk ugyanis közölte, a költségcsökkentések érdekébe azt tervezik, hogy újrahasznosítják az akkumulátor cellákat a nevadai „gigagyárban", miközben a kobalt felhasználását idővel szinte nullára vágnál. A kobalt az akkumulátor-gyártás egyik legdrágább nyersanyaga, miközben az autók egészének legdrágább eleme maga az akkumulátor.
Musk azonban úgy tervez, hogy hamarosan saját maguk gyártják majd a nagy teljesítményű akkumulátor cellákat, melyek nemcsak az autók teljesítményét, de a kobalthasználatot is visszafogják.
A Tesla vezetése azzal számol, hogy a következő években olyan lendületesen felpöröghet az akkumulátorgyártás, hogy az 85-ször lehet nagyobb, mint a jelenlegi nevadai kapacitás – elérve az évi 3000 gigawattórát. Musk hozzátette, idővel a Tesla láthat el akkumulátorokkal más vállalatokat.
A bejelentésre a Tesla két akkumulátor-beszállítójának (LG Chem, Panasonic) részvényei gyengülni kezdtek.
A Tesla emellett kedden bemutatta az új Model S Plaid nevű szedánját is, amely 320 km/h sebességre is képes lesz. A modellt 2021-ben kezdik el leszállítani. A Plaid kedden már elérhető volt a Tesla weboldalán, 140 000 dolláros áron.
A CNBC-nek nyilatkozó egyik elemző jelezte,
„az ördög a részletekben lakozik,"
és idő kell ahhoz, hogy kiderüljön, a Tesla mit lesz képes teljesíteni a vállalásaiból. A Cannacord Genuity elemzője, Jed Dorsheimer ezzel együtt is a Tesla részvényeinek tartását javasolja az ügyfeleinek, 442 dolláros célárfolyam mellett. A Tesla árfolyama idén eddig több mint 400 százalékkal emelkedett.